ویزای شینگن یک توافق‌نامه، بین 27 کشور اروپایی است که مسافران و گردشگران تنها با اخذ این روادید، می‌توانند در مدت زمان مشخصی در تمامی این کشورها سفر کنند. بدون اینکه نیاز باشد برای هر کشور ویزای جداگانه اخذ کنند! ویزای شینگن برای ورود و بازدید کوتاه‌مدت تا 90 روز در هر دوره 180 روزه و برای مقاصد مختلف صادر می‌شود. اما شرایط اخذ این روادید چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به توضیح انواع ویزای شینگن و شرایط اخذ آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شرایط ویزای شینگنبا ویزای شینگن به چه کشورهایی می‌توان سفر کرد؟

در حال حاضر 27 کشور اروپایی عضو این پیمان هستند. کشورهای اتریش، بلژیک، کرواسی، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا ، سوئد و سوئیس. با اخذ ویزای شینگن بدون نیاز به سپری نمودن فرآیند صدور ویزا در هر کشور به صورت جداگانه، می‌توانید تنها با داشتن یک ویزا، وارد خاک هر کشور عضو پیمان شوید.

اعتبار ویزای شینگن چقدر است؟

اعتبار ویزای شینگن به نوع ویزای درخواستی و هدف شما از سفر بستگی دارد. اما ویزای شینگن عموما به مدت 90 روز و با اعتبار تا 180 روز صادر می‌شود. اگرچه ویزای مولتیپل یا همان ویزای چند بار ورود شینگن، با اعتبار 5 ساله نیز قابل صدور است.

چند نوع ویزای شینگن وجود دارد؟

ویزای شینگن نیز مانند ویزای دیگر کشورها برای اهداف مختلف صادر می‌شود. برای مقاصد گردشگری، کاری، اقامت و حتی عبور از یکی از کشورهای عضو پیمان.

ویزای شینگن نوع A / ویزای ترانزیت

این نوع از ویزا برای عبور از یکی از کشورهای عضو پیمان در نظر گرفته شده است. به این معنی که اگر قصد سفر به کشوری داشته باشید و در مسیر پرواز باید در کشوری عضو پیمان توفق کنید، باید ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن بگیرید. با این نوع از ویزای شینگن اجازه ورود به خاک کشور عضو پیمان را ندارید و تنها در فرودگاه اجازه تردد خواهید داشت.

ویزای شینگن نوع B

ویزای شینگن نوع B برای سفرهای کوتاه‌مدت و به یک کشور عضو پیمان، به همراه ویزای ترانزیت در نظر گرفته شده است. به این معنی که که ویزایی با مدت زمان کوتاه برای مثال 3 روز برای شما صادر می‌شود و در زمان توقف در این کشور اجازه ورود به خاک را نیز خواهید داشت.

ویزای شینگن نوع C

اما رایجترین نوع ویزای شینگن که برای گردشگران و مسافران به کشورهای عضو توافق صادر می‌شود، ویزای نوع C است. اعتبار این ویزا 180 روز است و به مدت 90 روز اجازه ورود به خاک هر یک از کشورهای عضو پیمان را دارید. البته این نوع از ویزا به صورت یک بار ورود، دو بار ورود و چندبار ورود صادر می‌شود.

شرایط ویزای شینگنچه مدارکی برای صدور ویزای شینگن لازم است؟

برای اخذ ویزای شینگن و صدور آن توسط مقامات مربوطه هر یک از کشورهای عضو پیمان، باید یک سری مدارک آماده و ارایه کنید. این مدارک برای هر نوع از ویزا و هر کشور ممکن است تا حدودی تفاوت داشته باشند، اما به صورت کلی مدارک زیر از شما درخواست خواهند شد:

  • فرم پر شده ویزای شینگن
  • دو عدد عکس پرسنلی یکسان و جدید
  • کپی گذرنامه (با حداقل 3 ماه اعتبار)
  • نامه دلیل سفر
  • واچر هتل و بلیط پرواز رفت و برگشت
  • اثبات برنامه سفر
  • نامه تمکن مالی
  • مدارک هویتی مثل شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج و مدارک تولد فرزند
  • بیمه سفر

بیمه سفر برای اخذ ویزای شینگن الزامی است و باید تمامی کشورهای عضو پیمان (حتی کشورهایی که قصد بازدید ندارید) را پوشش دهد.

برای اخذ ویزای شینگن چه مراحلی باید طی شود؟

برای صدور ویزای شینگن در قدم اول باید درخواست ویزا را ارسال کنید. سپس مدارک را در اختیار مقامات قرار دهید تا فرایند پردازش و صدور ویزا آغاز شود. بنابراین مراحل صدور ویزای شینگن به صورت زیر خواهد بود.

  • ثبت و ارسال درخواست
  • ارسال مدارک به موسسات و یا مراجعه و تحویل مدارک به کنسولگری صادرکننده ویزا
  • واریز هزینه از طریق انتقال وجه بانکی و یا تحویل وجه نقد ارزی
  • پردازش ویزا توسط سفارت و کنسولگری
  • تعیین وقت برای مراجعه به سفارت
  • انگشت نگاری در سفارت
  • دریافت ویزا

قبل از طی نمودن هر یک از مراحل ذکر شده، ابتدا باید هدف خودتان از سفر به کشورهای عضو پیمان، مشخص شده باشد. برای گردش و تفریح قصد سفر به یکی یا چند کشور عضو پیمان را دارید؟ برنامه سفر شما به چه صورت خواهد بود و به کدامیک از کشورها سفر خواهید کرد؟ از چه مناطقی قصد بازدید دارید؟ یا آیا برای مقاصد کاری و تجاری قصد اخذ ویزای شینگن دارید؟ با کدام کشورها قصد برقراری روابط تجاری دارید؟ یا در کدام کشور می‌خواهید تحصیل کنید؟

با مشخص شدن قصد شما از سفر به کشورهای عضو پیمان، نوع ویزای شینگن شما نیز مشخص خواهد شد. سپس باید مدارک درخواستی و مورد نیاز را جمع‌آوری نمایید. برای اخذ ویزای شینگن می‌توانید مستقلا عمل کنید و یا از یک موسسه صادرکننده ویزا کمک بگیرید. پس از تحویل مدارک، زمانی برای مصاحبه و وقت سفارت مشخص می‌شود. در نهایت با پرداخت هزینه، پردازش صدور ویزای شما آغاز می‌شود و باید منتظر صدور و ارسال آن بمانید.

هزینه ویزای شینگن چقدر است؟

نرخ صدور ویزای شینگن ثابت نیست و بستگی به کشور صادر کننده و نوع ویزای درخواستی شما خواهد داشت. این هزینه از ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار متغیر است و بسته به شرایطی ممکن است هزینه بیشتر نیز بشود. برای اطلاع دقیق از هزینه صدور ویزا با موسسه یا مقامات صادرکننده سفارت در ارتباط باشید.

دریافت آسان ویزای شینگن در فلای‌تودی

برای سفر به کشورهای اروپایی عضو توافق شینگن باید ویزای مرتبط با هدف سفرتان از انواع ویزای شینگن بگیرید. برای صدور ویزا باید مدارک مورد نیاز را ابتدا جمع‌آوری نموده و سپس با تکمیل فرم‌ها و در اختیار داشتن اصل مدارک و کپی آن‌ها به یکی از کنسول‌گری‌ها یا سفارت کشور انتخابی مراجعه کنید.

اگر قصد دریافت ویزای شینگن را دارید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن فلای‌تودی می‌توانید به راحتی برای دریافت این ویزا اقدام نمایید.

فلای‌تودی به عنوان مرجع معتبر ارائه خدمات سفر به شما این امکان را می‌دهد که در چند دقیقه کل مراحل سفر خود اعم از دریافت ویزا، تهیه بیمه سفر، رزرو بلیط هواپیما و هتل و حتی تور را طی کرده و سفری امن و راحت را تجربه کنید.

امتیاز مقاله