تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

پارک شهر تهران | نخستین پارک پایتخت Park-e Shahr 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

پارک شهر تهران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی تهران شما را با پارک شهر تهران که یکی از قدیمی ترین پارک های تهران محسوب می شود و در منطقه 12 پایتخت قرار دارد آشنا خواهیم کرد

در روزهای هوای پاک و خنک، فرصت بسیار مناسبی است برای تهران گردی است ، شما به راحتی می توانید یکی از جاهای دیدنی تهران را برای گردش چند ساعته انتخاب کنید. تهران، شهر هزار توی هزار دالان که خواسته یا ناخواسته پذیرای بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت ثابت است. ۳ میلیون نفر هم از شهرستان های اطراف تهران مانند کرج، شهریار، رباط کریم، ورامین و قلعه حسن خان به آن می آیند و روزانه بیش از ۵۰۰ هزار مسافر به صورت میانگین وارد آن می شوند. تهران نیز مانند بقیه مناطق وشهرهای ایران دارای مکانها ی تفریحی و جاهای دیدنی بسیار زیبا وجالب است که دراینجا برخی نقاط آن را برایتان معرفی میکنیم.

پارک شهر تهران

پارک شهر نخستین و قدیمی ترین پارک تهران است که در منطقه 12 قرار دارد. و یکی از قدیمی ترین پارک های تهران محسوب می شود که سال تاسیسن آن به سال 1339  و در مساحتی حدود 25 هکتار با 8 درب ورودی ساخته شده است . این پارک تنها برای قدم زدن و ورزش کردن نیست بلکه مکان های تفریحی مانند ( موزه صلح تهران , آکواریوم پارک شهر تهران , استخر، ورزشگاه , کتابخانه و …  در آن وجود دارد که علاقه مندان به این مکان ها می توانند از این مکان های تفریحی و سرگرمی استفاده کنند


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

پارک شهر تهران

از مساحت 245 هزار متر مربع 173500 متر مربع از پارک به فضای سبز اختصاص داده شده است که حدود 44 هکتار آن چمن کاری و13 هکتار از آن درخت کاری شده است و حدود 8 هزار متر مربع به ساختمان های مانند : کتابخانه , سالن نمایش , پناهگاه , پست برق, ساختمان اداری و حدود 4.5 هزار متر مربع به دریاچه و 3 هزار متر مربع به آبنما اختصاص داده شده است .

در پارک شهر تهران به غیر از موارد بالا مابقی فضا ها به پیاده روها و خیابان های داخل پارک اختصاص یافته است . منبع اصلی تامیین آب آبیازی این پارک از چاهی می باشد که در شمال شرقی پارک در کنار دریاچه واقع شده است

 دریاچه درکنار قسمت اداری و ناحیه شمال استخر پارک قرار دارد و آب مورد نیاز آبیاری جنگل‌کاری قسمت غربی و آب استخر و آب تلف شده آب‌نماها را تأمین می‌کند.

پارک شهر تهران

فضای سبز قابل توجه پارک شهر علیرغم نبود حوزه دید گسترده به جهت همجواری با موزه ایران باستان کتابخانه ملی و بسیاری دیگر از بناهای مهم اداری و تاریخی از مهمترین مراکز فرهنگی منطقه مرکزی قلمداد می شود.

از مراکز مهم دیگری که پیرامون پارک شهر وجود دارد می توان به شهرداری تهران، ساختمان شورای شهر، پزشکی قانونی، دیوان عدالت اداری، تالار سنگلج، روزنامه رسمی کشور،کانون جهانگردی و اتومبیل رانی ایران، وزارت دادگستری، ورزشگاه شهدای هفتم تیر، تحقیقات علوم آزمایشگاهی، سازمان بهزیستی کل کشور و…اشاره کرد.

از دیدنی های پارک شهر تهران می توان به موارد زیر اشاره نمود :

موزه صلح تهران

یکی از بخش های دیدنی و فرهنگی پارک شهر تهران موزه صلح است که در سال ۱۳۸۶ به منظور ترویج فرهنگ و آداب صلح و به عنوان یکی از موزه های وابسته به موزه های بین المللی صلح، تاسیس گردید. در این موزه انواع ابزارها و آلات جنگی از قبیل ماسک های حفاظت از گازهای شیمیایی، سلاح های شیمیایی مانند بمب های خوشه ای و مین یافت می‌شوند. هدف اصلی این موزه نشان دادن عواقب ناگوار جنگ و صدمات و خسارات وارد شده بر انسان ها و محیط زیست است و به گونه ای برجسته به اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی می‌پردازد. علاوه بر آن، موزه صلح پارک شهر تهران دارای بخش های دیگری مانند کتابخانه صلح با نسخه های گوناگونی از کتاب هایی با مضمون جنگ، گالری هنر با آثار نمادین صلح، بخش های استودیو جهت ثبت گزارش ها و آموزش های شفاهی، کارگاه های آموزشی و بخش های مجازی می‌باشد. همایش ها و مراسم های متعددی نیز به مناسبت های گوناگون در موزه صلح برگزار میشوند. هزینه بازدید از این موزه رایگان است و برای بازدید از آن می‌توان همه روزه به جز ایام آخر هفته و روز های تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر به آن مراجعه کرد.

پارک شهر تهران

باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران نیز که در مرکز پارک شهر تهران واقع شده است در اسفند ماه سال 88 در 3 قطعه با مساحتی بالغ بر 4362 مترمربع احداث شد که دارای 8 قفس وسیع و 2 محوطه باز است که گونه‌های مختلفی چون طوطی‌های برزیلی، کپک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است.

آکواریوم و نمایشگاه ماهی

در زمان جنگ 8 ساله ایران و عراق و با توجه به ازدحام جمعیتی منطقه، یک پناهگاه با دو ورودی اصلی در ضلع جنوب شرقی پارک شهر احداث شد که پس از جنگ به آکواریم و نمایشگاه ماهی های آب شیرین تغییر کاربری داد.

کتابخانه مرکزی

کتابخانه مرکزی پارک شهر قدیمی‌ت رین و با وجود احداث کتابخانه‌هایی مجهزتر همچنان بزرگ‌ ترین کتابخانه عمومی تهران به حساب می آید . در بخش مرجع این کتابخانه که در زیرزمین آن واقع شده، کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس نگهداری می‌شود. بخش نشریات این کتابخانه در سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر، علاوه بر 120 هزار جلد کتاب، 650 عنوان مجله و 16 عنوان روزنامه در دسترس اعضا و مراجعان قرار دارد و آرشیو کاملی از نشریات ادواری از سال 1360 به بعد را نیز نگهداری می‌شود. کتابخانه پارک شهر، از سال 89 همه روزه به‌ جز پنج مناسبت و در مجموع 360 روز، از ساعت 7:30 تا 21 و روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 8 تا 19 خدمات ارائه خواهد کرد.

پارک شهر تهران

پارک شهر تهران کجاست ؟

خیابان امام خمینی، خیابان وحدت اسلامی، خیابان بهشت

پارک شهر تهران از سمت شمال به پایانه خیابان فیاض بخش، از سمت جنوب به خیابان بهشت، از سمت غرب به خیابان وحدت اسلامی و از سمت شرق به خیابان خیام و محله سنگلج منتهی شده است. بهترین راه برای رفتن به این بوستان، مترو است. برای این کار می‌توانید در ایستگاه امام خمینی که هم در خط 1 و هم در خط 2 مترو قرار دارد از قطار پیاده شوید و تنها با چند دقیقه حرکت در خیابان امام خمینی، به درب ورودی پارک شهر برسید. هم چنین می‌توانید در ایستگاه قبل از امام خمینی، یعنی ایستگاه حسن آباد از قطار پیاده شوید و با پیاده روی چند دقیقه ای در خیابان وحدت اسلامی به پارک برسید. از طریق ایستگاه های 15 خرداد و خیام نیز امکان رسیدن به پارک شهر وجود دارد. اتوبوس های تندرو BRT نیز وسیله‌ای عالی برای رفتن به پارک هستند. شما می توانید سوار خطوط BRT خیابان ولیعصر شوید و در ایستگاه دکتر حسابی پیاده شده و به پارک شهر برسید. با استفاده از اتوبوس های خطی نیز امکان رفتن به پارک شهر به راحتی وجود دارد. پارک شهر در محدوده طرح ترافیک قرار گرفته و اغلب منطقه ای بسیار شلوغ و پر ترافیک است. پس اگر قصد دارید برای رفتن به پارک از خودروی شخصی استفاده کنید، قبل از حرکت از وضعیت راه و نیز طرح ترافیک مطلع شوید و ساعت رفتن به پارک را در نظر بگیرید.


مقالات بیشتر بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *