تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

پارک های تهران را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بهترین پارک های تهران

در این مقاله از معرفی مکانهای تفریحی پایتخت تصمیم گرفتیم تا لیستی از بهترین پارک های تهران را در اختیار شما قرار دهیم. تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

پارک طالقانی یا پارک جنگلی عباس آباد

پارک طالقانی یا پارک جنگلی عباس آباد که با نام پارک جهان کودک و تپه های داوودیه نیز شناخته می شود یکی از پارک های شهر تهران و در منطقه 3 شهرداری تهران است که در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی و بر روی تپه های عبادس آباد قرار دارد. این پارک به علت قرار گرفتن در ارتفاع دارای چشم اندازی مشرف به شهر تهران است. قسمت جنوبی این پارک نیز از طرحی حلزونی شکل برخوردار است و از درختان بلوط ایتالیایی پوشیده شده است.

به‌علت قرار گرفتن پارک در ارتفاعات تپه‌ها عباس آباد این پارک دارای چشم‌اندازی مشرف به شهر تهران است.

پارک جنگلی طالقانی تا کنون نام‌های بسیاری عوض کرده است. شاید نام پیشینش را شنیده باشید “پارک جهان کودک”. این پارک در ابتدا زمین کشاورزی بوده و در سال ۱۳۵۰ طرح نوسازی آن شروع شده است. جالب است ک بدانید طراحی آن بر عهده یک شرکت مهندسی اسپانیایی بوده است. بوستان طالقانی در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

پارک طالقانی تهران

پارک جنگلی وردآور

پارک جنگلی وردآورد یکی از تفرجگاه های محدوده غرب تهران است که از آن به عنوان دومین پارک جنگلی بزرگ استان تهران یاد می شود. هم اکنون این پارک به عنوان یک بوستان جنگلی تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد.

شهر تهران که پایتخت ایران نیز می باشد دارای مکان های تفریحی بسیار زیادی برای گردشگران می باشد. پارک جنگلی وردآورد در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد و در کوه های وردآورد قرار گرفته است. این پارک دومین پارک بزرگ جنگلی تهران می باشد و دارای وسعتی به بزرگی ۱۰،۴۵۸،۰۰۰ متر مربع می باشد. پارک جنگلی وردآورد یکی از پارک های معروف تهران می باشد و مردم زیادی از آن بازدید می کنند. اما متاسفانه در سال های گذشته قسمت زیادی از این پارک به وسیله ی شهرداری تخریب گردیده است و در اختیار تعاونی هایی که به شهرداری وابسته اند واقع شده است تا در آن مکان ها ساخت و ساز صورت بگیرد.

این پارک جنگلی در محدوده کوه های وردآورد در حد فاصل بزرگ راه کرج و پادگان سپاه قرار دارد. پارک وردآورد از جمله پارکهای تفریحی به شمار می رود.

پارک جنگلی وردآورد تهران

پارک جنگلی لویزان تهران

پارک جنگلی لویزان درحدود 13 کیلومتری مرکز شهر تهران قرار دارد و از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به شمس آباد، از شرق به بزرگراه شهید باقری و از غرب به ده لویزان محدود می شود.

پارک لویزان یکی از پارک های جنگلی شهر تهران است که در قسمت شمیرانات قرار دارد. این پارک 1100 هکتار وسعت دارد و بزرگ ترین فضای سبز تهران محسوب می شود که بیشتر آن دارای کاربرد تفریحی است.

پارک لویزان فضای مناسبی برای تفریح خانواده ها می باشد و بر اساس فضای طبیعی و مسیری که از میان طبیعت این پارک عبور می کند، مناظر دلنشینی را به وجود می آورد و لحظات شاد و مفرحی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

این پارک درختان بلند و سربه فلک کشیده ای دارد. این پارک چندین درب ورود و خروج دارد که هم اکنون دو درب آن باز است و می توان از آنها عبور و مرور کرد. در بالاترین قسمت پارک جنگلی لویزان چندین هتل، سفره خانه، بوفه، کافی شاپ، تالار و یک مسجد موجود است.

پارک جنگلی لویزان تهران

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر از پارک های جنگلی شهر تهران است که از شمال به زمین های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج از غرب به شهرک سروآزاد و پیکان شهر و از شرق به منطقهٔ خرگوش دره محدود خواهد شد. این پارک با ۹۵۰ هکتار زمین پردرخت از بزرگ ترین بوستان های جنگلی استان تهران است.

هدف از احداث این بوستان جنگلی که در شروع مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده است. این پارک دارای یک پیست و مسیرهای دوچرخه سواری و امکانات اسکیت سواری است. همچنین ایستگاه مترو چیتگر مقابل درب شمارهٔ ۱ و ایستگاه مترو ایرانخودرو مقابل درب های ۵ و ۷ قرار دارد.

پارک جنگلی چیتگر تهران

پارک جنگلی افرا تهران

پارک جنگلی افرا یکی از پارک های جنگلی بسیار زیبا در تهران است که با مساحت ۶۶ هکتار در میدان جهاد واقع در منطقه ۱۹ تهران قرار گرفته است. این پارک از ۳ کیلومتر باغ راه، زمین فوتبال، زمین چمن چندمنظوره، زمین بازی کودکان و ۶هزار متر باغچه برخوردار است.

پارک جنگلی افرا در منطقه 19 ، ضلع جنوب غربی شهرک رسالت و کنار آزاد راه خلیج فارس و بزرگراه آزادگان قرار دارد که هر روزه مسافران زیادی از آن استفاده می کنند.

پارک جنگی افرا تهران

پارک جنگلی خرگوش دره

پارک جنگلی خرگوش دره یکی از پارک های جنگلی محدوده غربی پایتخت به شمار می رود که با مساحت بیش از 800 هزار متر مربع در جوار پارک جنگلی چیتگر واقع شده و یکی از ریه های تنفسی شهر تهران محسوب می شود.

پارک جنگلی خرگوش دره با مساحتی بیش از 800 هزار مترمربع در منطقه ۲۲ شهرداری تهران و روبروی درب اصلی مجموعه ورزشی آزادی و آزادراه های تهران – کرج و آزادگان واقع شده است.

این پارک رسماً در سال 1343 تاسیس گردیده است.

پارک جنگلی خرگوش دره تهران

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو تهران در بزرگراه شهید بابایی کیلومتر ۵ جاده تلو واقع شده است. این پارک جنگلی با فضای آروم و زیبایی که دارد می تواند یک روز خوب همراه با آرامش را برای علاقه مندان به طبیعت فراهم کند.در این پارک امکاناتی مثل آلاچیق و فضای بازی برای کودکان هم وجود دارد تا با خیال راحت بتوانید با خانواده یا عزیزانتان به تفریح و استراحت مشغول شوید.

این منطقه ی طبیعی زیبا، با احداث مراکز خدماتی، تفریحی و ورزشی، تبدیل به قطب تفریح شرق تهران گردیده است. لازم به ذکر است که جاده ی منتهی به این پارک هم مملو از چشم اندازهای زیبای طبیعی است که خاطرات خوبی را رقم می زند. برای رسیدن به این پارک جنگلی، بزرگراه شهید زین الدین را به سوی شرق بروید، خروجی جاده دماوند را طی کنید، پس از دور برگردان، در جاده ی تلو حرکت کنید.

پارک جنگلی تلو تهران

پارک ساعی

بوستان ساعی یا پارک ساعی یکی از بوستان های عمومی در شهر تهران می باشد که با مساحتی در حدود ۱۲ هکتار در خیابان ولیعصر و در منطقه ۶ شهرداری تهران واقع شده است. محل این پارک در سال ۱۳۲۴ به وسیله یمهندس کریم ساعی درخت کاری شد و در اختیار وزارت کشاورزی وقت قرار گرفت. سرانجام ایده طراحی اصلی پارک در دهه ۴۰ شکل گرفت و این پارک در سال ۱۳۴۲ با طراحی حسین محجوبی ساخته شد. تکمیل مراحل طراحی و ساخت پارک بین سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ ادامه یافت.

پارک ساعی زاییده ی تفکرات و ایده ی شخصی به نام کریم ساعی است. این شخص در سال ۱۲۸۹ در شهر مشهد به دنیا آمد و در تهران به تحصیلات خود ادامه داد. او مدرک مهندسی خود را در سال ۱۳۱۰ از دانشکده فلاحت دانشگاه تهران گرفت و فارغ التحصیل شد. کریم ساعی پس از مدتی به خارج از کشور رفت تا تحصیلات خود را در خارج از کشور ادامه بدهد، او به انستیتو اگرونومیک فرانسه رفت و از آن جا با نمره های بسیار بالا و ممتاز فارغ التحصیل شد. کریم ساعی به اندازه ای در تحصیلات و کار خود در آن جا موفق بود که مجله ی علمی فرانسه او را یکی از شاخص ترین چهره های علم جنگل در آن سال ها معرفی کرد. آقای ساعی در سال ۱۳۱۶ فوق لیسانس خود را در رشته ی آمار جنگل از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا گرفت و پس از آن به ایران برگشت.

در سال ۱۳۱۷ نهادی به منام مدیریت جنگل ها شکل گرفت که آقای ساعی ریاست آن نهاد را به عهده گرفت. در آن دوران این نهاد بسار کوچک بود اما پس از تلاش های شبانه روزی آقای ساعی و کارهایی که در این زمینه انجام داد، این نهاد رفته رفته بزرگ و بزرگ تر شد تا این که به اداره ی جنگل بانی و اداره ی کل جنگل ها ارتقا پیدا کرد. رفته رفته در این نهاد قوانینی برای جنگل تعیین و بعد هم تصویب شد. در سال ۱۳۲۱ رشته ی جنگل بنیانگذاری شد و مهندس ساعی هم به عنوان مدرس در داشگاه تهران مشغول به کار شد. بعدها هم رشته ی جنگلداری به مرور بیشتر توسعه پیدا کرد و در بین مردم جا افتاده تر شد.

پارک ساعی تهران

پارک خلیج فارس تهران

پارک خلیج فارس یا دریاچه شهدای خلیج فارس یک پارک و دریاچه ی مصنوعی بسیار زیبا است که در شمال غرب شهر تهران و منطقه 22 شهرداری قرار دارد. این دریاچه دارای 130 هکتار مساحت می باشد و در مجاورت آن نیز 120 هکتار مجموعه تفریحی در پهنه خشکی بنا نهاده گردیده است.

از نظر مکانی، دریاچه خلیج فارس تهران، در شمال پارک جنگلی چیتگر، یکی از بزرگ ترین پارگ های جنگلی ایران قرار دارد که از قدیمی ترین بوستان های پایتخت نیز قلمداد خواهد شد. زمانی که شما به چیتگر بروید برای دوچرخه سواری های پاییزی آخر هفته، از دور، دریاچه خلیج فارس قابل مشاهده است.

جنوب دریاچه، آزاد راه تهران کرج است و شمال آن نیز، بزرگ راه همت و غربش نیز، بافت مسکونی شهرداری منطقه ۲۲ تهران قرار دارد.

دریاچه شهدای خلیج فارس تهران (Chitgar Lake) به مساحت یک صد و چهل هکتار، در غرب تهران قرار گرفته است و بزرگ ترین دریاچه مصنوعی ایران محسوب می شود. این منطقه، در چند سال گذشته به سرعت رشد کرده و امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی در آن برای علاقمندان به تهران گردی و ورزش های آبی ایجاد گردیده است.

قرار است در کنار این دریاچه، مجتمع های تجاری بزرگی نیز احداث شود تا افرادی که برای تفریح به این منطقه دور از مرکز شهر می آیند، از امکان خرید در مجتمع های تجاری مدرن و هم چنین استفاده از رستوران هایی در ارتفاع با چشم انداز رویایی دریاچه نورانی خلیج فارس در شب بهره مند شوند.

شاید این رستوران ها بتوانند در آینده، رقیبی برای بزرگ ترین رستوران گردان جهان که در برج میلاد تهران و در ارتقاع ۳۰۳ متری قرار دارد، باشند.

دریاچه خلیج فارس در منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد که مملو از مال ها و مراکز تجاری عریض و طویل معروف پایتخت است.این منطقه در طرح تفصیلی تهران به عنوان قطب گردشگری تهران مطرح گردیده است تا نیازهای رفاهی شهر تهران را برطرف سازد که بر همین اساس پروژه های خیلی از جمله آبشار تهران، دریاچه مصنوعی چیتگر، محور چهار باغ، بوستان جوانمردان ایران، شهربازی هزار و یک شهر (تهران لند)، تهران مال، پارک آبی چیتگر، پردیس سوارکاری، تله کابین و مونوریل چیتگر در این منطقه در حال ساخت و تکمیل است.

با وجود پارک های جنگلی چیتگر، خرگوش دره، لتمال کن و جهت وزش باد در تهران که عموما غربی-شرقی است این محدوده از تهران آب و هوای پاکیزه و مطلوب تری نسبت به دیگر مناطق تهران دارد و به نظر می رسد ظرف یک دهه آینده، یکی از مناطق مهم پایتخت و حتی ایران باشد.

این پارک آبی دارای ۱۲۰ هکتار مساحت خشکی است که برای امور تفریحی و رفاهی در نظر گرفته شده و منبع تامین آب آن، از رودخانه کن اعلام شد. به واسطه سیکل بسته و ایزوله ای که برای سامانه انتقال آب، شهرداری تهران در نظر گرفته است، هیچ گونه آب دیگری وارد دریاچه نمی شود.

این دریاچه به واسطه قرار گرفتن در مسیر باد های غربی-شرقی، یکی از مکان های مهم برای تلطیف هوای پایتخت دود آلود تهران به ویژه در نیمه دوم سال است که آلودگی، امان را از پایتخت نشین ها گرفته و تجربه گوناگون تعطیلی مدارس و ادارات در طول نیمه دوم سال، خود نشان دهنده این واقعیت تلخ است.

چشم انداز های زیبا و منحصر به فردی که در دریاچه خلیج فارس در دسترس علاقمندان به ورزش های آبی است، فرصتی برای گردش ارزان و با کیفیت در طول هفته را برای شهروندان فراهم می کند.

پارک خلیج فارس تهران

باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران بزرگ ترین و زیباترین مجموعه نگهداری از انواع پرندگان اهلی و وحشی است که به علت طراحی مسیرهای پیچ به دنبالچ, مسیر نسبتا طولانی را شامل خواهد شد.

فضای بکر طبیعت باغ پرندگان، به همراه مصالحی از جنس سنگ و چوب و سقف آشیانه های پرندگان که با ساقه های برنج پوشانیده شده اند, فضایی بسیار زیبایی به وجود آورده است.

باغ پرندگان تهران در شمال شرق تهران و منطقه جنگلی لویزان, محلی شاد برای گذراندن ساعت خوش برای خانواده ها و کودکان است.

پارک قیطریه

بوستان قیطریه یا پارک قیطریه یکی از پارک های واقع شده در شمال تهران است که در محله ی قیطریه تهران در منطقه 1 شهرداری واقع شده است. این بوستان در شمال بزرگراه صدر و در انتهای خیابان قیطریه قرار گرفته است و از شمال به فرمانیه، از جنوب به میدان پیروز و بزرگراه صدر، از شرق به چیذر و از غرب به قیطریه و شریعتی محدود می شود.

بوستان قیطریه در گذشته باغی متعلق به خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار بوده و به روایت تاریخ میرزا تقی خان امیر کبیر ساختمانی که اکنون محل فرهنگسرا و کتابخانه پارک می‌باشد و در ضلع شمال غربی پارک واقع شده است را در آن احداث نمود. در ابتدا این باغ بافتی جنگلی داشته است. در سال ۱۳۵۶ به همت شهردار وقت تهران مرحوم دکتر غلامرضا نیک‌پی که خود نوه دختری شاهزاده ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه بوده است با وقف قسمتی از زمینهای موروثی خود و با خرید و تجمیع باقیمانده باغ که در دست ورثه صارم الدوله، از نواده‌های قاجار، بود باغ بزرگ قیطریه را به پارک تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که پارک قیطریه هندسه نامنظم دارد و مساحتی در حدود ۱۰۳٬۰۰۰ متر مربع دارد که فضای گل‌کاری و چمن‌کاری آن در کنار انبوه درختان قدیمی جلوه خاصی به آن داده است.

پارک قیطریه تهران

پارک آبشار تهران

پارک آبشار مصنوعی تهران یکی از آبشارهای بسیار زیبا با فضای سرسبز تهران است که در ارتفاعات شمالی منطقه 22 شهرداری تهران و پارک جنگلی لتمال کن احداث شده است.

این آبشار از باغ راه هایی در دل کوهستان تشکیل شده که از مصالح طبیعی سنگ و چوب ساخته شده و شیب پیاده راه های آن به گونه ای طراحی شده که حتی کودکان و سالمندان نیز تا بالاترین ارتفاع آن بتوانند کوه پیمایی کنند.

این آبشار با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی به صورت طبقه طبقه ساخته شده است که هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ای متفاوت از طبقه دیگر می‌باشد. در ساخت این آبشار از مصالحی استفاده شده است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.

این بوستان با الهام از باغ‌ های سنتی ایرانی به صورت طبقه طبقه ساخته شده است که هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ ای متفاوت از طبقه دیگر می‌ باشد. در ساخت این بوستان از مصالحی استفاده شده است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.

پارک آبشار تهران

پارک ملت

همانطور که میدانید نام قبلی پارک ملت تهران، پارک شاهنشاهی بوده است. این پارک در ۲ فاز با طراحی مختلف ساخته شده اما به دلیل انسجام کلی پارک ممکن است شما این را حس نکرده باشید. فاز اول آن به موازات خیابان ولیعصر و فاز دوم که به سبک پارک‌های انگلیسی بنا شده در کنار بزرگراه نیایش (آیت الله هاشمی رفسنجانی) قرار دارد. فاز اول آن در سال ۱۳۴۷ و فاز دوم آن در سال ۱۳۵۳ به بهره برداری رسید.

پارکت ملت علاوه بر طبیعت و طراحی فضای سبز عالی که دارد، تفریحات و جاهای دیدنی‌ بسیاری هم دارد که هر گردشگری را ساعت‌ها مشغول خود می‌کند! حیوانات را دوست دارید؟ می‌خواهید چند لحظه‌ای کنار دریاچه‌ای زیبا باشید؟ مکانی برای دوچرخه سواری و پیاده روی می‌خواهید؟ یا حتی دوست دارید در مجموعه‌ای شیک و آرام غذایی بخورید و فیلمی ببینید! اگر به دنبال این تفریحات هستید پارک ملت بهترین گزینه شماست!

پارک ملت تهران


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *