تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, قزوین

کلیسای کانتور قزوین 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کلیسای کانتور قزوین

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای قزوین یعنی کلیسای کانتور را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از کلیساهای بسیار زیبا و دیدنی ایران به شمار می رود. اگر قصد مسافرت به شهر قزوین را دارید به شما توصیه می کنیم از این کلیسای دیدنی دیدن کنید. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

کلیسای کانتور یا برج ناقوس که همچین با نام Russian Church نیز شناخته می شود. یکی از کلیساهای بسیار زیبای شهر قزوین است که در اواخر دوران ناصارالدین شاه قاجار توسط یک شرکت روسی در قزوین بنا نهاده شد.

این کلیسای کوچک مانند سایر کلیساها دارای طرحی چلیپایی است و محراب آن رو به خاور است. ورودی کلیسا در ضلع باختری آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و در ورودی است. پس از ورودی، پیش فضای هال قرار دارد که بالای آن برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر به چشم می‌خورد. هال شامل نمازخانه و محراب است و در دو طرف آن، دو فضای مستطیل شکل قرار دارد. فضای محراب به شکل نیم دایره است و بر فراز آن گنبدی قرار گرفته‌است. فضای نمازخانه دارای گنبد و فضاهای جانبی آن دارای پوشش تخت است. در نمای خارجی این کلیسا، ستون‌های تزیینی دیده می‌شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

نقشه معماری کلیسا چند ضلعی نامنظم است که با آجر قرمز لعابدار پوشیده شده و نمای جالبی پیدا کرده‌است. در نمای خارجی کلیسا هم ستون‌های تزیینی زیبایی به چشم می‌خورد و به دلیل همین شکل و شمایل خاص کلیسای کانتور در میان بناهای تاریخی قزوین جایگاهی متفاوت پیدا کرده‌است. دو گوشه طبقه اول برج ناقوس همچون نمازخانه دارای ستون نماهای بزرگی است ولی در طبقه دوم برج چهار ستون در چهار گوشه آن با فاصله‌ای از دیوارها قرار داده شده‌است. به غیر از نورگیرهای نمازخانه برج ناقوس نیز دارای نورگیرهایی می‌باشد.

از نظر ابعاد کلیسای کوچکی است که دارای یک پلان چهار ضلعی بوده و دارای دو گنبد یکی بزرگ در مرکز نمازخانه و دیگری کوچک‌تر در بالای محراب است. مصالح بکار رفته آجر و ملاط است که آجرها با هنرمندی بسیار چیده شده و در نتیجه بنایی بسیار زیبا بدست آمده است.

کلیسای کانتور قزوین
کلیسای کانتور قزوین

کلیسای کانتور معروف به «برج ناقوس» در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران به دست روس‌ها در شهرستان قزوین ساخته شد.

کلیسای کانتور دارای یک در ورودی است که بر روی دیوارهای دو سمت آن صلیب‌های روسی نقش بسته است .در بالای ورودی ناقوسخانه‌ای سه طبقه قرار داده شده است که به یک گنبد کوچک منتهی می‌شود.

ورودی کلیسای کانتور درضلع غربی آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و درب ورودی است.

در حیاط این کلیسا دو سنگ قبر قرار دارد. یکی از این سنگ قبرها متعلق به یک خلبان روس و دیگری مربوط به یک مهندس روس است که در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

این کلیسای کوچک مانند سایر کلیساها دارای طرحی چلیپایی است و محراب آن رو به خاور است. ورودی کلیسا در ضلع باختری آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و درب ورودی است.

پس از ورودی، پیش فضای هال قرار دارد که بالای آن برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر به چشم می‌خورد. هال شامل نمازخانه و محراب است و در دو طرف آن، دو فضای مستطیل شکل قرار دارد. فضای محراب به شکل نیم‌دایره است و بر فراز آن گنبدی قرار گرفته است.

کلیسای کانتور قزوین
کلیسای کانتور قزوین

فضای نمازخانه دارای گنبد و فضاهای جانبی آن دارای پوشش تخت است. در نمای خارجی این کلیسا، ستون‌های تزیینی دیده می‌شود.

کانتور به زبان روسی به معنای مقر یا مرکز است. در این کلیسا دو اتاق در دو طرف قرار دارد که یکی برای تعویض لباس کشیش استفاده می‌شده است.

صلیب نصب شده زیر گنبد این کلیسا نماد مسیحیان ارتدکس است که یک خط مورب هم بر روی آن قرار دارد. دلیل وجود این خط مورب این است که اردتکس‌ها معتقد هستند که علاوه بر این که دست‌های حضرت عیسی (ع) را بسته بودند، پاهای وی را هم به صورت اریب به صلیب کشیدند تا زجر بیشتری بکشد. عده‌ای دیگر از آن‌ها اعتقاد دارند که این خط، خط سیر تکامل انسان و نماد بهشت و جهنم است.

پس از خروج روس‌ها از ایران این کلیسا خالی شد. در ایران مسیحی‌های ارتدکس ساکن نیستند و به همین دلیل این بنا هم‌اکنون به عنوان یک بنای تاریخی حفظ و نگهداری می‌شود و البته درون این کلیسای زیبا، چند ویترین فروش جواهرات دست ساز قرار دارد.

در قزوین دو کلیسای دیگر هم وجود دارد که فعال هستند که مسیحی‌ها و ارامنه برای مراسم خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، اما اجازه بازدید از آن‌ها وجود ندارد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *