اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید قطعا بابت اتفاق‌هایی که ممکن است برای شما پیش بیاید، نگران هستید؛ مخصوصا اگر زبان آن کشور را بلد نباشید. تنها راه نجات شما در این مسیر، خرید بیمه سفر خارجی پیش از شروع سفرتان است.
خوشبختانه شرکت‌های بیمه ایرانی توانسته‌اند با همکاری با شرکت‌های واسطه که با نام شرکت کمک ‌رسان شناخته می‌شوند، امنیت و آرامش خاطر مسافران را در تمامی کشورها تامین کنند. در ادامه با نحوه عملکرد این شرکت‌ها و چگونگی دریافت خسارت از آن‌ها آشنا می‌شوید.

بیمه مسافرتی

شرکت بیمه کمک ‌رسان چیست و چه نقشی در پرداخت خسارت دارد؟

زمانی که شما در سفر خارجی هستید و اتفاقی برایتان پیش می‌آید که نیاز به استفاده از بیمه دارید، شرکت بیمه ایرانی که از آن بیمه مسافرتی خریدید، هیچگونه دسترسی به شما ندارد و تنها با کمک شرکت‌های بیمه کمک ‌رسان، امکان یاری و پرداخت خسارت شما را دارد.
توصیه می‌شود پیش از خرید بیمه مسافرتی در رابطه با شرکت کمک ‌رسانی که با شرکت بیمه ایرانی قرار دارد تحقیق کنید تا در حین سفر با مشکلی مواجه نشوید. زیرا تنها برخی از این شرکت‌ها برای صدور ویزا معتبر هستند. در ادامه تعدادی از بهترین شرکت‌های کمک‌ رسان را معرفی می‌کنیم:

بیمه مسافرتی

1.شرکت کمک رسان ایران (SOS)

این شرکت فعالیت خود را در سال 1371 آغاز نموده. شرکت SOS در ایران نیز فعالیت دارد و اپراتورهایی فارسی ‌زبانی دارد که به صورت 24 ساعته در حال راهنمایی مسافرین هستند. وجود اپراتور فارسی یک مزیت محسوب می‌شود تا چنانچه در حین سفر با مشکلی مواجه شدید بتوانید به راحتی وقایع را شرح دهید. بیان مسئله به صورت کامل و بدون نقص، در دریافت خسارت کمک می‌کند. البته این شرکت علاوه بر داشتن اپراتور فارسی، مزایایی همچون پرداخت خسارت به صورت مستقیم به سازمان مربوطه و یا پرداخت در محل را دارد.

2.شرکت کمک ‌رسان مدیست (Mideast)

این شرکت خدمات ارزنده‌ای به مسافرین ارائه می‌دهد. از جمله‌ی این خدمات می‌توان به داشتن اپراتور فارسی، امکان پرداخت در سفر و پرداخت مستقیم به سازمان مربوطه اشاره کرد. جالب است بدانید در صورت درخواست و نیاز شما یک کارشناس اعزام می‌شود تا تمام مراحل را بررسی کند و شما به مشکلی برنخورید.

3.شرکت اواسان (Evasan)

این شرکت یک فعالیت کاملا بین‌المللی دارد و از اپراتورهای فارسی نیز برخوردار است. علاوه بر آن امکان پرداخت در محل و پرداخت مستقیم را نیز دارد.

4.شرکت کمک ‌رسان رایس شوتز (Reise schutz)

شرکت کمک رسان رایس شوتز نیز مانند دیگر شرکت‌ها از خدمات خوبی برخوردار است و علاوه بر داشتن اپراتورهای فارسی، امکان پرداخت در محل و پرداخت مستقیم به سازمان مربوطه را فراهم نموده.

5.شرکت کمک رسان آلیانز (Allianz)

این شرکت نیز از امکان پرداخت مستقیم به سازمان مربوطه و پرداخت در محل برخوردار است ولی اپراتور فارسی ندارد. به این نکته توجه کنید که شرکت کمک رسان آلیانز را سفارت کشورهای اتریش و دانمارک تایید نمی‌کنند.

تمامی شرکت‌هایی که نام بردیم از شرکت‌های کمک رسان فعال در ایران هستند.

چگونگی دریافت خسارت از شرکت‌های کمک رسان

اگر شرکتی که شما از آن بیمه مسافرتی دریافت کردید امکان پرداخت خسارت در محل را داشته باشد، می‌توانید به راحتی با آن تماس بگیرید  و پس از اعلام مشخصات خود مانند، مدت اعتبار و شماره بیمه‌نامه، اتفاقی که برایتان رخ داده را توضیح دهید. چنانچه نتوانستید در حین سفر خسارت خود را دریافت کنید، می‌بایست پس از بازگشت به کشور با تمام مدارک خود به شرکت بیمه‌ای که از آن بیمه مسافرتی خریدید مراجعه کنید.
به طور مشکلات رایج در سفر به چهار دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه نحوه دریافت خسارت هر کدام را به طور جداگانه توضیح داده‌ایم.

بیمه مسافرتی

·نحوه دریافت خسارت درمانی

سفر پر از اتفاقات پیش بینی نشده است و گاه ممکن است این اتفاقات ناگوار و ناخوشایند باشند. تصور کنید در کشوری که حتی زبانش را بلد نیستید مسافر هستید و به هنگام رد شدن از خیابان، ماشینی با شما برخورد می‌کند و در بهترین حالت دچار شکستگی می‌شوید و یا پس از خوردن یک غذای محلی جدید، به شدت مسموم می‌شوید. در این زمان است که تنها یار و یاور شما بیمه مسافرتی است.

در اتفاقات این چنینی که نیاز به جراحی و بستری در بیمارستان را دارد، شرکت کمک رسانی که امکان پرداخت در محل را دارد تمامی خسارات را می‌پردازد و شما مجبور به روبرو شدن با این هزینه‌های گزاف پیش بینی نشده نمی‌شوید. اما در مواردی مثل فوریت‌ها دندانپزشکی، امکان پرداخت در محل وجود ندارد و شما باید پس از بازگشت به کشور و مراجعه به شرکت بیمه‌ای که از آن بیمه مسافرتی دریافت کردید، خسارت را بگیرید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت‌های درمانی:

  • فاکتوهای پرداختی
  • گزارش بیمارستان یا پلیس مبنی بر این که در اثر حادثه به بیمارستان رفته‌اید
  • پرونده پزشکی
  • اصل بیمه نامه و شناسنامه
  • اصل پاسپورت و بلیت

·نحوه دریافت خسارت تاخیر در پرواز

خسارت تاخیر پرواز را تمامی بیمه‌ها دارند اما تنها در شرایطی خاص است که این خسارت را می‌پردازند.
برای دریافت این خسارت لازم است که تاخیر شما حداقل 6 ساعت باشد. اگر تاخیر پروازتان بیش از این باشد، شرکت بیمه موظف است خسارت تاخیر، هزینه اسکان و غذای شما را بپردازد. البته این خسارت تنها پس از برگشت شما به ایران قابل دریافت است.

مدارک‌ لازم برای دریافت خسارت تاخیر در پرواز

  • بیمه‌نامه
  • بلیط
  • پاسپورت
  • فاکتورهای پرداختی
  • نامه ایرلاین مبنی بر دلیل تاخیر هواپیما

·نحوه دریافت خسارت گم شدن چمدان

کشورهای مختلف رفتار متفاوتی با چمدان مسافرین دارند، پس همیشه احتمال گم شدن چمدانتان که بسیار ناگوار است را در نظر داشته باشید.
همیشه به یاد داشته باشید که باید کارت پرواز و رسید تحویل بار را نزد خود نگه دارید زیرا در چنین مواقعی به آن احتیاج دارید. پس از اینکه متوجه گم شدن چمدان خود در فرودگاه شدید، لازم است به پرسنل فرودگاه مراجعه کنید و فرم دریافت خسارت (RIP) را دریافت کنید. چنانچه 21 روز از اعلام شما بگذرد و چمدان شما پیدا نشود، فرودگاه موظف است خسارت شما را پرداخت کند، معمولا مبلغ قابل توجهی را پرداخت نمی‌کند که جبرانی برای خسارت اشیاء گم شده‌ی شما باشد. پس از این اتفاق‌ها بیمه نیز موظف است مابه‌التفاوت خسارت گم شدن چمدان شما را پرداخت کند. برای دریافت آن باید مدارک و چک خسارتی که فرودگاه به شما داده را به شرکت بیمه تحویل دهید.

·نحوه دریافت خسارت گم شدن مدارک

گم شدن پاسپورت به هر دلیلی ممکن است اتفاق بیافتد، توصیه می‌شود در زمان رخ دادن این مسئله خونسردی خود را حفظ کنید و پس از اعلام به پلیس آن کشور، به سفارتخانه مراجعه کرده و برگه عبور دریافت کنید. معمولا سفارتخانه توصیه می‌کند که با اولین پرواز برگردید تا اتفاق ناگواری برایتان رخ ندهد.
شما می‌توانید پس از بازگشت المثنی پاسپورت را دریافت کنید و یا اگر مدت زمان کمی تا تمدیدش مانده بود، بدون نیاز به انجام مراحل تمدید پاسپورت یک پاسپورت جدید دریافت کنید.
گم شدن پاسپورت منجر به پرداخت هزینه‌هایی مثل، دریافت برگه عبور می‌شود که شرکت بیمه موظف به پرداخت آن است.
البته برخی شرکت‌ها امکان دریافت برخی خدمات رایگان با پاسپورت مانند خرید سیم کارت را دارند که شرکت بیمه موظف به پرداخت این هزینه‌ها نیز هست.

کدام شرکت بیمه عملکرد بهتری در پرداخت خسارت دارد؟

تمام شرکت‌هایی که در زمینه‌ی بیمه مسافرتی در ایران فعالیت دارند با شرکت‌های کمک رسان بیمه در ارتباط هستند و معمولا با یکی از آن‎ها همکاری می‌کنند. اگر قصد استفاده از شرکت کمک رسان خاصی را دارید بهتر است از همکاری شرکت بیمه ایرانی که از آن بیمه مسافرتی می‌خرید، با شرکت کمک رسان مطمئن شوید.
عملکرد شرکت بیمه نیز کاملا به عملکرد شرکت کمک رسان وابسته است. تمام شرکت‌های کمک رسانی که در این مقاله معرفی کردیم به دلیل امکان پرداخت در محل و پرداخت مستقیم، عملکرد بسیار خوبی را دارند.

یکی از راه‌های مقایسه این شرکت‌ها با یکدیگر، استفاده از سایت‌های استعلام آنلاین بیمه است که می‌توانید با مشاهده انواع بیمه و شرکت‌های مختلف، بیمه مسافرتی مد نظرتان را انتخاب کنید. هم اکنون سایت بیمه دات کام، این خدمات را ارائه می‌دهد تا بتوانید با آگاهی کامل اقدام به خرید بیمه مسافرتی نمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.