تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ساری, مازندران

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی | یکی از مقاصد گردشگری شمال 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

منطقه سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی، یکی از مقاصد گردشگری شمال کشور و جزو جاذبه‌‌های دیدنی در بخش دودانگه ساری به شمار می‌رود. دهکده آرامش نیز در زیر این سد قرار گرفته و به افرادی که به‌ دنبال جایی برای استراحت و خلوت کردن با خود هستند، توصیه می‌‌شود. این مجموعه گردشگری که با نام “دهکده آرامش”  از آن یاد می‌‌‌شود، در قلب طبیعت قرار دارد. همچنین، این مجموعه گردشگری در کنار یکی از دستاورد‌های بشری، سد باابهت وستایش قرار دارد که به زیبایی‌‌های طبیعی منطقه اضافه کرده است. از بالای این سد، شما می‌‌توانید چشم‌‌انداز خیره‌‌کننده و باشکوه منطقه را تماشا کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی | یکی از مقاصد گردشگری شمال

معرفی

شمال ایران با‌ جاذبه‌‌ های طبیعی و سرسبزی فوق‌‌ العاده‌‌اش به‌همراه غذاهای محلی خوشمزه، همیشه در لیست سفرهای علاقه‌ مندان به‌گشت‌ و گذار قرار دارد؛ اما امروزه یک جاذبه‌ جدید به ‌لیست مقاصد منطقه اضافه شده و در سفرتان به استان مازندران، می‌‌توانید از دیدن سد شهید رجایی یا سد سلیمان تنگه لذت ببرید. این سد که در بخش دودانگه شهرستان ساری واقع شده و تنها ۴۵ کیلومتر با جنوب غربی ساری فاصله دارد، در منطقه‌‌ای کوهستانی قرار گرفته است. مطالعات روی پروژه ساخت این سد، در سال ۱۳۳۶ آغاز شده و در سال ۱۳۷۰ عملیات ساخت آن آغاز به کار کرد. در نهایت در سال ۱۳۷۵ به ‌بهره‌‌برداری رسید. این سد، یکی از ده سد موجود در استان مازندران به شمار می‌رود و آب مورد نیاز خود را از رودخانه تجن به‌ دست می‌‌آورد. ارتفاع این سد حدود ۱۳۸ متر است و تاج سد بیش از ۴۰۰ متر طول و ۷ متر عرض دارد. از سال ۱۳۷۹ به ‌بعد، امکان بازدید از آن برای عموم فراهم شد. سد شهید رجایی از نوع بتنی دوقوسی است و با‌ عظمت و زیبایی خود می‌‌تواند به‌ مکانی جذاب برای علاقمندان به‌ گردشگری تبدیل شود. سد سلیمان، علاوه بر ایجاد دریاچه‌‌ای با‌ مساحت حدود ۵۲۰ هکتار به‌ نام شهید رجایی، جاذبه‌ای دیدن و گردشگری نیز به شمار می‌رود.

سد سلیمان در کجا قرار دارد؟

در استان مازندران، سد شهید رجایی در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ساری و در نزدیکی روستای افراچال واقع شده. برای دسترسی به این سد، بهترین روش این است که در ابتدا به ‌بلوار کشاورز رسیده و بعد از گذشت ۵۰ کیلومتر در جاده کیاسر و جاده سوادکوه شروع به حرکت کنید‌. تابلوهای راهنما را مدنظر قرار دهید و به‌ سمت سد سلیمان تنگه حرکت کنید تا به ‌مقصد خود برسید.

هدف از ساخت سد

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی یکی از جاذبه‌‌ های گردشگری و تفریحی مهم در منطقه شمال کشور است. این سد در بخش دودانگه از شهرستان ساری در استان مازندران قرار دارد و به‌ منظور تامین آب برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی منطقه احداث شده است. هدف دیگر این سد، کنترل و جلوگیری از طغیان آب، سیل و خسارات ناشی از آن است. سد سلیمان تنگه با عملکرد موفق خود، اهداف اصلی را محقق کرده و به‌ یک منطقه‌ گردشگری و تفریحی تبدیل شده است. چشم‌انداز بسیار زیبا و دلنشین اطراف سد، باعث شده‌ تا این منطقه به ‌یک مقصد مناسب برای افراد علاقه‌‌مند به ‌گردشگری و تفریح تبدیل شود. شما می‌‌توانید از بالای سد سلیمان تنگه، ‌منظره‌‌ای زیبا را مشاهده نمایید و لحظاتی شاد و آرام را در آغوش طبیعت سپری کنید. با‌توجه به‌ زیبایی این منطقه و برخورداری از امکانات رفاهی، سد سلیمان تنگه جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بهترین زمان بازدید

فصل‌‌هایی مثل بهار و تابستان به‌ دلیل سرسبزبودن منطقه اطراف و آب‌و‌هوای خوشایند، زمان خوبی برای بازدید از سد هستند. البته باید در نظر داشت که در این فصول، جاذبه‌های گردشگری نسبت به‌ فصل‌‌های دیگر شلوغ‌تر است؛ اما نگران گرما و خشکی هوا نباشید. به‌ دلیل وجود دریاچه، دمای هوا معتدل و خشک نیست. گزینه‌ بعدی فصل پاییز است. فصلی که با‌ رنگ نارنجی خودشناخته می‌شود و چشم‌اندازی زیبا به‌وجود می‌‌آورد؛ اما دمای هوا در این فصل ممکن است سرد باشد؛ بنابراین به‌ همراه خود لباس‌های گرم نیز داشته باشید.

دهکده آرامش

با علت وجود سد شهید رجایی، هر ساله گردشگران بسیاری به آنجا سفر می‌کنند و از زیبایی‌‌های آن لذت می‌برند. در کنار سد سلیمان، یک دهکده آرامش نیز وجود دارد که از سال ۱۳۷۹ با امکانات مناسبی آماده پذیرایی از گردشگران است. امکانات این مجتمع شامل سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، رستوران و اتاق‌‌های اقامتی می‌شوند.

نکات مهم برای بازدید 

با خرید بلیط روزانه، امکان دیدن تاج سد برای شما فراهم می‌شود. شنا در این منطقه مجاز نیست و باید لباس گرم با خود همراه آورید. حتی زباله‌ها را نباید در طبیعت رها کنید. برای دیدن سد سلیمان در ایام تعطیل و پایان هفته باید در صف شلوغ قرار بگیرید؛ اگر می‌خواهید در این منطقه اقامت یابید، لازم است کیسه خواب را با خود ببرید یا در اتاق‌های آرام دهکده اقامت کنید.

امکانات و تفریحات

با توجه به استقبال گسترده گردشگران از این منطقه، در منطقه سد سلیمان تنگه ساری امکانات رفاهی و تفریحی جذابی در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید یک روز را به بازدید از این سد به‌ همراه خانواده و دوستان خود اختصاص دهید. در این منطقه امکانات متنوعی از جمله سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، رستوران، جنگل‌نوردی و سوئیت‌‌هایی برای اقامت شبانه در دسترس شما قرار دارد.
شما می‌‌توانید از تفریحات موجود در سد شهید رجایی نیز استفاده کنید. یکی از تفریحاتی این منطقه را می‌توان بازدید از تاج سد سلیمان تنگه ساری دانست. برای بازدید از تاج سد، باید هزینه و بلیط را تهیه کنید. به‌ دلیل جذابیتی که این جاذبه دارد، حتما پیشنهاد می‌‌شود که به آن سر بزنید؛ اگر به‌تفریحات آبی و هیجانی علاقه‌‌مند هستید، می‌توانید با ‌قایق‌‌سواری، اسکی روی آب و اتوبوس دریایی در اسکله شیرین‌‌رود زمان خود را سپری کنید.

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی | یکی از مقاصد گردشگری شمال

سخن پایانی

سد سلیمان تنگه، با‌عظمت و زیبایی خود، شما را به وجد خواهد آورد. این سد علاوه بر تامین آب برای کشاورزی و شرب، به ‌تولید برق نیز کمک می‌کند؛ زیبایی‌های طبیعی که در اطراف آن قرار گرفته، توانسته این سد را به یکی از جاذبه‌های گردشگری ساری در استان مازندران تبدیل کند. سد سلیمان تنگه، شگفتی‌‌های بسیاری در دل جنگل و در مسیر رودی زیبا پدید آورده است. این سد، یکی از جاذبه‌‌ های برجسته توریستی شهر ساری محسوب می‌‌شود؛  اگر قصد سفر به شهر ساری را دارید، فرصت را غنیمت بشمارید تا با چشمان خود آنچه را که توصیف نموده‌ایم، مشاهده نمایید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *