اگر قصد خرید بلیط قطار مشهد اهواز و سفر به خطه خوزستان را دارید، بد نیست که بازدید از جاذبه‌های گردشگری شوشتر را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. شوشتر قدیمی‌ترین شهر استان خوزستان بوده که در فاصله ۸۵کیلومتری از اهواز واقع شده است. این شهر به سبب قدمت و تاریخ طولانی‌اش، وارث بناهای قدیمی بسیار است که بازدید از آن‌ها شما را با تاریخ غنی کشور آشنا خواهد کرد. در ادامه مطلب، به معرفی معروف‌ترین جاذبه‌های این شهرستان می‌پردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

راهنمای سفر به شوشتر

سازه‌های آبی

سازه تاریخی شوشتر که همواره از آن به‌عنوان شاهکار نبوغ و خلاقیت ایرانیان در سطح بین‌الملل یاد می‌شود، مجموعه‌ای بزرگ از پل‌ها، سدها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌ها برای هدایت آب است که تاریخ ساخت آن را به داریوش بزرگ و حتی قبل‌تر از آن، ساسانیان، نسبت می‌دهند. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این سازه، صخره‌هایی است که آب از آن به آبگیرها سرازیر می‌شود. با عبور آب از این سازه‌ها، دشت‌های جنوبی شهر به‌خوبی آبیاری می‌شوند که این موضوع باعث رونق کشاورزی و باغبانی در این منطقه شده است. با توجه به اینکه این بنای تاریخی یکی از آثار ثبت‌شده یونسکو است، توصیه می‌شود که بازدید از آن را از دست ندهید.

برج کلاه‌فرنگی

برج کلاه‌فرنگی بنایی تاریخی در نزدیکی سازه‌های آبی است که درباره قدمت آن اطلاعات صحیح و کافی در دسترس نیست؛ بااین‌حال برخی از کارشناسان با توجه به نوع طراحی، این برج را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند. برخی دیگر از مورخان نیز بر این عقیده‌اند که قدمت این برج به دوران هخامنشی می‌رسد که از آن به‌عنوان برج پیام‌رسان استفاده می‌کردند. متأسفانه بخش‌هایی از این برج تخریب شده است.

پل بند لشکر

یکی‌دیگر از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر شوشتر که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد، پل بند لشکر است. در اطراف این پل، دیدنی‌های دیگری نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. در ضلع شمالی و بالای پل، اتاقکی صخره‌ای قرار دارد که به نظر کارشناسان، این اتاقک قبل از ورود اسلام مکانی مقدس بوده و بعد از اسلام به اتاقک نگهبانی تبدیل شده است. ۲۰۰ متر پایین‌تر از پل نیز حصار یک باروی قدیمی به چشم می‌خورد که آن را بازمانده یک قلعه نظامی می‌دانند. مسجد جامع شوشتر و بقعه امامزاده عبدالله دو بنای تاریخی دیگر در اطراف پل بند لشکر هستند که بهتر است بازدید از آن‌ها را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید.

راهنمای سفر به شوشتر

پل بند شادروان

پل شادروان یکی‌دیگر از آثار باستانی استان خوزستان به شمار می‌آید که در جنوب شهر شوشتر و در نزدیکی بند میزان واقع شده است و در‌حال‌حاضر بقایای آن در کنار پل آزادگان به چشم می‌خورد. بر‌طبق نقشه‌های قدیمی، این پل از ۴۴ دهانه بزرگ و ۴۳ دهانه کوچک تشکیل شده که امروزه تنها چند دهانه از آن باقی مانده است. کارشناسان قدمت ساخت این پل را به دوران ساسانی و شاپور اول نسبت می‌دهند. ماجرای دستور ساخت آن نیز بسیار جالب است. شاپور اول بعد از شکست رومی‌ها، والریانوس، امپراطور رم، را دستگیر و مجبور به ساخت این بند کرد. جالب است بدانید که در آن تاریخ، مهارت رومی‌ها در ساخت پل‌های ارتباطی مشهور بود و به‌ همین ‌دلیل این اثر تاریخی بسیار زیبا و باشکوه است.

نهر داریون

یکی‌دیگر از قدیمی‌ترین و حیرت‌انگیزترین سازه‌های مهندسی باستان که در نزدیکی شهر شوشتر واقع شده است و از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سازه‌های آبی جهان یاد می‌شود، نهر داریون نام دارد. مهندسی بی‌نظیر، قدمت بالا، عملکرد منحصربه‌فرد و تنوع بالا در ساخت سازه‌ها، ازجمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که آن را منحصربه‌فرد می‌کند. یکی‌دیگر از جاذبه‌های تماشایی این نهر، وجود قلعه‌ای تاریخی در این منطقه بوده که به قلعه سلاسل معروف است. برای بازدید از این مجموعه گردشگری باید به خیابان شریعتی شوشتر مراجعه فرمایید.

راهنمای سفر به شوشتر

قلعه سلاسل

قلعه سلاسل دیگر اثر تاریخی شوشتر است که طبق نوشته‌های تاریخی، قدمت آن را به دوران هخامنشیان نسبت می‌دهند. این قلعه با وسعت بسیار زیاد دارای چندین حیاط و قسمت‌های مختلفی همچون شبستان، نقاره‌خانه، برج، باغچه، قورخانه، حرم‌خانه، سربازخانه، آشپزخانه، طویله و حمام بوده است؛ همچنین درون این قلعه شودان‌های (اتاق‌های کوچکی شبیه به سردابه) بزرگی وجود دارد که برای فرار از گرمای ۵۰ درجه خوزستان طراحی شده بودند. جالب است بدانید، قلعه سلاسل علاوه‌بر اینکه مرکز حکومتی و نظامی بود، محلی برای کنترل و نظارت مستقیم بر مدیریت آب نیز بوده است. مسجد جامع شوشتر، خانه تاریخی مستوفی و خانه تاریخی مرعشی نیز در نزدیکی این قلعه واقع شده‌اند که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به تاریخ می‌تواند بسیار جالب باشد.

بند خاک شوشتر

بند خاک یکی‌دیگر از جاذبه‌های گردشگری شوشتر و سازه‌های آبی این شهرستان بوده که در کمربندی قدیم و نزدیک به امام‌زاده عبدالله قرار گرفته است. این بند، آب را از نهر داریون به رود رقط منتقل می‌کند؛ همچنین زمانی‌که خطر طغیان رود داریون وجود دارد، آب آن را کنترل کرده و به‌سمت نهر رقط هدایت می‌کند. قدمت این اثر تاریخی همچون دیگر سازه‌های آبی شوشتر به دوره ساسانی بازمی‌گردد که در دوران هخامنشی تکمیل شده است. ضمن ذکر این نکته که بند تاریخی خاک در سال ۱۳۸۸ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است.

راهنمای رزرو هتل و خرید بلیط قطار مشهد اهواز

همان‌طور که از قسمت‌های قبل متوجه شدید، شوشتر شهری تاریخی با آثار و جاذبه‌های گردشگری فراوان است که در هنگام سفر به اهواز نباید بازدید از آن‌ را فراموش کنید. با توجه به اینکه مدت‌زمان سفر از مشهد به اهواز به‌دلیل وجود بناهای تاریخی و گردشگری فراوان شوشتر ممکن است که کمی طولانی‌تر شود؛ بنابراین مهم است که در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید.

فلای تودی، بزرگ‌ترین و معتبرترین سایت خرید بلیط قطار و هواپیما، در کنار شماست تا ارزان‌ترین بلیط سفر را برای خود تهیه فرمایید. بعد از واردکردن مبدأ و مقصد، تعداد مسافران و تاریخ حرکت، مقرون‌به‌صرفه‌ترین بلیط قطار مشهد اهواز برای شما به نمایش درمی‌آید. جهت رزرو هتل اهواز نیز همانند فرایند خرید بلیط قطار کافی است که تعداد همراهان و تاریخ شب‌های اقامت را در فیلدهای مربوط به آن در سایت وارد کنید تا بهترین اتاق‌ها به شما پیشنهاد شود.