تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان, ایران

کلیسای وانک اصفهان | Vank church 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کلیسای وانک اصفهان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای اصفهان یعنی کلیسای وانک را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از کلیساهای بسیار معروف این شهر است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

کلیسای وانک یا آمنا پرکیچ که به معنای کلیسای نجات دهنده مقدس است، کلیسایی در محله جلفا اصفهان است که از نام کلیسایی در جوغا نخجوان برگرفته شده است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی مربوط به ارمنیان ساکن اصفهان است که در زمان شاه عباس دوم بنا نهاده شده است. وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه می باشد.کلیسای وانک اصفهان

همان طور که در بالا هم به آن اشاره شد کلیسای وانک در زمان حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است اما شاید برایتان جالب باشد دانستن این موضوع که ارامنه اصلا چطور به ایران وارد شدند در این مورد باید گفت که شاه عباس در آن دوران ارمنی هایی که در شهرها و روستاهای در سر راه بودند را به همراه خود به ایران آورد و بعد هم خانه های آن ها را آتش زد تا سپاه عثمانی نتوانند با سرعت به آن ها برسند و بعد از رسیدن به ایران، ارامنه را تا شهر اصفهان و منطقه ی جلفا همراهی کرد. بعد از این که ارامنه در منطقه ی جلفای اصفهان سکونت کردند نیاز داشتند تا مثل هر جامعه ی دیگری فعالیت های اجتماعی، مذهبی و اقتصادی شان را از سر بگیرند و یکی از اقداماتی که آن ها انجام دادند تاسیس کلیساها بود که کلیسای وانک هم یکی از این کلیساها هست.کلیسای وانک اصفهان


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

گفته می شد که ساخت کلیسای وانک حدود ۱۰ سال طول کشیده است و کتیبه ای روی سر در ورودی این کلیسا پیدا شده است که روی آن تاریخ شروع و پایان آن نوشته شده است: کلیسای آمنا پرگیچ در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی «فیلیپوس» و پیشوائی خلیفه «داوید» و به یاری مردم خیر جلفا شروع شد و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. ثواب عباداتی که در این کلیسا انجام می‌شود نصیب آنهایی که در قید حیاتند و یا در گذشته ‌اند شود.

کلیسای وانک البته فقط شامل یک عبادتگاه نمی شود بلکه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از آن ها می توان به موزه، کتابخانه و چاپخانه اشاره کرد این کلیسا حدود ۴ هزار متر وسعت دارد که دارای یک باغ بزرگ و فضای سبز در خارج از آن هم هست که با در نظر گرفتن این فضا چیزی حدود ۹ هزار متر مربع را در بر می گیرد.

کلیسای وانک به طور کلی دارا ی۲ گنبد است که یکی از آن ها بزرگ و دیگری کوچک است و جالب است بدانید که سبک ساخته شدن و معماری این گنبدها شما را فورا به یاد گنبد های ایرانی می اندازد و این بر خلاف گنبد های کلیساهای ارمنی است که به شکل مخروطی هستند. یکی از جالب ترین و هنری ترین بخش هایی که در وانک به چشم می خورد نقاشی های سقفی و دیواری آن هستند، این نقاشی ها به طور کلی از روی داستان های انجیل برداشته شده اند و یکی از اصلی ترین این نقاشی ها را می توان روی داخل گنبد و دیوار ها دید حتی در زاویه های این دیوارها هم این نقاشی ها به چشم می خورند.

کلیسای وانک اصفهان

از جمله ی این نقاشی ها می توان به تصاوری از تولد حضرت مسیح و تصاویری از بهشت و دوزخ اشاره کرد انی نقاشی ها آثاری از هنرمندان ارمنی هستند و البته این نقاشی ها تنها بخش های تشکیل دهنده ی تزیینات کلیسای وانک در اصفهان نیستند. از دیگر تزییناتی که در این کلیسا استفاده شده و به ککار رفته می شتونا به طلاکاری  تذهیب کاری اشاره کرد که این موزدد تقریاب م یتوان گفت که فقط در وانک به چشم می خورد.

یکی دیگر از بخش های مهم این کلیسا همان طور هم که در بالا گفته شد، موزه ی آن است که گفته می شود که خود این موزه تقریبا ۱۰۰ سال قدمت دارد. موزه ی بخش کلیسا بعدها و در سال ۱۹۰۵ میلادی به کمک شخصی به نام طاطاوس هونیان که نویسنده ای ارمنی بوده است ساخته شده است و در واقع در ابتدا اتاقک هایی بوده اند که در آن ها کتاب ها و اشیایی قدیمی مربوط به کلیسا، نسخه های خطی و قدیمی و اشیای تاریخی نگهداری می شده اند.

کلیسای وانک اصفهان


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *