تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

کاخ موزه نظامی انزلی ، بنایی دیدنی در گیلان | Gilan 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کاخ موزه نظامی انزلی

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با کاخ موزه نظامی انزلی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کاخ موزه نظامی انزلی از جاهای دیدنی بندر انزلی در استان گیلان در نزدیکی دریای کاسپین می باشد که در دوره پهلوی اول با سبک معماری غربی ساخته شد، امروزه این عمارت دیدنی به موزه نظامی تغییر کاربری داده است. این کاخ در منطقه میان پشته بین دو پل انزلی و پل غازیان در محوطه وسیع قرار دارد. ساخت بنای کاخ میان پشته به دستور رضاخان و به دست مهندسان ایرانی در سال ‪ ۱۳۰۸‬ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی در حال حاضر موزه نظامی انزلی است و و انواع سلاحهای گرم و سرد از زمان صفویه تا کنون در معرض دید عموم است. موزه نظامی بندرانزلی در ساختمانی قرار گرفته که خود موزه‌ای از معماری و هنر است. کاخ موزه نظامی میان پشته انزلی که در میان باغ دلگشایی با درختهای نارنج و سرو محصور شده از شمال به آبهای نیلگون خزر نظاره دارد.

کاخ موزه نظامی انزلی


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تاریخچه

قبل از احداث این کاخ ، در این مکان کاخ باشکوه خوشتاریا قرار داشت، این کاخ اختصاص به تاجر روس داشت که از اولین کسانی بود که صنعت برق را وارد ایران کرد. روایت است در دورانی که خبری از روشنایی برق نبود در شب ‌های مه آلود بندر انزلی این بنا با نور خود منظره ‌ای زیبا را به وجود می ‌آورد. کاخ خوشتاریا بدستور رضا شاه در سال ۱۳۰۳ تعمیر و بازسازی شد.

پس از این که خوشتاریا امتیاز چوب و بریدن درخت‌ های جنگلهای تالش را دریافت کرد ضمن اینکه کارخانه‌ ای در حوالی گرگانرود برپا نمود، کارخانه چوب بری دیگری در میان پشته احداث و قصری دو طبقه و با شکوه و زیبا از چوب ساختند و از کارخانه برق این قصر را در نور غرق کردند.

پس از این که ساختمان کاخ آتش گرفت بدستور رضاشاه مهندس علی خان معمار مخصوص شاه، نقشه این کاخ را طراحی کرده و مهندس مظلومیان آرشیتک و رئیس فنی اداره بندر مأمور اجرای آن گردید. این کاخ به جای کاخ خوشتاریا در سال ۱۳۰۸ آغار به ساخت شد و بین سالهای ۱۳۱۳–۱۳۱۴ به پایان رسید. به این نوع بناها در عهد قاجار کلاه فرنگی می ‌گفتند.

کاخ موزه نظامی انزلی

معماری کاخ

مساحت زمین کلی کاخ میان پشته حدود ۱۰۲۶۶۶ مترمربع بوده و زیربنای دو طبقه آن ۱۱۶۸ مترمربع می‌باشد. طبقه همکف این کاخ از قسمت بیرونی تا حدود یک متر از سطح زمین دارای یک شیب ملایم به جهت نما و استحکام است. بدنه ساختمان نیز از سنگ بلوک ۲۵×۲۵×۵۰ سانتی‌متری و دوجداره ساخته‌شده و بین دو جداره در حدود ۱۰ سانتی‌متر فاصله وجود دارد.

گفتنی است که این کاخ دارای ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی با چهار سرویس حمام و دستشویی در ساختمان می‌باشد. هم‌چنین جالب است بدانید که سقف تمامی اتاق‌ها بتن‌آرمه بوده و روی سقف از داخل اتاق‌ها گچ‌بری شده و تعدادی مجسمه کوچک از گچ، بر حاشیه اتصال دیوار-سقف مشاهده می‌گردد. در اتاق‌ها لوسترهای کریستال آویزان است ولی در سرسرا که ارتفاع از کف تا سقف طبقه دوم بیش از ۱۲ متر است، لوستر بزرگ ۶۰ شاخه‌ای کریستال با زنجیری آویزان شده است.

کاخ موزه نظامی انزلی

این بنا در دو طبقه ساخته شده است:

طبقه پایین

اگر بتوانید از محوطه کاخ دل بکنید و وارد کاخ موزه انزلی شوید، در احاطه ماکت های انواع کشتی ها، ناوشکن ها، دوربین های یک چشم، قطب نماها و تمام ادوات مربوط به ناوگان نیروی دریایی خواهید بود. در بخش دیگر همین طبقه هدیه هندی ها به ناصرالدین شاه، تمساح بزرگ تاکسیدرمی شده را می بینید و همچنین در این بخش با طرح لباس سرباز هخامنشی نیز آشنا خواهید شد. در سرسرای کاخ موزه بندر انزلی نیز میزهای بیلیارد، انواع گلدان های چینی و میزهای چوبی متنوعی به نمایش گذاشته شده است.

علاقه مندان به تاریخ، جذب قسمتی می شوند که سلاح های سرد و گرم تاریخی ایران را در خود جای داده اند؛ مجموعه ای که در اتاق های سلاح سرد به نمایش گذاشته شده، روایتگر تاریخی طولانیست چرا که سلاح جنگی مختلفی از دوره زندیه و صفویه گرفته تا دوران قاجار را در خود جای داده اند. در اتاق سلاح های گرم نیز مجموعه کاملی از انواع تفنگ ها، طپانچه ها و مسلسل در معرض دید قرار داده شده اند.

کاخ موزه نظامی انزلی

طبقه بالا

همچنان که از پله های مارپیچ به سمت طبقه بالا می روید وارد دنیای کلاسیکی با نما و دکوراسیون مجلل می شوید؛ جایی که لوازم و اسباب شخصی خاندان پهلوی و هدیه های کشورهای مختلف به این خاندان در آن جا گرد هم آمده اند. تابلوهای نقاشی، ظروف کریستال و چینی، ساعت های برنزی، شمعدان ها، گلدان ها، مبلمان و قفسه های چوبی و همچنین رادیوگرام، هدیه ارزشمندی از هیتلر که در این طبقه دل ها را به تسخیر در می آورند.

موقعیت مکانی

کاخ، موزه میان پشته در استان گیلان، شهرستان انزلی، شهر بندر انزلی و در منطقه میان پشته بین دو پل انزلی و پل غازیان در محوطه و سیعی واقع شده ‌است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *