تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
یزد

کویر عقدا یزد (سیاه کوه) 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کویر عقدا یزد

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با کویر عقدا یزد یا سیاه کوه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کویر سیاه کوه یا عقدا که به آن کویر اردکان نیز گفته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین کویرهای استان یزد است که در شمال اردکان قرار دارد. در داخل کویر هیچ‌گونه پوشش گیاهی قابل‌ مشاهده نیست و به‌ خاطر عدم دسترسی به چشمه‌های آب شیرین، حیات وحش خاصی در این منطقه وجود ندارد.

وجه تسمیه‌ی کویر عقدا به شکل ظاهری آن مربوط می‌شود که از بالا شبیه به هلال ماه است و درون قوس داخلی، سیاه‌کوه قرار دارد. در قسمت‌های جنوبی کویر، نمک‌زارها و باتلاق‌هایی به‌چشم می‌خورند و در مجاورت آن‌ها، سنگ‌های آذری و آهکی پراکنده شده‌اند.

کویر عقدا یزدبه‌طور موضعی در امتداد بخش غربی این کویر، حفره‌هایی دیده می‌شود که براثر اُفت سطح زمین بوجود آمده‌اند. بعضی از این فرورفتگی‌ها ساختارهایی بیضی شکل دارند و طول آن‌ها گاهی تا یک متر هم می‌رسد که دارای ۶۰ سانتی‌متر عرض و ۱۵ سانتی‌متر عمق هستند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 کویر عقدا به نسبت نقاط دیگر تا اندازه‌ی زیادی بادخیز است و مانند دیگر کویرهای ایران، نوسانات دمایی زیادی درطول شب و روز دارد. اختلاف دمایی در شب و روز به‌شکلی‌ست که در فصول مختلف، دمایی بین ۲۰- تا ۴۶+ سانتی‌گراد را تجربه می‌کنید.

به‌خاطر داشته باشید که برای سفر به این منطقه‌ی کویری به‌هیچ‌وجه ماه‌های تیر و مرداد را انتخاب نکنید؛ چون  گرم‌ترین روزهای کویر دقیقاً در همین فصل‌ها قرار دارند. از طرف دیگر، دی و بهمن هم در زمستان، سردترین روزهای سال را در خود دارند. کویر عقدا از سمت جنوب به کوه نمک و گریگون، از غرب به بیابان‌های نایین و نوگنبد و از شمال به ارتفاعات انارک محدود می‌شود. میانگین ارتفاع این کویر از سطح آب‌های آزاد در حدود ۷۳۰ متر است.

کویر عقدا یزدپوشش گیاهی

در داخل کویر عقدا هیچ گونه پوشش گیاهی قابل مشاهده نیست. تنها در حاشیه کویر گیاهان هالوفیت و شور پسند همچون اشنان و گز قابل مشاهده هستند. در خارج از منطقه کویر در زمینهایی که شوری خاک کمی کاهش می یابد می توان پوشش گیاهی شامل تاغ، گون، اسفناج وحشی، تره تیزک، کاکوتی، فرفیون، گل گندم، شقایق کوهی، انغوزه، زنبق صحرایی، ملیکا، خارشتر، کلاه میرحسن، کاروانکش، افدرا، اسکنبیل، تاغ، قیچ، پرند، گز، گل کتانی، بابونه ای، شب بوی صحرایی، تلخک، اسفند ، علف شور، کلپوره، شیرینک مشاهده کرد.

حیات وحش کویر عقدا

به دلیل شوری خاک، ضعف پوشش گیاهی و نبود چشمه های آب شیرین در منطقه حیات وحشی برای این منطقه متصور نیست. اما در حاشیه منطقه حیات وحش منطقه شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، جبیر، هوبره،  بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند. انواعی گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خوردکه شامل راسته لاک‌پشت‌ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک ها است. از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه ها اشاره کرد.

کویر عقدا یزددسترسی

آدرس: استان یزد، اردکان، شمال اردکان به‌ سمت احمد آباد، کویر عقدا

مسیر اول , مسیر اردکان به احمدآباد و سپس جاده خاکی احمد آباد است که از کنار خط آهن می گذرد و به کویر سیاه کوه می رسد.

مسیر دوم , مسیر انارک به ایستکاه راه آهن نایین و سپس جاده خاکی کنار گذر خط آهن تا ایستگاه نو گنبد است.

مسیر سوم , مسیر خاکی انارک به اسماعیلان و سپس سیاه کوه است


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *