تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
قشم, هرمزگان

چاه های تلا لافت جزیره قشم | Tallaght wells Loft 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

چاه های تلا لافت قشم

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی قشم تصمیم گرفتیم تا شما را با چاه های تلا لافت که یکی از نمونه های معماری خلاقانه برای ذخیره آب باران بوده است آشنا کنیم پس در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این چاه های تاریخی در این جزیره آشنا شوید.

 چاه‌ های تلا یکی از نمونه‌ های خلاقانه معماری در جزیره قشم برای ذخیره آب باران هستند. تاریخچه ساخت این چاه‌ های دست‌ ساخته بشر به پس از اسلام بازمی‌گردد و قدمت آن‌ ها را حدود ۴۰۰ سال تخمین می‌زنند. چاه‌ های تلا و دو برج دیده‌بانی بالای آن‌ ها در واقع آثار تاریخی و باستانی مربوط به قرن ۱۷ میلادی هستند. این برج‌ های دیدبانی در بالای چاه‌ های تلا برای نگهبانی ساخته شده‌ اند. از تعداد ۳۶۶ چاه تلا امروز ۲۶۶ چاه پر شده و تنها ۱۰۰ چاه باقی مانده است. این چاه‌ ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ اند.

چاه های تلا لافت قشم


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

چاه های تلا لافت در مرکز روستای لافت، پشت قلعه نادری، روی صخره‌ ای به نام «سیست کوه» و در گودی مستطیل شکل بزرگ مجاور قلعه قرار دارند. این گودال با ۱۰ متر عمق و ۱۲ متر دهانه مانند آرتزین عمل می‌کند. چاه‌ های داخل گودال حدود سه متر و چاه‌های بالای گودال حدود ۶ متر عمق دارند.

برداشت آب از چاه‌ها تقریباً در تمام طول سال جریان دارد چاه‌های داخل گودال به طور متوسط ۲ تا ۳/۵ متر و چاه‌های بالای گودال بین ۵ تا ۶ متر عمق دارند. زنان و دختران با کوزه (جهله) و سطل و دبه آب می‌برند و مردان با کندیل (کندر) چوبی که بر دوش می‌گذارند و از دو سمت آن سطل با طناب آویخته شده است.

چاه های تلا لافت قشم

در بیرون از این مجموعه در قسمت پشت که آبادی لافت آغاز می‌شود چند چاه دیگر نیز وجود دارد. این چاه‌ها آب لب شور دارند که برای احشام استفاده می‌شود این مجموعه چاه‌ها در گذشته میرآب داشتند و این میراب‌ها هم از بین زنان انتخاب می‌شدند و بیشتر نیز پیرزنان لافتی بودند و هنوز اهالی آخرین میراب‌ها را در یاد دارند


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *