نوروز گرجستان با نوروز ما ایرانی‌ها کمی ‌تفاوت دارد و همین موضوع باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود. در حقیقت بیشتر همسایه‌های ایرانی که به خصوص به زبان فارسی هم تسلط دارند، نوروز و شروع بهار را جشن می‌گیرند. از این‌رو گرجستان و آذربایجان جزو کشورهایی هستند که به نوروز اهمیت زیادی می‌دهند و جشن‌های مختلفی را برگزار می‌کنند. برای اینکه با با این جشن‌ها بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید. باید بدانید که با تهیه تور گرجستان نوروز، می‌توانید از رسم و رسوم مردم گرجستان دیدن کنید و از جشن‌های مختلفی که برگزار می‌کنند، نهایت لذت را ببرید.

جشن نوروز در گرجستانآداب و رسوم قبل از نوروز در گرجستان

نوروز و فصل بهار در گرجستان اهمیت زیادی دارد و همین موضوع باعث شده تا مردم گرجستان همانند ایرانی‌ها، روزهای آخر سال را به آماده سازی برای این جشن اختصاص دهند. از قبل برنامه‌های مختلفی در نظر می‌گیرند و خودشان را برای شروع بهار و آغاز فصلی نو آماده می کنند. البته که بسیاری از آداب و رسوم گرجستانی‌ها با ما ایرانی‌ها شباهت دارد و اهمیت به نوروز یکی از وجه مشترک‌های بین گرجستان و ایران است. ما ایرانی‌ها قبل از شروع نوروز، آخرین چهارشنه سال را جشن می‌گیریم و به آتش بازی مشغول هستیم که به آن چهارشنبه سوری می گوییم. گرجی‌ها هم مشابه این جشن را برگزار می‌کنند، اما با عناوین مختلف که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • چهارشنبه سوری یا سه‌شنبه سوری: این جشن گرجستانی‌ها بسیار شبیه چهارشنبه سوری ما ایرانی‌ها است که به رقص، شادی و آتش بازی منجر می‌شود.
  • جشن سو چهارشنبسی (آب‌بازی در سه‌شنبه): در آخرین سه شنبه سال گرجی‌ها، جشن آب بازی برای پاکی و طراوت برگزار می‌کنند.
  • جشن اود چهارشنبسی (آتش‌بازی در سه‌شنبه): آتش بازی در سه شنبه هم یکی دیگر از رسومات گرجی‌ها است که در دین زرتشت اهمیت زیادی دارد. گرجی ها هر ساله آن را جشن گرفته و رسم و رسوم خاصی در این روز دارند.
  • تورپاگ چهارشنبسی یا سه شنبه زمین: گرجی‌ها همانند ما ایرانی‌ها سفره هفت سین دارند و سه شنبه زمین را به کاشت سبزه و پخت سمنو اختصاص می‌دهند.
  • یل چهارشنبسی یا سه شنبه باد: جشن باد در ستایش حرکت و ورزش باد گرفته می‌شود که بیشتر دختران در این جشن شرکت می‌کنند تا با توجه به رسوم خود نیمه گمشده زندگی خود را پیدا کنند.

سفره هفت سین مردم گرجستان

همانطور که گفته شد، نوروز در گرجستان پراهمیت است و از این‌رو به سفره هفت سین و رسم و رسوم آن اهمیت زیادی می‌دهند. مردم گرجستان از گذشته برای نوروز آماده می‌شدند و از نماد‌های اصلی برای سفره هفت سین خود استفاده می‌کردند. ما ایرانی‌ها هم به سفره هفت سین اهمیت زیادی می‌دهیم و همین موضوع جزو وجه اشتراک‌های ایرانی‌ها و گرجستانی‌ها است. بهتر است بدانید که مردم گرجی با گذشت سال‌ها از فرهنگ و رسوم نوروز، همچنان سفره هفت سین را با شور و هیجان زیادی آماده می‌کنند و سفره هفت سین آن‌ها با ما ایرانی‌ها تشابه زیادی دارد.

جشن نوروز در گرجستانرسوم و برنامه‌های عید نوروز در گرجستان

شما با تهیه تور گرجستان نوروز 1403 می‌توانید از جشن‌ها و مراسم‌های مختلفی که گرجی‌ها برای نوروز امسال در نظر گرفته اند، دیدن کنید و از سفر خود لذت ببرید. در حقیقت با فرارسیدن نوروز در گرجستان جشن‌های مختلفی برپا می‌شود که همگی نشان از تازگی و نو شدن فصل دارند. مردم بسیار شاد هستند و به رقص و شادی می‌پردازند.

در اولین روز بهار مردان و زن‌های گرجی از لباس‌های رنگی و محلی استفاده می‌کنند. کودکان و دختران جوان هم گل‌سرهای زیبا به سر دارند و با دست گلی در دست به استقبال بهار می‌روند و عید نوروز را به یکدیگر تبریک خواهند گفت.

اگر هنگام نوروز در گرجستان و تفلیس باشید، می‌توانید مسابقه‌های کشتی، رقص‌های محلی با لباس‌های سنتی و مراسم اتش بازی را از نزدیک مشاهده کنید و بیشتر با رسم ورسوم مردم این کشور آشنا شوید. در نوروز، پسر‌ها و دخترهای جوان لباس‌های محلی شاد می‌پوشند و جشنواره‌های مختلفی را در خیابان‌ها برگزار می‌کنند. همچنین رقص‌های سنتی زیادی از مردم گرجی در سطح شهر شاهد خواهید بود که حس و حال خوبی را منتقل خواهند کرد. در حقیقت تمام گرجستان در حال برگزاری جشن‌های مختلف در کوچه و خیابان‌ها هستند و همین موضوع باعث شده تا حال و هوای بسیار دلپذیری در نوروز گرجستان وجود داشته باشد. همچنین می‌توان با تهیه تور نوروز گرجستان، علاوه بر شرکت در جشن‌های مختلف این کشور از جاهای دیدنی هم بازدید کرد و خاطره خوش یک سفر بی نظیر را ماندگارتر کنید.

جشن نوروز در گرجستانتورهای گرجستان نوروزی چه ویژگی هایی دارند؟

گرجستان، به عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران که سالانه نوروز را جشن می‌گیرد، با استقبال ایرانی‌ها برای سفر‌های نوروزی روبه‌رو شده است. این کشور به دلیل فرهنگ مشابه‌ای که با ایرانی‌ها دارد، سالانه میزبان گردشگرهای زیادی است که در نوروز شرایط سفر مهیاتر بوده و مردم بیشتری می‌توانند به شهرهای این کشور سفر داشته باشند.

در حقیقت با وجود تعطیلات طولانی که عید نوروز برای ما ایرانی‌ها دارد، همیشه شرایط سفر به کشورهای خارجی فراهم است و می‌توان از سفر‌های خارجی را تجربه کرد. آب و هوای گرجستان و برگزاری جشن‌های مختلف نوروزی جزو مهم‌ترین دلایل سفر نوروزی افراد به این کشور زیبا است. تفلیس و باتومی ‌از پرطرفدارترین شهرهای گرجستان هستند که می‌توان با تهیه تور نوروز از این دو مقصد بهترین استفاده را برد.