یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی، افتتاح حساب در بانک‌های این کشور و استفاده از سود تسهیلات سپرده است. نرخ سود بانکی در قبرس شمالی نسبت به کشورهای اروپایی و حتی ترکیه نیز بیشتر خواهد بود. البته ساکنان قبرس شمالی در هنگام افتتاح حساب سپرده با گزینه‌های متعددی روبرو هستند. از افتتاح حساب با لیر ترکیه گرفته تا افتتاح حساب با دیگر ارزهای خارجی مثل دلار، یورو یا پوند انگلیس. نکته‌ مهم اینجاست که سود سپرده‌گذاری حساب‌های لیر بیشتر از دیگر ارزهای رایج این کشور است؛ اما چون ارزش لیر در سال‌های اخیر نزولی بوده، افتتاح حساب به دلار، یورو یا پوند هم گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند. در این مقاله قصد داریم درباره انواع حساب‌های سپرده‌گذاری و نرخ سود بانکی قبرس شمالی صحبت کنیم.

سود بانکی در قبرس شمالیچگونه در قبرس شمالی حساب بانکی داشته باشیم؟

قبل از اینکه به سراغ میزان سود بانکی در قبرس شمالی بروید، باید درباره چگونگی افتتاح حساب در این کشور اطلاعات لازم را داشته باشید. بانک‌های قبرس شمالی به‌خاطر مسائل تحریمی و مبارزه با پول‌شویی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ایرانیان مهاجر دارند. با این حال همچنان گزینه‌های زیادی برای افتتاح حساب در قبرس شمالی در دسترس است. از بین بانک‌های خصوصی قبرس شمالی، بهترین گزینه بانک Türkiye İş Bankası ترکیه را می‌توان برای افتتاح حساب نام برد. علاوه بر این مورد، بانک‌های محلی هم گزینه‌های خوبی برای افتتاح حساب هستند.

به گفته سایت قبرس 118، برای سرمایه گذاری در قبرس شمالی و افتتاح حساب در بانک‌های این کشور به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  1. ارائه مدارک شناسایی معتبر: این مدرک می‌تواند پاسپورت، ویزا یا کارت شنایی ترجمه‌شده باشد. توجه کنید که گواهینامه به‌عنوان کارت شناسایی قابل استفاده نیست.
  2. اثبات محل اقامت: برای افتتاح حساب در اغلب بانک‌های قبرس شمالی باید محل سکونت خود را مشخص کنید. برای این کار می‌توانید از یک صورت‌حساب آب، برق و… کمک بگیرید. اگر مستاجر هستید، می‌توانید گواهی اقامت را از مختار محلی دریافت کنید.
  3. تامین سپرده اولیه: در زمان افتتاح حساب برخی از بانک‌ها از متقاضی مبلغی را به‌عنوان سپرده اولیه دریافت می‌کنند.
  4. گواهی اقامت: مهاجرین قبرس شمالی برای افتتاح حساب نیاز به ارائه گواهی اقامت دارند.

البته هر بانک ممکن است ملزومات و قوانین خود را داشته باشد و علاوه بر این موارد، مدارک دیگری را نیز از شما طلب کند. در ضمن برای اطمینان از فرایند افتتاح حساب و درست بودن همه چیز، بهتر است از یک وکیل باتجربه برای افتتاح حساب در قبرس شمالی کمک بگیرید.

سود بانکی در قبرس شمالیانواع حساب بانکی در قبرس شمالی

اگر قصد دارید از سود بانکی در قبرس شمالی بهره‌مند شوید، گزینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری پیش روی شما قرار می‌گیرد. از افتتاح حساب پس‌انداز گرفته تا افتتاح حساب سپرده مدت‌دار کلاسیک، انعطاف‌پذیر یا حتی حساب‌های ماهانه. در ادامه درباره انواع حساب بانکی در قبرس شمالی صحبت می‌کنیم.

یک: حساب سپرده مدت ‌دار کلاسیک

سایت آنتالیا خانه حساب‌های سپرده مدت ‌دار کلاسیک را این گونه شرح داده است:

«سپرده‌های مدت دار کلاسیک، یکی از سپرده‌های دارای میزان بالای سود بانکی در قبرس شمالی هستند؛ که سود آن‌ها با نرخ ثابت حساب می‌شود و در انتهای دوره منتخب پرداخت خواهد شد. نکته قابل توجه در مورد این نوع سپرده، این است که تا اتمام قرارداد اجازه برداشت و واریز وجه به حساب را نخواهید داشت و تنها پس از تمام شدن دوره به حساب اصلی و این سود بانکی در قبرس شمالی دسترسی پیدا می‍‌کنید. نرخ سود سپرده مدت دار کلاسیک در هنگام باز کردن حساب مشخص می‌شود و توجهی به نوسانات بازار که در طی این مدت پیش می‌آید، ندارد.»

دو: حساب سپرده مدت ‌دار انعطاف‌پذیر

اگر نمی‌خواهید سرمایه خود را در حساب‌های سپرده قفل کنید، می‌توانید به سراغ حساب‌های مدت‌ دار انعطاف‌پذیر بروید. این حساب‌ها به‌صورت یک ساله ایجاد می‌شوند و متقاضیان در طول سال 2 بار حق برداشت از حساب را دارند. البته امکان افتتاح حساب شش ماهه با یک بار حق برداشت هم وجود دارد. نکته دیگر اینکه در زمان برداشت از حساب، فقط تا 90 درصد از اصل سرمایه را می‌توان برداشت کرد. حساب‌های سپرده‌ انعطاف‌پذیر حداقل و حداکثر خاصی ندارد و با هر مبلغی قابل ایجاد است.

سه: حساب سپرده ماهانه

اگر اهل ریسک کمتری هستید و می‌خواهید همواره امکان دسترسی به اصل سرمایه خود را داشته باشید، بهتر است اقدام به افتتاح حساب‌های سپرده ماهانه کنید. این حساب‌ها می‌توانند به‌صورت 6 ماهه، 12 ماهه، 18 ماهه یا 24 ماهه باشند؛ اما نکته مهم اینجاست که صاحب حساب در هر زمانی امکان برداشت از حساب را دارد. علاوه بر این، سود بانکی در قبرس شمالی برای حساب‌های ماهانه نیز ثابت بوده و هر ماه به حساب مشخص‌شده توسط کاربر واریز می‌شود.

سود بانکی در قبرس شمالی چقدر است؟

نرخ سود بانکی در قبرس شمالی در هر بانک و برای حساب‌های مختلف متفاوت است. با این حال اگر بخواهید سود سپرده‌گذاری در بانک‌های قبرس شمالی را با بانک‌های اروپایی مقایسه کنید، بدون شک سرمایه‌گذاری در بانک‌های قبرس شمالی بازدهی بیشتری خواهند داشت.

نکته دیگر اینکه پول رسمی کشور قبرس شمالی لیر ترکیه است. به همین خاطر بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها حقوق کارکنان خود را به لیر پرداخت می‌کنند. بانک‌های قبرس شمالی هم خدمات بیشتری برای حساب‌هایی که به لیر افتتاح می‌شوند در نظر می‌گیرند. برای مثال حتی سود بانکی برای حساب‌های لیر بیشتر از دیگر حساب‌های بانکی است. این سود بر اساس بیانیه بانک مرکزی قبرس شمالی تعیین می‌شود و در سال‌های گذشته بین 18 تا 43 درصد در سال بوده است.

علاوه بر افتتاح حساب به لیر، مهاجرین امکان افتتاح حساب‌های ارزی را نیز در قبرس شمالی دارند. این حساب‌ها می‌توانند مبتنی بر ارز دلار، یورو یا پوند انگلستان باشند. اشخاصی که حساب‌های ارزی دارند، سود کمتری از حساب‌های لیر دریافت می‌کنند؛ اما چون لیر ترکیه در سال‌های اخیر بخش زیادی از ارزش خود را از دست داده است، افتتاح حساب‌های سپرده ارزی عقلانی‌تر به نظر می‌رسد.

در حال حاضر نرخ بهره برای حساب‌های دلاری 0.6 درصد، برای حساب‌های یورویی 0.25 درصد و برای حساب‌های پوندی 0.30 درصد محاسبه می‌شود. البته این اعداد به طور متوسط محاسبه شده‌اند و ممکن است برای بانک‌ها و حساب‌های مختلف متفاوت باشند.

چرا به حساب بانکی در قبرس شمالی نیاز دارید؟

اگر قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید، مسلماً باید در یکی از بانک‌های این کشور حساب بانکی داشته باشید؛ زیرا تمامی کارهای پرداختی در قبرس شمالی مثل انجام کارهای اداری، خرید و فروش، پرداخت شهریه دانشگاه، خرید ملک، سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی و… همگی با استفاده از اپلیکیشن‌های بانک‌داری یا کارت‌های بانکی آن‌ها انجام می‌شود. همچنین اگر در این کشور اشتغال داشته باشید، برای دریافت حقوق خود نیاز به حساب بانکی خواهید داشت. این موارد لزوم افتتاح حساب بانکی برای مهاجرین قبرس شمالی را نشان می‌دهد؛ اما داشتن حساب در قبرس شمالی مزیت‌های دیگری هم دارند. به استناد سایت قبرس 118 این مزیت‌ها عبارتند از:

  • بهره‌مندی از وام‌های خرید ملک یا سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی
  • تعهد بالای بانک‌های قبرس شمالی به اصول رازداری و حفظ اطلاعات کاربران
  • ارائه تخفیف‌های خاص مثل تخفیف‌های مالیاتی، سود سپرده و… برای سرمایه‌گذاران مهاجر
  • امکان انجام تبادلات تجاری با بانک‌های خارجی از طریق قبرس شمالی
  • پایین بودن کارمزد بانک‌ها
  • ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی، مثل دسترسی به اینترنت بانک، موبایل بانک و…
  • امکان افتتاح حساب از راه دور در برخی از بانک‌های قبرس شمالی
  • سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از سود سپرده‌گذاری

سخن آخر

مهاجرینی که به قبرس شمالی سفر می‌کنند، نیاز به افتتاح یک حساب بانکی دارند. بانک‌های قبرس تنوع زیادی برای افتتاح حساب‌های بانکی در نظر می‌گیرند. حساب‌های بانکی سپرده‌گذاری نیز شامل این تنوع می‌شوند. برای مثال متقاضیان امکان افتتاح حساب سپرده‌گذاری را به‌صورت بلندمدت، انعطاف‌پذیر یا ماهانه دارند. همچنین می‌توانند به جای حساب بانکی لیر، اقدام به افتتاح حساب‌های ارزی کنند. نکته مهم اینجاست که سود بانکی در قبرس شمالی برای حساب‌های لیر بیشتر است؛ اما در کنار سود بانکی باید مواردی مثل سقوط ارزش لیر در برابر دلار را نیز در نظر گرفت. اگر درباره فرایند افتتاح حساب بانکی و میزان بهره بانکی در این کشور سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.