لرستان سرزمین آبشارهای خروشان و طبیعت بکر و چشم‌نواز است. بخش قابل‌توجهی از این استان سرسبز در کوهستان زاگرس قرار دارد و جاذبه‌های طبیعی متنوعی در گوشه و کنار آن به چشم می‌خورند. آبشارهای لرستان از بهترین مقاصد گردشگری میان علاقه‌مندان به طبیعت گردی به شمار می‌روند. این آبشارها در نقاط مختلف لرستان، از دره‌های تماشایی تا کوهستان‌های بلند قرار گرفته‌اند و برای بازدید از برخی از آن‌ها باید مسیری طولانی و سخت را طی کنید.

جاذبه‌های طبیعی لرستان به آبشارهای این استان محدود نمی‌شود. در دل کوه‌های بلند لرستان، تنگه‌هایی تماشایی و پیچ‌در‌پیچ وجود دارند که نمونه آن‌ها در جهان کم نظیر است. دیدنیهای تاریخی این استان نیز کم نیستند و قلعه‌های باستانی، خانه‌های تاریخی و بناهای قدیمی، بخش‌هایی از این جاذبه‌ها را تشکیل می‌دهند. برای آشنایی با برخی مکان‌های مفرح لرستان، برای گشت و گذاری به‌یادماندنی، در ادامه با ما همراه شوید.

لرستان کجا بریم خوش بگذره؟دریاچه گهر

دریاچه گهر از جاذبه‌های طبیعی دورود لرستان میان رشته کوه‌های اشترانکوه است. این دریاچه در ارتفاع بیش از ۲,۳۰۰ متری از سطح دریا، میان دامنه‌های سرسبز خودنمایی می‌کند و تفرجگاهی محبوب میان علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی در این استان است.

دریاچه گهر در دسته دریاچه‌های آب شیرین ایران قرار دارد و عمق آن در بخش‌های مختلف بین چهار تا ۲۸ متر تغییر می‌کند. از اواسط بهار کوهپایه‌های اطراف این دریاچه مملو از گل‌های وحشی می‌شوند. در نزدیگی دریاچه گهر جاذبه‌ای طبیعی به نام دره «نی گاه» وجود دارد که در بهار پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله‌های واژگون است. این دریاچه و مناظر اطراف آن به‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان از بهترین تفرجگاه‌های لرستان به شمار می‌روند.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یکی از آبشارهای زیبای لرستان در نزدیکی خرم آباد است. این آبشار در دل طبیعت زیبای کوهستانی و میان صخره‌های بلند قرار دارد و در فصل پرآبی ارتفاع ان به ۹۵ متر می‌رسد. آبشار نوژیان بلندترین آبشار لرستان است و آب آن از چشمه‌های بالادست کوهستانی تامین می‌شود.

اطراف آبشار نوژیان را دامنه‌ها و دشت‌های سرسبزی پوشانده‌اند که از اواسط بهار مملو از گیاهان دارویی و معطر می‌شوند. در جوار این آبشار رودخانه‌ای کوچک جریان دارد که آب آن نیز از چشمه‌های کوهستانی تامین می‌شود. برای بازدید از آبشار نوژیان و طبیعت اطراف آن باید امکانات کامل طبیعت گردی را همراه ببرید؛ این نواحی کاملا بکر و بدون امکانات هستند.

تنگه شیرز

تنگه شیرز از زیباترین جاذبه‌های طبیعی لرستان در مرز این استان با استان ایلام است. دسترسی به این دره تماشایی از شهرستان کوهدشت انجام می‌شود. در تنگه یا دره شیرز بر اثر فرسایش طبیعی زمین در طول میلیون‌ها سال، صخره‌ها و سنگ‌هایی لایه‌ای با ساختار منظم به وجود آمده‌اند.

لرستان کجا بریم خوش بگذره؟شکل صخره‌ها و سنگ‌های تنگه شیرز را به‌لحاظ نوع فرسایش و ساختار با دره «گرند کانیون» آمریکا مقایسه می‌کنند که از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این کشور به شمار می‌رود. نمونه‌هایی از این دست تنگه‌ها در جهان انگشت شمار هستند و آن‌ها را با عنوان موزه‌های طبیعی زمین می‌شناسند.

تنگه شیرز در میان رشته کوه زاگرس قرار دارد. بازدید از این تنگه در فصل‌های بهار و تابستان برای گردشگران بسیار جذاب است. در این زمان‌ها می‌توانید به گشت‌وگذار و اتراق در بخش‌های مختلف دره شیرز بپردازید و عکس‌هایی زیبا از طبیعت این تنگه ثبت کنید.

تنگه لی لی

تنگه لی لی از جاذبه‌های طبیعی زیبا در نزدیکی دورود لرستان، در جوار روستای «چمنار» است. این تنگه مقصد گردشگری مناسب برای علاقه‌مندان به آبتنی و شنا در نواحی طبیعی بکر به شمار می‌رود.

دیواره‌های تنگه لی لی صخره‌هایی بلند و تودرتو هستند که رودخانه «ماربره» میان آن‌ها جریان دارد. فرسایش آب و خاک در طول سال‌های متمادی، ساختار این تنگه در رشته کوه زاگرس را به‌شکل امروزی آن درآورده است.

در طول تنگه لی لی حوضچه‌هایی با آب زلال قرار دارند که برای آبتنی مناسب هستند. بهترین زمان برای بازدید از این تنگه فصل تابستان است. برای دسترسی به تگه لی لی باید مسافتی نزدیک به یک ساعت را از روستای چمنار طبیعت گردی کنید.

دریاچه کیو

دریاچه کیو از جاهای دیدنی خرم آباد در شمال غربی این شهر، در جوار پارکی به همین نام است. این پارک و دریاچه از معروف‌ترین تفرجگاه‌های خرم آباد هستند و امکانات تفریحی متنوعی نیز برای گردشگران دارند.

از تفریحات دریاچه کیو می‌توان به تفریحات آبی مانند قایق‌سواری، جت اسکی و دیگر بخش‌ها مانند شهربازی اشاره کرد. اطراف این دریاچه بوستانی زیبا با مناظر چشم‌نواز وجود دارد که برای پیک نیک، عکاسی و پیاده روی در طبیعت مناسب است.

دریاچه کیو از واپسین روزهای زمستان پرآب می‌شود و تا اواخر تابستان نیز آب دارد. این دریاچه زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران آبزی به شمار می‌رود و در طول سال نیز میزبان پرندگان مهاجر است. برای استفاده از تفریحات این دریاچه و بیشترین لذت از طبیعت اطراف آن، در فصل بهار از دریاچه کیو بازدید کنید.

آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از معروف‌ترین آبشارهای لرستان در شهرستان دورود است و در منطقه‌ای کوهستانی میان دامنه‌های رشته کوه زاگرس قرار دارد. اطراف این آبشار  تفرجگاه‌هایی مناسب برای اتراق در طبیعت هستند.

لرستان کجا بریم خوش بگذره؟آبشار بیشه از ترکیب چند آبشار کوچک تشکیل می‌شود که پس از ریزش از بالای صخره‌های کوه به رودخانه «سزار» می‌ریزند. در نزدیکی این آبشار جنگل‌های انبوهی از درختان بلوط به چشم می‌خورند. در بالادست آبشار بیشه نیز چشمه‌های پرآبی وجود دارند که آب این آبشار از آن‌ها تامین می‌شود.

آبشار بیشه در فصل بهار به اوج زیبایی می‌رسد. این آبشار در جوار روستای سرسبز «بیشه» قرار دارد و گردشگران در بازدید از آن، زمانی را نیز به گشت‌وگذار در روستای بیشه اختصاص می‌دهند.

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید که در گویش محلی با نام «او اسپید» شناخته می‌شود، در نزدیکی الیگودرز قرار دارد. این آبشار را به‌دلیل زیبایی ظاهری آن، «عروس آبشارهای ایران» نامیده‌اند. ارتفاع آبشار آب سفید در فصل پرآبی به ۷۰ متر می‌رسد و به همین سبب در دسته بلندترین آبشارهای کشور قرار دارد.

آبشار آب سفید از دل تونلی در «قالی کوه» میان رشته کوه‌های اشترانکوه خارج می‌شود. این تونل در طول سال‌های طولانی بر اثر فرسایش آب به وجود آمده است. شدت برخورد قطرات آب با صخره‌ها و هوا، حباب‌هایی ایجاد می‌کند که سبب سفیدی رنگ این آبشار می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از آبشار آب سفید و اتراق اطراف آن، فصل تابستان است.