تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان رضوی

کویر مزینان مشهد ، کویری دیدنی در خراسان رضوی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کویر مزینان مشهد

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با کویر مزینان مشهد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کویر مزینان (Mazinan) شهر مشهد در روستایی با نام خودش قرار دارد که قدمت آن به ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این کویر ویژگی‌های بسیار خوبی برای جذب گردشگران دارد و هم‌چنین شب‌های وصف‌ ناپذیر آن دیدنی است.

مزینان به معنی شهر دانشمندان که در تابستان بسیارگرم و در زمستان بسیار سرد است؛ یکی از مزیت‌های این کویر در گذشته عبور جاده‌ی ابریشم از این کویر بوده‌ است.این کویر یکی از پایگاه‌های اصلی ستاره شناسی محسوب می‌شود. شاید در باور شما امکان پیدایش سرسبزی در کویر نباشد ولی در روستاهای اطراف این کویر آفتابگردان، کنجد و فلفل یافت می‌شود.

کویر مزینان مشهد


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

قدمت روستا به سال ها قبل باز می گردد. نام آن از دو بخش مزن و مزنا است که در زبان کردی به ترتیب معنی دانشمند و جایگاه دانشمندان را می دهند و مزینان را شهر دانشمندان نامیده اند. در زمان قاجاریان اتفاقات مهم سیاسی در روستای مزینان رخ داد که از جمله آن ها می توان به کشته شدن نوه نادر شاه افشار با فرمان آقا محمد خان اشاره کرد. در اواخر دوران قاجار ترکمن ها حمله کردند و این منطقه دچار آشوب شد. در میان این هرج و مرج ها دزدها به این منطقه هجوم آوردند. همچنین عشایری که در خارتوران اقاکت می کنند به این روستا رفت و آمد دارند.

تفریحات کویر مزینان

با سفر به این منطقه می توانید از تفریحاتی مانند تورهای کویرنوردی و شن نوردی با کاروان های شتر، پهنه های پوشیده از ماسه و نمک و شوره زارها جهت املاح درمانی و نمک درمانی، رؤیت پدیده‌ی سراب در پهنه های کویری، رصد اجرام آسمانی و پدیده های خاص جوی مانند خورشید گرفتگی و بارش های شهاب سنگی، اتومبیل رانی و موتورسواری و ورز ش های هوایی، اسکی روی شن، طبیعت گردی و سفر در مسیر های بدون جاده و … استفاده کنید. نکته جالب توجه در موزد این کویر این است که رد روستاهایی که رد حاشیه این کویر قرار دارند می توانید باغات پر از میوه بیابید که این را می توان از شگفتی های این کویر دانست.

کویر مزینان مشهد

جاذبه های گردشگری نزدیک کویر

از آنجایی که این کویر در نزدیکی روستای مزینان واقع شده و این روستا از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار است پس می توانید به آنها نیز دسترسی داشته باشید  که در ادامه برخی از آنها را اختصار شرح می دهیم.

خانه علی شریعتی

اگر از علاقمندان به دکتر علی شریعتی باشید می دانید که ایشان زاده این منطقه هستند و کتاب کویر ایشان نیز در وصف این منطقه است. خانه ای که در آن بزرگ شده اند ر این روستا وجود دارد و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری منطقه به شمار می آید. خانه در روستای کاهک قرار دارد، کاهک و مزینان هر دو روستا‌هایی نزدیک به هم هستند، اما در سال‌های تولد، حیات و وفات دکتر شریعتی این روستا‌ها به همراه شهر داورزن از توابع شهرستان سبزوار بودند.

کاروانسرای شاه‌ عباسی مزینان

کاروانسرای مزینان که با نام کاروانسرای شاه‌ عباسی شهرت دارد، به دوره صفوی باز می‎ گردد. این اثر در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۶۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قنات مزینان

قنات مزینان در جنوب غربی روستا قرار دارد و طول تقریبی آن در حدود ۱۱۵ هزار متر و عمق چاه آن هم به تقریبا برابر با ۱۳۱ متر می شود و ۲۷۰ حلقه چاه دارد.

از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به یخدان های مزینان، قلعه اسماعیل‌ آباد مزینان، مسجد جامع مزینان و … اشاره کرد.

اقامتگاه بوم گردی نرگس مزینان

اقامتگاه بوم گردی نرگس مزینان در روستای مزینان شهرستان داورزن استان خراسان رضوی واقع شده است.این بوم گردی ۵ اتاق با ظرفیت پذیرایی از حداکثر ۵۰ نفر دارد که دارای پنجره های بزرگ و نورگیر است. اتاق ها رو به حیاط سرسبز و زیبای اقامتگاه باز میشود و با داشتن فضایی سنتی تجربه زندگی متفاوت به سبک روستایی را برای گردشگران و توریست هایی که به این نوع زندگی علاقه دارند فراهم میکند.

اتاق ها دارای سرویس بهداشتی و حمام، کرسی، تزئینات سنتی مثل دار قالی، طاقچه، صندوقچه و غیره است و صبحانه و نهار و شام با غذاهای محلی از میهمانان پذیرایی می شود.

کویر مزینان مشهد

دسترسی

برای دسترسی به این مکان نیاز دارید که ابتدا به روستا مزینان که در 4 کیلومتری شهر داورزن قرار دارد بروید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *