تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان

آشنایی با بازار تاریخی قیصریه ، اصفهان | Qeysarie Bazaar 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان بازاری است در بافت تاریخی اصفهان که عمدتاً به فعالیت فرش‌فروشان اختصاص دارد. سردر قیصریه، ورودی این بازار است. این بازار که با نام بازار سلطانی نیز خوانده می‌شود، از بزرگترین و مجلل‌ترین مرکز خرید و فروش در دوران صفویه بوده‌است و در سال ۱۰۲۹ هجری قمری (دوران صفویه) در شمال میدان تاریخی نقش جهان ایجاد گردید که این میدان را به میدان عتیق (کهنه) و اصفهان عصر سلجوقی مربوط می‌کند.در ادامه مطلب همراه وب سایت تاپ تراول باشید تا درباره این بازار تاریخی بیشتر بدانید.

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه اصفهان

از آن دوران زمان زیادی گذشته است اما هنوز هم اگر به بازار قیصریه بروید می توانید شکوه و جلال زیادی که در گذشته داشته است را حس کنید، جالب این که این بازار در دوران صفویه از مجلل ترین مرکزهای خرید بوده است و هنوز هم همان رونق را کم و بیش دارد. بازار قیصریه از سر در قیصریه شروع می شود و در ادامه به بازارهای دیگری مثل بازار چیت سازها و بعد بازار دارالشفا می رسد. بازار بزرگ سرپوشیده ی شهر اصفهان طولانی است و چندین کیلومتر است و هر بخش آن مخصوص فروش چیزی است، البته در این بازار فقط کالا به فروش نمی رسد بلکه تولید هم می شود و بازار قیصریه اصفهان هم قسمتی از آن است.

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه اصفهان

معماری بازار

ساختار بازار قیصریه در دو طبقه مرتفع ساخته شده که طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه پایین مغازه‌های اصناف گوناگون در کنار هم مستقر بوده‌اند که از این بازار بزرگ و مجلل بازارهای دیگری منشعب می‌شدند و برخی از آن‌ها هنوز هم فعال بوده و به مشاغل مختلف اختصاص دارند.

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه اصفهان

در سردر ورودی بازار بزرگ قیصریه چند تابلوی نقاشی است که در بالاترین قسمت آن دو مرد تیرانداز با نیم تنه شیر یا ببر و دم اژدها بر کاشی معرق که بیانگر صورت فلکی اصفهان (برج قوس) دیده می شود. همچنین ناقوس دیر هرمز و همچنین ساعت موجود در قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز، (به قطر حدود ۸۰ سانتیمتر) پس از فتح آن جزیره به اصفهان آورده شد و در بالای این سردر نصب شد.بازار قیصریه اصفهان


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

سقف داخلی سردر از کاشی هایی به رنگ آجری، گل بهی و سرمه ای بسیار خوشرنگ با طرح های اسلیمی به صورت مقرنس کار شده است که بسیار جلب توجه می کند. پس از سقف، به دیواره های این سردر می رسیم که دارای نقاشی های چشم نوازی است. دیوار رو به رو جنگ شاه عباس با ازبکان را نشان می دهد. دیواره سمت راست نشان دهنده اروپاییان در حال رقص و آواز و دیواره سمت چپ شکارگاهی را به تصویر کشیده است که با گذشت این همه سال و با وجود از بین رفتن قسمت هایی از این نقاشی ها هنوز زنده بودن رنگ ها و زیبایی خود را حفظ کرده است. در زمان حکومت قاجار و در روزگاری که مسعود میرزای ظل السلطان حاکم اصفهان بود در جبهه های سردر قیصریه تغییراتی صورت گرفت و یک حاشیه کاشیکاری در امتداد سه جانب سردر اضافه شده است.

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه اصفهان

مساجد قرارگرفته در بازار

در طول این شاهراه سرپوشیده و مسقّف که برخی از خارجیان آن را «نگارخانه سرپوشیده» نامیده‌اند عناصر مذهبی همچون مدرسه نیماور، مدرسه صدر، مسجد خیاط‌ها، مسجد نو، مسجد ذوالفقار، مسجد شیشه، مسجد جارچی و ده‌ها مسجد دیگر به فعالیت‌های مذهبی می‌پرداختند و بازرگانان و اصناف گوناگون در آن‌ها عبادت می‌کردند.

مدارس مذهبی قرارگرفته در بازار

مراکز فرهنگی مانند مدارس مذهبی هم به اعتبار و رونق بازار قیصریه می‌افزودند. مدارسی همچون مدرسه کاسه گران، هارونیه، نیم آورد، جده بزرگ، جده کوچک، ملاعبدالله و … که با معماری خاص ایرانی ده‌ها سال است موضوع کتاب‌ها و رسالات و تحقیقات مهندسین و معماران و سیاحان گوناگون هستند.

سرا و تیمچه‌ها

نهادهای اقتصادی نیز از دیگر جاذبه‌هایی هستند که در بازارها وجود داشته‌اند. برخی از این نهادها که «تیمچه» و «سرا» نامیده می‌شوند هنوز نیز فعال هستند. مشهورترین این سراها عبارت‌اند از: سرای اردستانیها، سرای خانی، سرای آقا، سرای پادرخت سوخته، سرای میراسماعیل، سرای تالار، سرای خوانساری‌ها، سرای گلشن، سرای جارچی و سرای فخر.

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه اصفهان


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *