تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای قزوین یعنی کاروانسرای سعدالسلطنه را به شما معرفی خواهیم کرد. کاروانسرای سعدالسلطنهبه دستور «سعدالسلطنه» حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده‌ای قرار دارد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

کاروانسرای سعدالسلطنه به دستور «سعدالسلطنه» حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده‌ای قرار دارد.

چهار طرف گنبد را، چهار نیم‌گنبد با رسمی‌بندی و نورگیر فراگرفته‌اند که فضا را بزرگتر نشان می‌دهند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

سرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر ۶/۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

کاروانسرای سعد السلطنه با وسعتی برابر ۶٫۲ هکتار، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده در ایران است. قدمت ساخت  این بنا به اواخر دوران حکومت ناصر الدین شاه قاجار برمی گردد. این کاروانسرا، اسم های دیگری مثل سرای سعدیه و سرای سعادت هم دارد. در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه قاجار، شخصی به نام محمد باقر خانه سعدالسلطنه اصفهانی که حاکم وقت قزوین بود، به دلیل ارتباطات تجاری ای که ایران با کشورهایی مثل ترکیه و روسیه داشت، دستور داد تا کاروانسرایی بسازند، که سعدالسلطنه نام گرفت.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

معماری بنای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه از بناهای تو در تو تشکیل شده. در سرتاسر حیاط آن حجره هایی دیده می شود که تزییات بسیار خاصی دارند و قسمت هایی از بازار از هم می گذرند. این بنا دارای چندین ورودی، چندین حیاط وسیع، حجره های متعدد، هشتی های باشکوه دالان های طویل و تزیینات آجرتراشی شده است.

 

معماری بنای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه از بناهای تو در تو تشکیل شده است. در سرتاسر حیاط آن حجره هایی دیده می شود که تزییات بسیار خاصی دارند و قسمت هایی از بازار از هم می گذرند. این بنا دارای چندین ورودی، چندین حیاط وسیع، حجره های متعدد، هشتی های باشکوه دالان های طویل و تزیینات آجرتراشی شده است.

این کاروانسرا همانطور که در بالا گفته شد، در دوران گذشته  نقش تجارتی داشته و از آن به عنوان مرکزی برای فعالیت های تجاری و بازرگانی استفاده می شده است. اما بعد از تغییراتی که در روسیه اتفاق افتاد، موقعیت مهم تجاری اش را از دست داد. شاید مهم ترین قسمت کاروانسرا را بتوان چهار سوق آن دانست که بر بالای آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده ای قرار دارد. البته سقف این گنبد نورگیری ندارد و چهار طرف آن را چهار نیم گنبد نورگیر دار فرا گفته است که باعث می شود تا فضا بزرگ تر از آنچه که هست، نشان داده شود.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

همانطور که گفته شد، کاروانسرای سعدالسلطنه دارای ۷ حیاط است که بزرگ ترین آن، ۳۰۷۳ متر مربع وسعت دارد و البته حدود ۱۵۰۰ متر آن فضای باز است و بقیه ی آن ترکیبی از فضاهای نیمه باز و بسته است. یکی دیگر از حیاط های این بنا، نگار السلطنه نام دارد که دو حجره و دو انبار بسیار بزرگ در آن قرار دارد. حیاط دیگر این بنا با نام سعدیه یک گرمابه و ۱۰ حجره دارد.

عکس کاروانسرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه تا حالا مرمت شده است و این بازسازی هنوز هم ادامه دارد. مرمت این بنا زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و تا حالا  قسمت های زیادی از آن مرمت شده است. قرار است تا بخش هایی که کاملا بازسازی شده اند و دیگر نیاز ی به تعمیر ندارند، کاربری های جدید پیدا کنند که برای مثال، رستوران، تولیدی و فروشگاه لباس بخشی از این کاربری هاست.

کاروانسرای سعد لاسلطنه در سال ۱۳۱۶ به عنوان یکی از زیر مجموعه های بازار قزوین ثبت ملی شد و بعد در سال ۱۳۷۷ جداگانه به ثبت ملی رسید.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

چطور به این کاروانسرا برویم؟

برای رفتن به این کاروانسرا باید بعد از رفتن به شهر قزوین، به سمت مرکز شهر یعنی خیابان امام خمینی بروید. این کاروانسرا در آنجا قرار دارد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *