تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خوزستان

آشنایی با پل سفید اهواز (پل معلق) | White Bridge 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

پل سفید اهواز

در این مطلب از وب سایت تاپ تراول شما را با پل سفید اهواز در استان زیبای خوزستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهر اهواز در جنوب غربی کشور ایران با داشتن پل‌های زیبا و منحصر به فرد بر روی رودخانه کارون بی‌شک یکی از مناطق گردشگری زیبا و خارق العاده خوزستان به شمار می رود. پل سفید اهواز یا پل معلق به عنوان یکی از پل های مشهور ایران نماد شهر اهواز محسوب می‌شود که بر روی رود کارون ساخته شده تا عبور و مرور بین دو بخش شهر را تسهیل کند. این پل در سال 1315 ساخته شده است.پل سفید اهواز

کمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح اولین پل فلزی جهان در بروکلین، پایه های احداث چهارمین پل معلق دنیا در شهر اهواز پی ریزی شد که امروزنماد و مظهر زیبایی اهواز به شمار می رود. این پل اولین پل ماشین رو و عابر پیاده بود که اهواز قدیم و جدید را به هم وصل میکرد.

پل سفید اهواز چهارمین پل معلق دنیا و نخستین پل معلق ایران بوده و یکی از ۸ پلی است که بر روی رود کارون در شهر اهواز احداث شده و دو پاره‌ شهر را به ‌هم متصل می ‌کند. این اثر در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ساختار پل سفید اهواز

آنچه که در نگاه اول توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند رنگ سفید پل است که آن را به عروس شهر شبیه می‌کند. این پل تماما فلزی است و ۵۰۱.۲ متر طول و ۹.۸ متر عرض دارد. دو پیاده رو در این پل تعبیه شده و در وسط آن نیز مسیر اتومبیل‌ها قرار گرفته است.

دو دهانه (قوس) بزرگ پل ۱۳۶ و ۱۳۰ متر طول دارند و سه دهانه میانی ۴۹ متری و دو دهانه کناری به طول‌های ۱۲ و ۲۰ متر نیز در کنار آن‌ها قرار گرفته اند. پل سفید را بر روی پایه بتنی ساخته اند و تمامی قطعات پل با استفاده از پیچ و مهره به هم وصل شده‌اند.پل سفید اهواز

تاریخچه پل

از جمله نقل قولهای مربوط به احداث پل, این است که یک مهندسی آلمانی  به اتفاق همسرش که او نیز مهندس بود شروع به ساختن پل نمود و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی ها با موفقیت پیش برد, ولی انگلیسی های حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی را که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار می کردند پس گرفتند.

این عمل انگلیسیها موجب بیماری و دق مرگ شدن مهندس آلمانی سازنده پل شد. پس از چندی همسر او, کمر همت بست و با ابتدایی ترین وسایل ممکن در آن زمان و بکارگیری چند دوبه بجای جرثقیل, موفق شد هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار نموده و ساختمان آن را به پایان برساند.پل سفید اهواز

موقعیت مکانی پل سفید

اهواز دارای بخش شرقی و غربی است که مرکز شهر، بافت قدیمی و بیشتر کارخانه‌ها و اداره‌ های وابسته به نفت و فولاد در بخش شرقی قرار دارد. بخش غربی مسکونی ‌تر است. پل معلق این دو بخش شرقی و غربی اهواز را به‌ هم وصل کرده است. امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق اهواز با وجود پل سفید به امانیه، فلکه فرمانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون وصل می ‌شوند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *