تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اروپا, راهنمای سفر

معرفی ۱۰ ساختمان معروف در لندن | London 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

ساختمان های معروف لندن

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول درباره ی ساختمان های معروف لندن ، سخن خواهیم گفت. در ادامه با ما همراه باشید.

لندن ، پایتخت انگلستان و پادشاهی متحد بریتانیا است. این شهر همچنین بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در بریتانیا و بزرگترین ناحیه شهری از نظر مساحت در اروپا نیز هست. این شهر که در کنار رود تیمز قرار دارد قدمتی دو هزار ساله دارد و تاریخ ساخت آن به دوران روم باستان برمی‌گردد.

وقتی حرف از معماری معاصر و مدرن می‌شود، لندن جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای با شهرت جهانی دارد. این سازه‌های معروف را معماران مطرحی طراحی و ساخته‌اند که هر یک می‌تواند تجربه‌ای به یادماندنی را برایتان رقم بزند. در ادامه قصد داریم تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

۱۰ ساختمان معروف در لندن

۱. شارد

ساختمان «شارد» (The Shard) را یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین معماران معاصر، «رنزو پیانو» (Renzo Piano) طراحی کرده است. ساختمان‌های معروف دیگری نظیر پمپیدو (Pompidou) در پاریس و موزه هنر آمریکایی «ویتنی» در نیویورک نیز اثر دست او است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این ساختمان قبلا به برج پل لندن مشهور بود که در سال ۲۰۱۳ بازگشایی شد. معمار شارد می‌خواست سازه‌ای مارپیچی با گنجایش هزاران نفر بسازد که فضای اداری، رستوران‌ها، بخش مسکونی و هتل پنج ستاره «شانگری لا» (Shangri-la) داشته باشد.

ساختمان شارد در ساحل جنوبی «تیمز» واقع شده و حدود ۳۱۰ متر ارتفاع دارد. در حال حاضر بلندترین سازه غرب اروپا محسوب می‌شود و یک سکو برای تماشای شهر در طبقه ۷۲ دارد که مناظر فوق‌العاده‌ای لندن تا فاصله ۶۴ کیلومتری را پیشکش چشمان هر بیننده‌ای می‌کند. شارد زیباترین سازه در افق لندن به حساب می‌آید که بخشی از زیبایی آن به بازی نور روی نمای ساختمان مربوط می‌شود. این بنا در سال ۲۰۱۲ و با هزینه ۴۳۵ میلیون پوند ساخته شد.

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن

۲. تئاتر ملی

شرکت تئاتر ملی سلطنتی در اصل در محل تئاتر «اولد ویک» (Old Vic) در واترلو قرار داشت و بعد به موقعیت فعلی‌اش در کرانه جنوبی منتقل شد. بخش اعظمی از تولیدات و اجراهای نمایشی با بازیگرانی چون آنتونی هاپکینز، جودی دنچ و دنیل دی لوئیس در همین تئاتر رقم خورده است.

معماری باشکوه «بروتالیست» (Brutalist) به‌واسطه زیبایی‌شناسی زاویه‌دار و ترکیب عناصر عمودی و افقی، به یکی از برجسته‌ترین آثار لندن تبدیل شده است.

 بعد از ساخت آن در سال ۱۹۷۶، این بنا خیلی با استقبال مواجه نشد؛ هر چند شاهزاده چارلز این سازه را به‌عنوان راهکاری هوشمندانه از ساخت نیروگاه اتمی در وسط لندن توصیف کرد. تاکنون این بنا در لیست ۱۰ سازه معروف و ۱۰ سازه نفرت‌انگیز لندن قرار گرفته است!

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن

۳. ساختمان نیروگاه بترسی

نیروگاه «بَتِرسی» (Battersea) در سال ۱۹۳۳ و با هزینه ۲,۱۴۱,۵۵۰ پوند ساخته شد. این بنا در واقع از دو ساختمان متفاوت تشکیل شده است که شامل ایستگاه A و ایستگاه B می‌شود و در کنار هم، ساختمانی با ۴ دودکش را تشکیل داده است.

تولید برق در این سازه از سال ۱۹۸۳ متوقف شد، با این حال همچنان در میان یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین سازه‌های آجری جهان قرار دارد. طراحی نمای بیرونی این ساختمان بر عهده «سر جیلز اسکات» (Sir Giles Scott) بوده است.

این محوطه در یک طرح بزرگ بازسازی قرار دارد که شامل فضای اداری، بخش آپارتمان‌های مسکونی، مغازه، روف گاردن و فضای تفریحی، حتی آسانسور و محوطه تماشای مناظر در یکی از برج‌ها می‌شود. شرکت اپل در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که دفتر مرکزی جدید خود در شهر لندن را به این ساختمان منتقل می‌کند.

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن

۴. مدرسه اقتصاد لندن

ساختمان آجری قرمز رنگ مرکز دانشجویی «سا سوی هاک» (Saw Swee Hock) را شرکت معماری «او دانل+ توئومی» (O’Donnell + Tuomey) طراحی کرده است که به صورت بی‌قاعده و چند وجهی در کنار خیابان‌های قرون وسطایی لندن خودنمایی می‌کند. نام این سازه از روی یکی از خیرین پروژه انتخاب شد و در سال ۲۰۱۳ و با هزینه ۲۴,۱۱۵,۶۰۰ پوند ساخته شد.

طراحی غیرمعمول این مدرسه فقط از نقطه نظر زیبایی شناسی آن نیست، بلکه تلاش شده نور کافی به ساختمان‌های مجاور برسد. هر چند طراحی داخلی آن به گونه‌ای است که نور طبیعی تا بیشترین حد ممکن به داخل هر هفت طبقه می‌تابد.

داخل این مرکز به واسطه جزییات ساختاری و طبقات بتنی، حس صنعتی بودن را القا می‌کند. در طبقات بالای آن یک کافه، اداره، باشگاه و یک مرکز چند مذهبی قرار دارد که مکانی آرام و مناسب برای مدیتیشن است.

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن

۵. مرکز ورزش‌های آبی لندن

گروه معماری «زها حدید»، طراحی «مرکز ورزش‌های آبی لندن» (London Aquatics Centre) را بر عهده داشتند. این مرکز در سال ۲۰۱۱ و با هزینه‌ای بالغ بر ۲۶۹ میلیون پوند به منظور بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن ساخته شد و در حال حاضر به عنوان استخر عمومی مورد استفاده است.

سقف موجی شکل این سازه از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر به شمار می‌رود که از جریان روان و در حال حرکت آب الهام گرفته شده و هیچ ستونی ندارد تا حس یک حرکت پیوسته را در بیننده به وجود آورد.

این مرکز شامل دو استخر ۵۰ متری المپیکی، یک استخر شیرجه ۲۵ متری، باشگاه ورزشی، کافه و یک مرکز مراقبت از کودکان است. تخته‌های شیرجه ۱۰ متری این مجموعه به سبک مخصوص مجسمه‌ای حدید طراحی شده که به تقلید از سقف منحنی آن است.

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن

۶. ساختمان وان پانکراس اسکوئر

«وان پانکراس اسکوئر» (One Pancras Square) یکی از ساختمان‌ های اداری جدید لندن است که گروه معماری دیوید چیپرفیلد در سال ۲۰۱۳ ساخته و یکی از بخش‌های اصلی پروژه‌ی بازسازی منطقه به شمار می‌رود. ستون‌های آهنی بازیافتی این سازه مهم‌ترین بخش‌ آن به حساب می‌آید که دور تا دور ساختمان را احاطه کرده است.

این ستون‌های بزرگ از صفحه‌ ترمز‌ خودروهای بازیافتی ساخته‌ شده‌اند و به سبک معماری ویکتوریایی شباهت دارد. این سازه از پایدارترین بناهای لندن محسوب می‌شود و در طراحی آن از آخرین تکنولوژی‌های روز استفاده شده تا هزینه‌ها و تاثیرات زیست محیطی را به حداقل برساند.

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن

۷. لویدز بیلدینگ

ساختمان «لوید» (Lloyd’s Building) که در مرکز منطقه تجاری و مالی لندن قرار دارد، در سال ۱۹۸۶ با هزینه ۷۵ میلیون پوند ساخته شد. «راجرز استرک هاربر+پارتنرز» (Rogers Stirk Harbour + Partners) طراحی این سازه را بر عهده داشته است.

گاهی اوقات آن را به عنوان ساختمانی می‌شناسند که داخل آن، بیرون قرار گرفته است چرا که در این بنا، بسیاری از خدمات اصلی ساختمان شامل آسانسورها و راهروها، در بیرون از سازه قرار گرفته‌اند تا فضای داخل بیشتر شود.

در سال ۲۰۱۱ این ساختمان نوسازترین سازه‌ای بود که موفق به کسب عنوان معتبر «درجه ۱» شد و اعتقاد بر این است که یکی از ساختمان‌های جهانی مهم در زمینه معماری مدرن محسوب می‌شود. یک سالن غذاخوری قرن هجدهمی در طبقه یازدهم قرار دارد که از ساختمان قبلی لوید به ساختمان جدید منتقل شده است.

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن

۸. ساختمان سوئیچ هاوس

ساختمان «سوئیچ هاوس» (The Switch House) در سال ۲۰۱۶ و با هزینه ۲۶۰ میلیون پوند ساخته شد. این سازه طی یک پروژه دوازده ساله تکمیل شد که با هدف توسعه ظرفیت «تیت مدرن» (Tate Modern) تا ۶۰ درصد بود. شرکت معماری معروف سوئیسی «هرتزوگ و دمورون» (Herzog & de Meuron) این پروژه را انجام داد.

این ساختمان در اصل قرار بود یک هرم پلکانی شیشه‌ای باشد؛ اما نمای آن به متریال آجری تغییر کرد که برای هماهنگی بیشتر با زیبایی‌شناسی اصلی موتورخانه بود. ساختمان سوئیچ هاوس از ده طبقه تشکیل شده که آثار بیش از ۳۰۰ هنرمند در معرض دید عموم قرار دارد نظیر مجسمه ارزشمند درخت که اثر یک هنرمند و فعال اجتماعی چینی به نام «آی وی‌وی» (Ai Weiwei) است.

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن

۹. سنیت هاوس

ساختمان باشکوه «سنیت هاوس» (Senate House) در سال ۱۹۳۷ و با هزینه ۳۶۲ هزار پوند ساخته شد و به عنوان بخش مدیریتی دانشگاه لندن استفاده می‌شود. این بنا به واسطه ۱۹ طبقه و ارتفاع ۶۴ متری که دارد، در دهه ۱۹۳۰ بلندترین بنای سکولار لندن به شمار می‌رفت.

وزارت اطلاعات در طول جنگ جهانی دوم، از این ساختمان استفاده می‌کرد و محل کار همسر «جورج اوروِل» نیز بود. چارلز هولدِن (Charles Holden) علاوه بر معماری این ساختمان، ایستگاه‌های متروی زیادی را نیز در فواصل دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ طراحی کرد. این ساختمان یک کتابخانه فوق‌العاده دارد که در تعدادی از فیلم‌های هالیوودی به تصویر کشیده شده است.

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن

۱۰. ساختمان موزه دیزاین

موزه دیزاین (Design Museum) در سال ۲۰۱۶ و با هزینه‌ای بالغ بر ۸۳ میلیون پوند ساخته شد. در واقع این موزه در ابتدا در کرانه جنوبی رود تیمز قرار داشت، اما بعد از حدود ۵ سال ساخت و ساز، در سال ۲۰۱۶ به محل جدید خود در «کِنزینگتون» (Kensington) منتقل شد.

این سازه عنوان «درجه دو» را کسب کرده و در اصل در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد. البته برای یک دهه خالی مانده بود؛ اما در حال حاضر با سقف مخروطی اغراق آمیز، طراحی داخلی مدرن در سه طبقه، بسیار چشم‌نواز است. این بنا سه برابر بزرگ‌تر از ساختمان قبلی موزه است.

ساختمان های معروف لندن
ساختمان های معروف لندن


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *