تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
بوداپست, مجارستان

پل زنجیر بوداپست (پل چین) ، از زیباترین پل های دنیا | Budapest 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

پل زنجیر بوداپست

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با پل زنجیر بوداپست (پل چین) آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

پل زنجیر در بوداپست (Széchenyi Chain Bridge) از جمله جاذبه های گردشگری این شهر است که آن را تحت عنوان پل چین (chain bridge) نیز می شناسند. این پل یکی از معروف ترین دیدنی های بوداپست در مجارستان است. یک پل سنگی بسیار زیبا که بر روی رود دانوب کشیده شده است و دو بخش مهم شهر بوداپست را بهم متصل می کند. در بسیاری از عکس ها از کشور مجارستان و شهر بوداپست، این پل را خواهید دید چرا که سمبل و نماد این شهر به حساب می آید. در بسیاری از عکس های نمادین زاویه ای از این پل به چشم می خورد.

این پل شگفت انگیز در سال 1849 میلادی توسط معماری به نام آدام کلارک که اهل اسکاتلند بود، ساخته شد. ساخت این پل باعث رشد اقتصاد بوداپست و افزایش توریست ها در این شهر شد. پل زنجیری در زمان جنگ جهانی دوم به طور کلی توسط نیرو های آلمانی نابود شد، بازسازی این پل در سال 1945 میلادی انجام شد.

پل زنجیر بوداپست


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ویژگی های معماری پل زنجیر

این پل زنجیری ۳۷۵ متر طول و ۱۶ متر عرض داشته است. فاصله بین ستون های آن ۲۰۲ متر است و دو مجسمه سنگی شیر از این پل نگهداری می کنند. بر روی این پل دو لاین برای رفت و آمد ماشین ها وجود دارد و در کناره های آن هم پیاده رو برای راه رفتن و قدم زدن است.

در زمان بازگشایی، این پل بلندترین پل اروپا بوده و با دو برجی که با زنجیرهای آهنی سازه ‌را حمایت می‌کردند جزو شکوه‌های مهندسی محسوب می‌شد. علت نامگذاری این سازه که به پل زنجیری شناخته می‌شود به خاطر همین زنجیرهای آهنی می‌باشد. از مهمترین المان های به کار گرفته شده بر روی پل می توان به برخورداری آن از دو مجسمه سنگی ساخته شده به شکل شیر یاد کرد.

پل زنجیر بوداپست

دلیل نامگذاری پل

در سال ۱۸۹۸ نام پل به افتخار ایشتوان سِچِنْیی یکی از اصلی‌ترین حامیان ساخت آن پل زنجیر سچنیی نامیده شد وی بعد از نرسیدن به مراسم تشییع جنازه پدرش به علت تأخیر کشتی بر اثر آب و هوای نامناسب، با قدرتی که به عنوان یک دولتمرد برجسته داشت، پروژه ساخت یک پل دائمی بر روی دانوب را به جریان انداخت.

تاریخچه پل زنجیر بوداپست

قرن‌ها پیش فقط یک پل برای اتصال بودا و آفت در این منطقه بود که در نهایت کنت ایشتوان سچینی ساخت یک پل دائمی بر روی دانوب را پیشنهاد داد و تقریباً پنجاه سال عملی شدن این ایده زمان برد. نام پل به دلیل ایده کنت سچینی و احترام به او پل زنجیر سچینی نهاده شد. پل زنجیر نماد ارتباط شرق و غرب یک سمت پل زنجیر از بودا به میدان کلارک آدام روبروی قطار کابلی قلعه بودا و طرف دیگر پل از پست به میدان سابق روزولت که محل قرارگیری ساختمان‌های فرهنگستان علوم و قصر گرشام است، منتهی می‌شود.

به همین دلیل این پل را نماد ارتباط بین شرق و غرب، نشانه پیشرفت و بیداری ملی می‌دانند. در آن دوره بسیاری این پل را یک شگفتی در مهندسی معاصر می‌دانستند و پل زنجیر بسیار نقش مفیدی در فرایندهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مجارستان ایفا کرده است و به همین دلیل آن را در مقایسه با پل بروکلین نیویورک واقع در ایالات متحده آمریکا قرار می‌دهند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *