تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
هرمزگان

آشنایی با پنجشنبه بازار میناب | Minab Thursday Market 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

پنجشنبه بازار میناب

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با پنجشنبه بازار میناب آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا درباره این بازار تاریخی بیشتر بدانید.

پنجشنبه بازار ، بازاری سنتی است که قدمت آن به دوره اشکانی یعنی حدود ۲۰۰۰ سال میرسد. در این بازار معروف به غیر از سبزیجات و میوه های بومی، کالاهای جدید نیز به فروش می رسد. علاوه بر انواع حصیر، ظروف حصیری، سفال، لوازم دوخت لباس، پوشاک زنان و غیره در قسمت دیگری از این بازار، بازار دام و طیور و ماهی وجود دارد که باعث میشود با سر زدن به این بازار بتوانید تمام لوازم مورد نیازتان راتهیه کنید.
این بازار به جز خرید مکان فوق العاده مناسبی برای دیدن و لذت بردن از پوشش لباس های سنتی مردان و زنان شرق هرمزگان است . بیشتر فروشنده های این بازار، دختران ۱۰ تا ۶۰ ساله با لباس های رنگارنگ محلی هستند.

پنجشنبه بازار میناب
پنجشنبه بازار میناب

میناب یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. پنجشنبه بازار این شهر یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنوب به شمار می‌رود. این بازار به روایتی بیش از 2 هزار سال است که هر هفته در مرکز شهر برگزار می‌شود. پنجشنبه بازار حوالی میدان استقلال و بازار میناب برگزار می‌شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
پنجشنبه بازار میناب
پنجشنبه بازار میناب

در گذشته بازار میناب محلی برای تبادل کالا و خدمات بین شهرهای دور و نزدیک بود. امروزه اما این بازار به یکی از جاذبه‌های پرطرفدار جنوب ایران درآمده که گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی میناب می‌شوند. این بازار به نوعی موزه متحرک، زنده و پویای مردم شناسی و فرهنگ عامه جنوب ایران به شمار می‌رود. انواع پوشاک سنتی، نوع تعامل و رفتارهای فردی و گروهی و همچنین برش‌هایی از سبک زندگی مردمان جنوب را در این بازار می‌توانید ببینید و لذت ببرید.

بازار سنتی و دستفروشان میناب بهترین مکان برای خریدن محصولات دست ساز، سنتی و صنایع دستی جنوب است. انواع ظروف و کالاهای حصیری که به آن کپوبافی می‌گویند، از چیزهایی است که خریدش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در زندگی روزمره هم به کارتان می‌آید.

برقع، یکی دیگر از کالای پرفروش بازار سنتی است. برقع نقابی است که زنان جنوبی به صورت می‌زنند و بخشی از پوشاک سنتی آنها به شمار می‌رود. خارجی‌هایی که به جنوب ایران سفر کرده بودند، در پلتفرم جهانی تریپ ادوایزر اعلام کرده اند که برقع زنان جنوب برای آنها جذابیت زیادی داشته و آنها را به یاد جشن‌های بالماسکه انداخته است.

پنجشنبه بازار میناب

این بازار سنتی و کوچک نمایشگاهی از انواع کارهای دستی، هنری و فرهنگی شرق هرمزگان را تشکیل می دهد و کمتر جایی در ایران یافت می شود در یک روز و در یک جا شاهد چنین تنوعی باشد.در اصل هر کس با هر شغلی از شهر میناب و یا حتی از دیگر شهرهای هرمزگان از بامداد روز پنجشنبه خود را به این بازار سنتی رسانده و با بساط کردن اجناس خود تا غروب اقدام به خرید و فروش می کند.

در این بازار از بز، گوسفند، گاو، مرغ و پرنده گرفته تا تخم مرغ، پارچه، مواد غذایی و محلی(سوراغ و مهیاوه)، لباس، لوازم خانگی و آشپزخانه توسط بازاریان خرید و فروش می شود.در پنجشنبه بازار میناب همچنین صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی شامل انواع حصیربافی، ظروف حصیری، سفال، لوازم دوخت لباس، ماهی و انواع مواد غذایی عرضه می شود.صنایع دستی و سوزن دوزی بیشتر توسط زنان و محصولات دامی بیشتر توسط مردان در پنجشنبه بازار به فروش می رسد.

پنجشنبه بازار میناب

پنجشنبه بازار میناب

بیشتر محصولات این بازار همچون جهله، کوزه، سبدهای دستی (تولک)، زنبیل، انواع مصنوعات صدفی، لباس های محلی و مواد اولیه برای دوخت و ساخت چنین لباس هایی، دست ساز بوده که در بین گردشگران ایرانی و حتی خارجی نام آشناست.

پنجشنبه بازار میناب به علت در دسترس بودن و ارزان تر بودن قیمت اجناس نسبت به سایر بازارهای هرمزگان، هر هفته مشتاقان زیادی را به سوی خود جذب می کند و حتی افراد خرید عید، عروسی و غیره را از این مکان تهیه می کنند.همه ساله بویژه ایام نوروز مسافران و گردشگرانی زیادی به صورت فردی و گروهی از سراسر ایران و کشورهای اروپایی برای بازدید از بازار تاریخی میناب به این منطقه سفر می کنند.

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *