تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ساری

جاهای دیدنی ساری ☀️ لیست جاذبه ها و تفریحات + عکس 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی مازندران تصمیم گرفتیم تا شما را با جاهای دیدنی ساری مرکز استان مازندارن آشنا کنیم. پس اگر قصد سفر به شمال ایران را دارید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

ساری پرجمعیت ترین شهر استان مازندران و مرکز آن است. این شهر زیبای شمالی قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد که موجب شده علاوه بر طبیعت زیبا و منحصر به فرد بناهای دیدنی فراوانی نیز داشته باشد. ساری در ابتدای حکومت آقا محمد خان قاجار و پیش از تهران برای مدتی پایتخت ایران بود و نخستین شهری بود که ساخت راه آهن سراسری در آن شروع شد.این شهر به علت نزدیکی به جنگل، کوه و دریا و برخورداری از آب و هوای معتدل و مرطوب هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند؛ و با طبیعت بی نظیر و بناهای تاریخی زیبایی که دارد، از قطب های مهم گردشگری ایران محسوب می شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

سد سلیمان تنگه ؛ آشتی جنگل و دریاچه

سد سلیمان تنگه در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. دریاچه ی پشت این سد، در میان جنگل های بکر و زیبا قرار دارد، که قرار گرفتن جنگل و دریاچه در کنار هم منظره ی دل انگیزی را فراهم نموده است. این سد از سال ۱۳۷۹ جهت بازدید مسافران و گردشگران آماده شده و امکانات رفاهی و تفریحی در اطراف آن فراهم آمده است. امکان قایق سواری، اسکی و ماهیگیری نیز برای بازدیدکنندگان موجود است. در صورتی که به ساری سفر کردید، تفریح و اقامت در این منطقه و لذت بردن از طبیعتِ زیبا و با شکوه آن را از دست ندهید.

جاهای دیدنی ساری
جاهای دیدنی ساری

دریاچه چورت ؛ رؤیایی واقعی در دل جنگل های سر به فلک کشیده

دریاچه ی چورت در قسمت چهاردانگه ی ساری قرار گرفته است. این دریاچه یکی از بی نظیرترین جاهای دیدنی ساری است. دریاچه ای در قلب یک جنگل انبوه، که به طرز شگفت آوری بر اثر وقوع زلزله ای در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی به وجود آمده است. در مسیر رفتن به این دریاچه، باید از جنگل های زیبا با درختانی سر به فلک کشیده گذر کنید. در میانه ی راه به یک روستای زیبا به نام چورت می رسید؛ که نامگذاری دریاچه نیز به علت نزدیکی به این روستا است.

از این روستا تا دریاچه، تنها یک مسیر خاکی و ناهموار موجود است که می توانید با ۲ ساعت پیاده روی به دریاچه برسید و از مسیر هم لذت ببرید و یا اینکه این راه را با ماشین طی کنید. در نهایت به یک دریاچه ی زیبا و خیال انگیز خواهید رسید. سکوت، آرامش، صدای پرندگان و درختانی که قسمتی از آن ها از آب بیرون است؛ منظره ای شبیه به یک تابلوی نقاشی. رؤیاگونه اما واقعی!

جاهای دیدنی ساری
جاهای دیدنی ساری

عمارت فاضلی

عمارت فاضلی از بناهای تاریخی ارزشمندی است که در قسمت فرهنگی-تاریخیِ آب انبار نو، در شهر ساری قرار گرفته است. این بنا مربوط به دوره ی قاجار و پهلوی اول و متعلق به خاندان فاضلی بوده و یکی از مهم ترین جاهای دیدنی ساری است. با توجه به تحقیقات انجام شده، صاحب این عمارت معلم بوده؛ اما اطلاعاتی در مورد معمار آن وجود ندارد. عمارت فاضلی از دو عمارت مسکونی ایجاد شده است که بنای اصلی دارای سه طبقه و یک زیر زمین است و عمارت های دو طبقه ی شرقی و غربی در دوره ی پهلوی به آن اضافه شده اند.

نمای آن آجری و بندکشی گردیده است. بام آن سفالی بوده و قسمت های گوناگون آن نیز به شیوه ی آجرکاری تزئین شده اند. این بنا به لحاظ فرهنگی و تاریخی اهمیت فراوانی دارد و هم اکنون بازدید از آن برای عموم آزاد است.

جاهای دیدنی ساری
جاهای دیدنی ساری

خانه و موزه کلبادی؛ آشنایی با فرهنگ قاجار

خانه ی کلبادی که به عمارت کلبادی نیز شهرت دارد، از بناهای دوران قاجار است که حدود ۱۳۰ سال پیش به دستور سردار جلیل، از فرماندهان ارتشِ وقت، در محله ی آب انبار نوی ساری و به نام فرزند بزرگش امیر نصرت ساخته شد. با مرگ زود هنگامِ امیر نصرت، این خانه به فرزندش منوچهر کلبادی رسید. این بنا دارای سبک معماری بومی، مسکونی و تکیه های دوره ی قاجار بوده و مصالح به کار رفته در آن، چوب، آجر و سفال است. دو قسمت اندرونی و بیرونی دارد و در قسمت های گوناگون آن نیز، هنرهای تزئینی زیبا و چشم نواز دوران قاجار مثل، گچ بری ها، ارسی ها و شیشه های رنگی به چشم می خورد. از سال ۱۳۸۸ این خانه به وسیله ی میراث فرهنگی و گردشگری، به موزه ی مردم شناسی و باستان شناسی تبدیل گردیده است.

در صورت بازدید از شهر زیبای ساری، پیشنهاد می کنیم که حتماً از این خانه ی قدیمی و زیبا که یکی از بهترین جاهای دیدنی ساری است، دیدن کنید.

جاهای دیدنی ساری
جاهای دیدنی ساری

پناهگاه حیات وحش میانکاله ؛ دیدار با پرندگان مهاجر

پناهگاه حیات وحشِ میانکاله، که با نام شبه جزیره ی میانکاله نیز شناخته می شود، در فاصله ی ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر قرار گرفته است و مساحتی در حدود ۶۶ هزار هکتار دارد. این منطقه به لحاظ زیست محیطی جایگاه ویژه ای در میان کشورهای حاشیه ی دریای خزر دارد و در بین سواحل جنوبی دریای خزر، تنها محدوده ای است که تا حدود زیادی بکر و دست نخورده باقی مانده و از آلودگی ها و تخریب های انسانی مصون مانده است. سلامت این منطقه و دور ماندن آن از توسعه های شهری باعث شده تا سواحل این ناحیه و تالاب های آن، زیستگاه مناسبی برای گونه های گوناگون ماهیان دریای خزر مخصوصاً ماهیان خاویاری و تخم گذاری آن ها، و نیز محل مناسبی برای حضور پرندگان مهاجر باشد. امید است که با رعایت نکات لازم برای حفظ طبیعت و محیط زیست، از دیدن این مکان زیبا و فوق العاده لذت ببرید.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ؛ محل زایش گوزن های زرد

پناهگاه حیات وحش دشت ناز که در ۲۹ کیلومتری شمال شهر ساری و جنگل های جلگه ای آن قرار گرفته است، مساحتی بالغ بر ۵۶ هکتار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساری محسوب می شود. این منطقه، زیستگاه و محل تکثیر گونه ی نادری از گوزن، با نام گوزن زرد ایرانی است. از دیگر گونه های مهم جانوری که می توانید در این منطقه ببینید عبارتند از: مرال(گوزن قرمز خزر)، شوکا، گربه جنگلی و قرقاول. دشت ناز به جهت تنوع گونه های گیاهی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و بیش از ۴۴۷ گونه ی گیاهی را در خود جای داده است. اطراف این منطقه حصارکشی گردیده است و بازدید از آن، با مجوز سازمان محیط زیست در تمام سال به جز در فصل زایش گوزن های زرد (بهار) آزاد است. این پناهگاه برای علاقه مندان به حیات وحش و محیط زیست یک مکان رؤیایی خواهد بود.

جاهای دیدنی ساری
جاهای دیدنی ساری

باداب سورت، چشمه های رنگی و پلکانی

چشمه های باداب سورت در جنوب شهر ساری و حد فاصل بین روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه ها از شمال به ارتفاعاتِ پوشیده از جنگل ها، از شرق به ارتفاعات پوشیده از درختچه ها، از جنوب به دره ها و از غرب به  روستای اروست می رسد.  باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت و تندی است. چشمه های باداب سورت شامل دو چشمه با قابلیت های کاملاً متفاوت از نظر رنگ، مزه، بو و میزان آب موجود در آن ها است. یکی پر آب، بسیار شور و عمیق که خواص درمانی دارد، و دیگری ترش مزه و نارنجی رنگ که در اطراف آن رسوبات آهن قابل مشاهده است.

جاری شدن آب های رسوبی در شیب این کوهستان طی سال های طولانی، باعث به وجود آمدن طبقات و حوضچه های زیبا و بی نظیر با رنگ های زرد، نارنجی و قرمز گردیده است که زیبایی وصف ناپذیرِ آن چشم ها را خیره می کند. این چشمه ها در سال ۱۳۸۷ به وسیله ی سازمان میراث فرهنگی به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران، پس از قله ی دماوند ثبت شدند.

جاهای دیدنی ساری
جاهای دیدنی ساری

مسجد جامع شاه عباسی ؛ یادگاری از صفویان

مسجد جامع شاه عباسی یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری است که در فاصله ی ۲۵ کیلومتری از آن و در روستای فرح آباد قرار گرفته است. این مسجد در سال ۱۰۲۵ هجری قمری ساخته شده و زیباترین بنای باقی مانده از دوران صفویان در استان مازندران است. مجموعه ی تاریخی فرح آباد، در اصل شامل کاخ جهان نما، پل و مسجد بوده که شاه عباس قسمت هایی از دوران سلطنت خود را در آن گذرانده است و از میان این سه بنا، تنها ساختمان مسجد به جا مانده است. آجر و ملات ساروج، از مصالح به کار رفته در ساختِ مسجد شاه عباسی است. این بنا دارای چهار ایوان است و در ورودی بزرگ و زیبایی دارد.

جاهای دیدنی ساری
جاهای دیدنی ساری

روستای تاریخی زانوس

روستای زانوس دارای فرهنگی غنی، محیط طبیعی بکر و دست نخورده، آب و هوای مطبوع و چشمه سارهای زلال و آب فراوان می باشد. این روستا از تاریخی کهن و قدمتی بیش از 1500 ساله برخوردار است. وجود تپه های باستانی سوسم کتی (تپه گل سوسن) که در اول فصل بهار محل رویش این گل هست و همچنین تپه های قلاکتی و عروس کتی و همچنین منطقه معروف به بازار کلا و آثار کانال و آبراههای سفالی موجود در بستر روستا به قدمت بیش از 1500 ساله این روستا دلالت دارد.

روستای تاریخی زانوس

شهر توریستی نمک آبرود

شهر توریستی نمک آبرود که در 12 کیلومتری غرب چالوس در مسیر چالوس به تنکابن واقع شده است که قسمتی از اراضی منطقه را با وسعت تقریبی 650 هکتار در بر می گیرد . حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشکیل داده است.شهرک توریستی نمک آبرود دارای مکان های تفریحی زیادی از جمله دو خط تله کابین، شهر بازی، شیر دریایی، دریاچه مصنوعی با پدالو، پرواز با هواپیمای دو نفره، مراکز خرید، رستوران ها، زمین اسکیت، زمین تنیس و … است که سالیانه تعداد زیادی توریست را به خود جلب می کند.

تله کابین نمک آبرود | Namakabrud Telecabin

پارک جنگلی کشپل نور

پارک جنگلی کشپل در ۲.۵ کیلومتری چمستان در استان مازندران واقع شده است و از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌ های گردشگری نور محسوب می‌شود. با ۷.۲۱ هکتار، پوشش این منطقه شامل ۶ تیپ جنگلی توسکا، لرک، بلوط، افرا، ممرز و انجیلی می‌شود. علاوه بر پوشش گیاهی زیبا و منحصربه‌فرد، رودخانه‌ها و چشمه‌های شفاف و زلال، از دیگر دلایل جذب گردشگر به این پارک جنگلی هستند.از دیدنی ترین بخش های این جنگل می توان به دریاچه سد الیمالات اشاره کرد که فضایی زیبا دارد و امکان قایق سواری و تجربه لحظاتی لذت بخش را به شما می دهد.

پارک جنگلی کشپل نور

جنگل های دیدنی ساری

یکی از زیباترین جنگل‌های ساری، جنگل چورت است که در فاصله ۸۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. این جنگل با درختان سر به‌‌ فلک کشیده و پوشش گیاهی متنوع، فضایی رویایی و خیال‌انگیز را برای گردشگران فراهم می‌کند. دریاچه چورت، یکی از جاذبه‌های گردشگری این جنگل، در دل کوه‌های پوشیده از درختان قرار گرفته است. این دریاچه با آب زلالی که دارد، منظره‌ای بی‌نظیر را خلق کرده است.

در کنار دریاچه چورت، درختان سر به ‌‌فلک کشیده، صخره‌های بلند و پوشش گیاهی متنوع، فضایی دل‌انگیز و آرامش‌بخش را برای گردشگران فراهم می‌کنند. گردشگران می‌توانند در این جنگل به ‌‌پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و سایر فعالیت‌های طبیعت‌گردی بپردازند. همچنین، می‌توانند در کنار دریاچه چورت کمپ بزنند و شبی فراموش‌نشدنی را در دل طبیعت سپری کنند. جنگل‌ های ساری، علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی، اهمیت زیست‌محیطی نیز دارند و زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری هستند.

جنگل اروست

جنگل اروست، یکی دیگر از جنگل‌های دیدنی ساری است که در فاصله‌ی ‌50 کیلومتری از این شهر قرار دارد. این جنگل که در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع واقع شده است، با طبیعت بکر و دست نخورده خود، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری مازندران به‌‌شمار می‌رود.‌ درختان بلند و سر به ‌‌فلک کشیده ‌جنگل اروست، منظره‌ای بدیع و چشم نواز را به‌‌وجود آورده‌اند.

در این جنگل، گونه‌های مختلفی از درختان مانند راش، ممرز، بلوط و آزاد وجود دارد که در فصل پاییز، با رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز خود، جلوه‌ای بی‌نظیر به‌جنگل می‌بخشند. علاوه‌بر درختان، جنگل اروست، زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران نیز است. از جمله این جانوران می‌توان به‌‌گوزن، خرس، گرگ، شغال و پرندگانی مانند قرقاول، کبک و عقاب اشاره کرد.

جنگل اروست، یکی از بهترین مکان‌ها برای پیاده روی، کوهنوردی و کمپینگ است. در این جنگل، مسیرهای مختلفی برای پیاده روی وجود دارد که می‌توانید با طی کردن آن‌ها، از طبیعت زیبای جنگل لذت ببرید. اگر به‌‌دنبال یک تجربه متفاوت و لذت بخش از طبیعت هستید، حتماً از جنگل اروست دیدن کنید.

جاهای تفریحی ساری

شهربازی سازی یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین مکان های تفریحی ساری است که در حاشیه رود تجن قرار دارد. این شهربازی در حدود ۳۵ هکتار مساحت دارد و امکانات رفاهی آن شامل پارکینگ، جزیره مصنوعی، خانه سنتی، پل کابلی معلق، امکانات ماهیگیری، فضای سبز، مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، قایق پدالی و قایق موتوری، جت اسکی و… می‌شود. شهربازی سازی ساری برای تمامی سنین و سلیقه‌ها تفریحاتی را ارائه می‌دهد.

 کودکان می‌توانند در بخش‌های مخصوص کودکان از وسایل بازی هیجان‌انگیز و متنوع لذت ببرند. نوجوانان و جوانان نیز می‌توانند در بخش‌های هیجان‌انگیزتر مانند ترن هوایی و چرخ و فلک هیجان خود را تجربه کنند. بزرگسالان نیز می‌توانند در فضای سبز و آرام شهربازی قدم بزنند یا در قایق‌های پدالی و موتوری به‌‌تفریح بپردازند.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

پناهگاه حیات وحش دشت ناز یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاهای تفریحی تفریحی ساری است که در فاصله ۲۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. این پناهگاه با مساحت ۵۵ هزار هکتار، زیستگاه گوزن زرد ایرانی است. همچنین، گونه‌های جانوری دیگری مانند مرال، شوکا، قرقاول، انواع پرندگان شکاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی، گراز، عقاب جنگلی، جغد، کبوتر جنگلی و گرگ نیز در این پناهگاه زندگی می‌کنند.

گردشگران می‌توانند با حضور در پناهگاه حیات وحش دشت ناز، در کنار طبیعت زیبای این منطقه، از تماشای گوزن‌های زرد ایرانی نیز لذت ببرند. این پناهگاه همچنین برای علاقه‌مندان به‌‌عکاسی و طبیعت‌گردی نیز مکانی مناسب است.

چشمه‌های باداب سورت

باداب سورت یکی از منحصربه‌ فردترین جاذبه‌ های طبیعی ایران است که در استان مازندران و در فاصله 120 کیلومتری ساری قرار دارد. این چشمه‌های پلکانی با آب‌های رنگارنگ خود، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. آب‌های این چشمه‌ها که از دل زمین می‌جوشد، به‌‌دلیل وجود مواد معدنی مختلفی که در آن حل شده‌اند، دارای رنگ‌های مختلفی هستند. آب‌های نارنجی، زرد و قرمز باداب سورت، منظره‌ای بی‌نظیر را به‌‌وجود آورده‌اند که هر گردشگری را به‌‌سوی خود می‌کشاند.

جاهای دیدنی ساری


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *