در این مقاله می‌خواهیم با جشن نوروز در کشورهای مختلف آشنا شویم. اگر می‌خواهید نحوه اجرای جشن باستانی نوروز در کشورهای مختلف را ببینید، می‌توانید به یکی از این کشورها سفر کنید. برای اطلاع از هزینه‌های سفر به این کشورها، مدارک و شرایط لازم، به صفحه تور نوروز مراجعه کنید.

جشن نوروز در کشورهای مختلفنوروزی زیبا و به یادماندنی در تاجیکستان

در سرزمینی کهن در شمال افغانستان، جایی که مردمانی متمدن زندگی می‌کنند، نوروز به عنوان بزرگ‌ترین جشن سال گرامی داشته می‌شود. تاجیک‌ها این عید باستانی را «خیدیر ایام» به معنی «جشن بزرگ» می‌نامند و با شور و شوق فراوان به استقبال بهار می‌روند. آداب و رسوم نوروز در تاجیکستان، شباهت‌های بسیاری به ایران دارد. مردم تاجیک، نوروز را نماد صلح و دوستی میان تمام موجودات جهان و مظهر زنده شدن زمین و گیاهان می‌دانند. یکی از جالب‌ترین رسوم نوروز در کشورهای مختلف به ویژه تاجیکستان، «گل‌گردانی» است. مردم از مناطق طبیعی اطراف خود گل می‌چینند و به یکدیگر هدیه می‌دهند تا آمدن بهار را بشارت دهند. این رسم که در گذشته توسط افراد مسن انجام می‌شد، امروزه به تفریحی برای کودکان و نوجوانان تبدیل شده است.

جشن نوروز در کشورهای مختلفنوروزی رنگارنگ و عطرآگین در ترکمنستان

نوروز در ترکمنستان، جشنی ویژه برای کشاورزان است. آنها با فرا رسیدن بهار و نوروز، شکر نعمت‌های الهی را به جای می‌آورند و از خداوند برای برکت و فراوانی در سال جدید طلب یاری می‌کنند. نوروز برای مردم ترکمنستان، به داستانی در دوران جمشید، پادشاه اسطوره‌ای ایران، باز می‌گردد. آنها معتقدند که جمشید روز تاج‌گذاری خود را نوروز نامید و از آن زمان، این روز به عنوان نمادی از آغاز دوباره و شادمانی گرامی می‌دارند. اسب‌سواری از دیرباز در میان مردم ترکمنستان جایگاهی ویژه داشته است. در ایام نوروز، مسابقات اسب‌سواری در جای‌جای شهرها برگزار می‌شود و شور و هیجان خاصی را به ارمغان می‌آورد.

نوروزی خاطره انگیز و زیبا در ترکیه

کشور زیبای ترکیه نیز نوروز را به عنوان جشنی باستانی گرامی می‌دارد و به عنوان شادباشی برای شروع فصل بهار جشن می‌گیرد. نوروز در مناطق کرد نشین ترکیه تعطیل رسمی است و مردم این مناطق با شور و اشتیاق فراوان به استقبال بهار و سال نو می‌روند. نوروز در کشورهای مختلف نمادی از صلح، دوستی و امید به آینده است. می‌توانید اطلاعات کامل درباره سفر به ترکیه در سال نو را در صفحه تور ترکیه نوروز مطالعه کنید.

نوروزی اصیل و جذاب در هند

هندی‌ها نیز جشنی برای آمدن بهار دارند به نام «هولی» که در آخر اسفند ماه برگزار می‌شود. هندی‌ها در اواخر زمستان و شروع بهار، در معابد خود هر روز پودر رنگی برای استحمام مذهبی خود تهیه می‌کنند. این استحمام برای مراسم جشن به مدت دو روز انجام می‌شود. اگر امسال شما نیز با تور هند نوروز به این کشور زیبا سفر می‌کنید، این جشن زیبا را خواهید دید.

نوروزی به یاد ماندنی با تورهای نهال گشت

تمام اطلاعات لازم درباره مقصد نوروزی‌تان را می‌توانید در وبسایت نهال گشت به آدرس nahalgasth.com بدست اورید. همچنین کارشناسان ما پاسخگوی تمام سوالات شما درباره تورهای نوروزی هستند. برای دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره ۱۸۳۰-۰۲۶ با ما تماس بگیرید.