تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آذربایجان غربی

کاخ و موزه باغچه‌ جوق ماکو ، خانه ای لوکس در آذربایجان غربی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کاخ موزه باغچه جوق

در این مقاله از مجله تاپ تراول درباره کاخ موزه باغچه جوق ماکو  که در گذشته مقر حکومت سردار ماکو بوده و در یک کیلومتری شهر ماکو واقع شده است سخن خواهیم گفت. در ادامه همراه ما باشید.

ماکو یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران می باشد . این شهر در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار گرفته است. این شهر در دره‌ای بنا شده که رودخانه زنگمار از آن می‌گذرد و شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. قسمت جنوبی شهر در دامنه کوه سبد قرار گرفته و بخش شمالی در دامنه کوه قیه است

این شهر به دلیل آنکه در کنار مرز و گمرک بازرگان واقع شده‌ است محل عبور مسافرانی است که قصد دارند از طریق زمینی به ترکیه سفر کنند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ساخت بنا در زمان پاشاخان آغاز و در دوره اقبال السلطنه به پایان رسیده است و به مدت ۳۰ سال تزیینات داخلی سالنهای هفت‌گانه آن انجام پذیرفته است. مجموعه کاخ در میان باغ مشجر بزرگی با درختان کهن گوناگون به وسعت یازده هکتار قرار گرفته است. امروزه این محل به علت ویژگی‌های معماری و هنری به کار رفته در آن تبدیل به موزه‌ای شده که همه روزه از گردشگران از آن بازدید به عمل می‌آورند.کاخ موزه باغچه جوق

خانواده سردار ماکو تا سال ۱۳۵۳ در این مکان سکونت داشتند و سپس دولت وقت این مجموعه را خریداری کرد. پس از آن مرمت‌ها و بازسازی‌هایی در این کاخ و محوطه آن صورت گرفت و از سال ۱۳۵۸، درهای کاخ برای بازدید عموم مردم گشوده شد. این کاخ موزه از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

کاخ موزه باغچه جوق
کاخ موزه باغچه جوق

معماری کاخ

روابط نزدیک سردار با هنرمندان روسی و همجواری با مرز، موجب شد تا ساختمان باغچه جوق به شدت از معماری روسی تاثیر پذیرد. می توان بخش های متمایر زیر برای این اثر در نظر گرفت:

  • ورودی حیاط که هشتی نسبتا کوچکی با سقف منقوش، تزیینات رسمی بندی و نقاشی گل و بوته و تصاویر انسان دارد، به همراه حیاط که به سبب قرارگیری در دامنه کوه دارای پستی و بلندی هایی است.
  • باغ بزرگ مشجر و چشمه آب جاری با وسعتی در حدود 11 هکتار
  • ساختمان اصلی قصر که تالار بلند با سقف شیروانی، اتاق ها و سالن های متعدد مزین به نقاشی و گچبری و آینه کاری دارد و مجسمه های گچی بسیار زیبایی در نمای آن دیده می شود.
  • ساختمان سنگی یا آشپزخانه قصر در حدود 50 متری جنوب غربی با 2 متر اختلاف سطح نسبت به ساختمان اصلی
  • قسمت های متفرقه مثل انبار، گلخانه و حمام خزینه دار متروکه و …

این مجموعه از نظر پلان در میان سازه های اعیانی با شکوه قرار می گیرد و واحدهای معماری اعم از راه پله ها و سرسراها، اتاق ها، ایوان ها، تالارها و بیشتر تزیینات و نقوش داخلی و خارجی آن اکثرا قرینه یکدیگرند. این اثر مجلل قاجاری، از نظر وسعت باغ و تعدد واحدهای معماری نیز اهمیت بسیاری دارد.

عمارت به صورت دو طبقه با سقف شیروانی ساخته شده است و از لحاظ مصالح، سیستم آرایش و نوع در و پنجره ویژگی های خاص خود را دارد. در این ساختمان علاوه بر عناصر ایرانی می توان تاثیر و نفوذ شیوه ساختمانی فرنگی را هم به خوبی درک کرد.

کاخ موزه باغچه جوق
کاخ موزه باغچه جوق , کاخ موزه باغچه جوق


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *