تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, یزد

جاهای دیدنی یزد { تفریحات + آدرس و توضیحات } 

در این مقاله از معرفی دیدنی های ایران تصمیم گرفتیم تا بهترین جاهای دیدنی یزد که یکی از شهرهای توریستی و تاریخی کشور عزیزمان ایران است را به شما کاربران علاقمند به سفر و گردشگری معرفی کنیم پس در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید

یزد، شهری پوشیده شده از آجرهای گلی ، بادگیرهای فراوان و منحصر به فرد و یکی از بی نظیرترین شهرهای خاورمیانه است. یزد، شهر کویری ایران، شهر جذابیت های تاریخی بی حد و حصر، شهری که حالا نه یک اثر آن بلکه تماما ثبت جهانی شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. گاهی فقط نام یک اثر در این فهرست نمی گنجد و مجموعه ای از آثار تاریخی را در قلب یک شهر شامل می شود. یزد ، نامی است که به عنوان نخستین شهر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، به این فهرست وارد شده و افتخاری برای همه ایرانیان محسوب می شود.در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین دیدنی های یزد را بشناسید

شهر یزد

یزد در دره‌‌ای خشک و وسیع واقع شده است. این دره، بین کوه‌‌های شیرکوه و خرانق واقع شده و دارای خطوط عرضی ۳۱ درجه و ۳۲ دقیقه تا ۴۶ درجه و ۳۱ دقیقه شمالی و خطوط طول ۱۵ درجه و ۵۲ دقیقه تا ۴۱ درجه و ۵۳ دقیقه شرقی است. شهرستان یزد به شهرستان‌‌های میبد و اردکان در شمال، بافق در خاور، استان اصفهان در باختر و شهرستان‌‌های تفت، ابرکوه و مهریز در جنوب محدود می‌شود. ارتفاع متوسط این شهرستان از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است.

موقعیت جغرافیایی یزد در فلات مرکزی ایران باعث شده که با مشکلات طبیعی مواجه شود. این منطقه با بارش بسیار کم، میزان تبخیر بالا، فاصله از دریا، نزدیکی به‌ کویر خشک و وسیع نمک، رطوبت نسبی کم و گرما همراه بوده و این موارد، از جمله عواملی به حساب می‌آیند که یزد را به یکی از مناطق خشک ایران تبدیل کرده است. همچنین در این منطقه، دما‌ها به ‌شدت نوسان دارند. به ‌طور کلی، یزد یک شهرستان خشک با بارش کم، تبخیر زیاد و سرد و گرما‌های شدید محسوب می‌شود.

شهر یزد، یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی ایران و جهان است. این شهر با داشتن بناهای تاریخی فراوان و زیبا، مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقه‌‌ مندان به ‌‌تور ایرانگردی قرار گرفته است. یزد به‌‌خاطر داشتن بناهای خشتی فوق‌‌‌العاده زیبا به‌عنوان “شهر خشتی ایران” شناخته می‌شود. همچنین یزد از نظر قنات‌‌‌ها و بادگیرها بی‌همتاست. این شهر به‌عنوان دومین شهر تاریخی جهان و اولین شهر تاریخی ایران، در فهرست ثبت جهانی نیز قرار دارد.

در بین بناهای تاریخی معروف یزد، می‌توان به‌ مسجد جامع یزد، میدان وقت الساعت، باغ دولت آباد، آب انبار شش بادگیر که مشابه آن وجود ندارد، برج خاموشان و بقعه دوازده امام اشاره کرد. در نقشه یزد می‌توانید تمامی مکان‌های گفته شده را پیدا کنید.

مسجد جامع و آتشکده ورهام

مسجد جامع یزد یکی از بناهای تاریخی و معروف در شهر یزد است. ساخت این مسجد به ‌دوره ساسانیان برمی‌‌گردد و دارای معماری ایرانی شگفت‌انگیزی است. زیبایی و بزرگ نمایی این مسجد در قلب کویر، هر گردشگری را مجذوب خود می‌‌کند. در سال ۱۳۱۳ این مسجد تاریخی، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. منطقه‌ای به‌‌ نام آتشکده ورهرام یا بهرام، از جاذبه های معروف جهان است. در این منطقه، آتشی قدیمی به مدت ۱۵۰۰ سال روشنی خود را حفظ کرده و هرگز خاموش نشده است. به ‌‌نظر می‌‌رسد که این آتش هیچ‌ گاه قصد ندارد، خاموش شود.

میدان امیرچخماق

یکی از جاهای دیدنی یزد میدان و در واقع مجموعه ی امیر چخماق است که از میدان، تکیه، مسجد، بازار و آب انبار تشکیل شده است. این میدان متعلق به قرن نهم هجری است و یکی از زیباترین جلوه های تاریخی این شهر است تا جایی که می توان گفت که به نمادی از آن تبدیل شده است. مجموعه ی امیر چخماق از اصلی ترین مناطق گردشگری یزد محسوب می شود.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

کاروانسرای زین الدین

با طی ۶۰ کیلومتر در جاده ی یزد- کرمان به کاروانسرایی به نام زین الدین می رسید، جایی که جزیی از مناطق گردشگری یزد است و شکلی دایره ای دارد. این کاروانسرا حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و از خشت است و جالب است بدانید که توانسته برنده ی بهترین بنای بازسازی شده از طرف یونسکو شود.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد یادگار دوران افشاریه و زندیه است و از زیباترین باغ های ایرانی است که در مرکز شهر یزد قرار دارد. نکته ی جالبی که درباره ی این باغ وجود دارد این است که بلندترین بادگیر جهان در آن واقع شده است و به همین واسطه است که شهرت جهانی دارد. بادگیر این باغ ۳۳٫۸ متر ارتفاع دارد و هم در فهرست آثار ملی قرار دارد و هم در میراث های جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

در میان تماشایی ترین مناطق گردشگری یزد باید به باغ دولت آباد اشاره کنیم. محوطه ی داخلی این باغ ممکن است در اولین نگاه شما را به یاد باغ فین بیندازد اما خوب که دقت کنید می بینید که کوچک ترین شباهتی به آن ندارد.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

موزه آب یزد

موزه آب شهر یزد یکی از دیدنی ترین موزه های شهر و یکی از جالب ترین موزه های آب دنیا می باشد که با قرار گیری در نزدیکی میدان امیرچخماق و برپا شدن در خانه ای تاریخی، توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این موزه در خانه کلاهدوزها قرار دارد که با مساحت ۷۲۰ مترمربع، یکی از شگفت انگیزترین ساختمان های تاریخی یزد می باشد و دارای ۵ سطح یا طبقه است که هر یک به برطرف کردنِ نیازی خاص اختصاص داشته است.

در این موزه لوازم مختلف حفر قنات، ابزار و ادوات اندازه گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خرید و فروش آب و وقف نامه های قدیمی، کتابچه میراب ها و اسناد توزیع آب، ظروف نگهداری و حمل آب و بسیاری لوازم و اشیای ارزشمند دیگر به چشم می خورد و یکی از بهترین مکان ها برای شناخت تاریخ می باشد.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

بوستان ناجی

بوستان ناجی از زمره باغ های یزد در دوران قاجار می باشد که پس از اهدا به شهرداری به صورت بوستان بازسازی شده است.  این بوستان در مسیر قنات نجف آباد قرار دارد و علاوه بر جنبه های تاریخی، امکانات رفاهی مناسبی را جهت بازدید و استراحت به گردشگران ارائه می دهد.

عمارتی در میان این بوستان به چشم می خورد که دارای یک تالار با بادگیر، ۲ اتاق و قسمت های مختلف دیگری است. این عمارت و باغ با کاربری مسکونی و از املاک شخصی به نام ناجی بوده که در دوره های مختلف الحاقاتی به آن صورت گرفته است.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

خانه تهرانی ها

در میان قلب تاریخیِ یزد و در محله فهادان، ساختمانی تاریخی و متعلق به دوره قاجار وجود دارد که در حدود ۲۵۰ سال پیش در اختیار خانواده تهرانی، از تجار قدیم فرش بوده است. زیبایی و بزرگی بنا به حدی است که تا مدتی به عنوان دفتر کنسول گری اقتصادی برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان در منطقه مورد استفاده قرار می گرفت و امروز به عنوان یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

ساختمان این هتل دارای حیاط اصلی، نارنجستان و عمارت کلاه فرنگی، سه بادگیر زیبا، تالار بزرگ، چاه خانه، سرداب زیبا و فعال، هشتی و پشت بامی بزرگ و مشرف به بافت تاریخی یزد است. امروزه این ساختمان به اولین هتل موزه ایران تبدیل شده و در حالیکه به گردشگران خدمات ارائه می دهد محیطی سرشار از گنجینه های تاریخی را نیز پیش روی آنها می گذارد. نام فعلی آنهتل موزه فهادان است.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

خانه ملک التجار

خانه ملک التجار، بنایی تاریخی با زیبایی های خیره کننده است که حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد و متعلق به حاجی علی اکبر شیرازی از تجار باسابقه یزد بوده است. وی لقب ملک التجار را از سوی ناصر الدین شاه به دلیل عملکرد مثبتش در حوزه تجارت دریافت کرد و نوادگانش تا چهار نسل بعد از او در همین خانه زندگی می کردند. این خانه از اتاق های متعددی تشکیل شده که هر یک ویژگی خاص خود را دارند. بر دیوار و سقفِ اکثر اتاق ها نقاشی هایی تماشایی به چشم می خورد که اثر هنرمندان شیرازی هستند و طی روایتی، کشیدن آنها ۱۰ سال به طول انجامیده است.

از قسمت های مختلف خانه می توان به ورودی زیبا، هشتی شش ضلعی، قسمت زمستانه، تابستانه، بهارخواب، شاه نشین، ستون های چوبی شگفت انگیز، حیاط جالب، بادگیر زیبا، حوض بزرگ و راهروهای زیرزمینی، اتاق آیینه و … اشاره نمود که در هر کدامشان زیبایی های چشم گیری دیده می شود. امروزه این ساختمان به عنوان مکانی برای اقامت گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد و لقب اولین هتل خشتی جهان را به خود اختصاص داده است.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

آتشکده زرتشتیان

در حدود ۳۵۰۰ سال پیش، قبل از فتح ایران به دست اعراب، دین رسمی کشور زرتشت بوده و پس از این واقعه و حتی تا هم اکنون یزد مرکز زرتشتیان ایران بوده است. آتشکده اصلی این شهر، محل نگهداری ورهام یا آتش بهرام است و بنا بر بعضی از روایت ها آتش مقدس این آتشکده از قرن پنجم در حال سوختن است.

این آتشکده در شهر یزد، خیابان آیت الله کاشانی قرار دارد و از معروف ترین دیدنی های یزد است. معماری بنای این آتشکده برگرفته از معماری دوران هخامنشیان است. در وسط این بنا حوضی قرار دارد که جلوه ی آن را چند برابر کرده است و بازدید کننده ها و هم زرتشتیان در این حوض سکه می اندازند.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

بقعه دوازده امام

بقعه دوازده امام در محله فهادان از بناهای دوره سلجوقی است که گنبد آجری آن در شمار آثار مهم دوره ی خود به شمار می رود. این بنا، بر اساس اسناد تاریخی و شناسنامه ای، قدیمی ترین بنای یزد می باشد و از حیث سبک بنا و نقش و نگار و کتیبه کوفی رنگی، اهمیت خاصی در معماری اسلامی دارد.

کتیبه رنگی موجود بر دیوار گچی این بنا حکایت از این دارد که گنبد به دستور دو برادر به نام های ابو یعقوب و ابو مسعود از سرداران حکومت ابو جعفر علاء الدوله از سلسله کاکویان یزد ساخته شده اما هیچ سندی مبنی بر اینکه در چه زمانی نام آن به دوازده امام تغییر یافته، وجود ندارد. بقعه دوازده امام در ۳۱ تیر ۱۳۱۳ با شماره ۲۰۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

کویر سند باد

در صورتی که در پی گذراندن روزی پرهیجان در سرزمینی گرم هستید کمپ های کویر سند باد یکی از بهترین گزینه ها می باشد که به شما پیشنهاد می کنیم، هر انتظاری که از یک روز پرهیجان در کویر دارید در این منطقه با امکانات رفاهی مناسب برآورده خواهد شد.تجربه شترسواری و موتور سواری تا پرواز با پاراگلایدر در کویر سند باد فراهم است، در این کویر زیبا و تماشایی می توانید شب ها به دور آتش حلقه بزنید و چای زغالی بنوشید و آسمان پرستاره شب کویر را تماشا کنید و از اوقات فراغت خود لذت ببرید.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

حمام خان یزد

حمام خان یا گرمخانه نور با معماری دوره ناصرالدین شاه، که مختص خوانین و بزرگان بوده در سال ۱۱۷۰ هجری شمسی به وسیله ی میرزا محمد تقی خان بافقی ساخته و سه دهه بعد (سال ۱۲۰۰ ه.ش) مورد ساخت و ساز مجدد قرار گرفت. در همین دوره بود که تزئینات و گچ بری های زیبای شاه نشین نیز اضافه شد.

بد نیست بدانیم محمد تقی خان که به خان بزرگ شهرت دارد و سر سلسله خاندان مشهور به خوانین یزد در ۱۱۲۹ هجری قمری متولد شده و در سال ۱۱۶۱ بر مقر حکمرانی یزد نشست و در سال ۱۲۱۳ فوت کرد از او تأسیسات عمومی و خیریه مهمی باقی مانده است مثل باغ دولت آباد، میدان خان، قیصریه، مدرسه خان و جنت آباد.

حمام خان علاوه بر فضاهای سه گانه بینه، میان در و گرمخانه، دارای استخری به ابعاد تقریبی ( ۱۲× ۶ ) متر در کنار گرمخانه است. فضای بینه از نظر مساحت و تزئینات ازسایر فضاها مشخص تر بوده و در اطراف آن سکوهای نشیمن و رختکن و در زیر سکوها حفره های جای کفش تعبیه شده و در بالای سقف گنبدی شکل بینه حمام، نورگیرزیبایی قراردارد. ارتباط بینه به گرمخانه از طریق “ میان در “ انجام می گیرد. گرمخانه شامل خزینه آب گرم و فضای شستشو است و درجنب خزینه، مخزن آب سرد موجود است.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

خانه لاری ها

خانه لاری ها یکی از نمونه های چشم نواز خانه های ایرانی است که قدمت آن به دوره قاجار و سال ۱۲۸۶ هجری قمری باز می گردد. لاری ها تُجاری بودند که بیش از ۲۷۰ سال پیش به منظور تجارت از لار فارس راهی یزد شدند. خانه لاری ها به یکی از تجار برجسته‌ لاری به نام حاج محمد ابراهیم لاری تعلق داشت و بنیان گذارش حاج غلامحسین ملازینل بود.

این خانه مساحتی برابر ۱۷۰۰ متر و زیربنایی معادل ۱۲۰۰ متر دارد و نمونه ای از خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم به شمار می رود. خانه لاری ها در تاریخ ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۷۵ با شماره ثبتی ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در بخشی از آن موزه مشاهیر یزد از بازدیدکنندگان میزبانی می کند.

جاهای دیدنی یزد
جاهای دیدنی یزد

نقشه یزد

در سفر، به هنگام یافتن آدرس یک مکان، ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوید و با انتخاب راه غلط، شاهد گیر کردن در ترافیک یا اشتباه گرفتن نام خیابان‌‌ها باشید؛ بنابراین، بهتر است از همان اول راه درست را انتخاب کنید؛ اما چگونه؟! نقشه یزد یک نقشه درجه یک و کامل است که باعث می‌‌شود حتی در شرایطی که تکنولوژی پیشرفته و گوشی هوشمند و GPS   در دسترس نباشند، شما بتوانید آدرس‌‌های مورد نیازتان را پیدا کنید. شما برای استفاده از آن، نیازی به تکنولوژی‌های حرفه‌‌ای ندارید. همچنین در صورتی که آن را در اختیار داشته باشید، همیشه همراه شما بوده و می‌‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

جزئیات دقیق نقشه یزد می‌‌تواند به کاربران کمک بزرگی کند. برای سنجش کیفیت نقشه‌‌ها، جزئیات آن‌ها بسیار مهم به نظر می‌رسد و نقشه گوگل مپ یزد نیز با داشتن جزئیات کامل، مناسب استفاده کاربران است. منتشر کردن نقشه یزد در کاغذ با کیفیت مناسب، مشکل بوده و حمل آن نیز سختی‌هایی را به ‌همراه دارد؛ بنابراین به جای آن، نقشه گوگل مپ یزد به ‌‌صورت کامل و جامع در اختیار کاربران قرار داده شده تا در سفرها و بازدید‌هایشان مورد استفاده قرار گیرد. از این طریق، شما دیگر با مسائلی مانند گم شدن در سفرها یا عدم پیدا کردن مکان‌های دیدنی مورد علاقه خود مواجه نخواهید شد.

نقشه‌‌ای که تهیه شده، بسیار کامل و باکیفیت بوده و شهری بزرگ و عظیم را پوشش می‌‌دهد. حتی ساکنان آن نیز در برخی مواقع، ممکن است نیازمند استفاده از نقشه یا راهنما باشند. هدف آژانس مسافرتی، رضایت افراد بوده و این نقشه نیز به همین منظور ارائه می‌شود‌. افراد بسیاری از خدمات ارائه شده توسط آژانس رضایت دارند. سفرها می‌‌توانند یکی از اهدافی باشند که ما برای آن برنامه‌ریزی می‌‌کنیم. سفر به‌ شهر زیبای یزد، با داشتن نقشه و راهنمای دقیق و کامل می‌‌تواند بسیار مفید و‌ لذت‌بخش باشد.

نقشه یزد

عظمت شهر یزد

داشتن نقشه شهر یزد برای مسافران بسیار مفید است. در شهرهای پرجمعیت و دارای تنوع اماکن تاریخی، توریست‌ها با یک سیل عظیم و ترافیک سنگین روبه‌‌رو می‌‌شوند که می‌‌تواند وقت زیادی را تلف کند؛ بنابراین، قبل از هر کاری توصیه می‌‌شود که مسافران نقشه شهر یزد را در اختیار داشته باشند. اطلاعات کافی درباره مسیرهای اصلی و فرعی به آن دسته از افراد که به ‌سرعت و در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن به ‌مقصد خود می‌‌رسند، کمک بسیاری می‌‌کند. استفاده از نقشه، بهترین راه‌ حل برای یافتن مسیرهای مورد نظر در بهینه‌‌ترین حالت است؛ اگر اقامت شما در شهر یزد محدودیت زمانی دارد، نقشه یزد به‌شما کمک می‌‌کند تا با بهره‌‌گیری بهینه از زمان، اماکن تاریخی، سنتی و بافت قدیمی را ببینید. برای دسترسی به ‌نقشه یزد، داشتن یک گوشی هوشمند و متصل به اینترنت کفایت می‌کند. شما به‌ راحتی می‌‌توانید به ‌صورت آنلاین، نقشه شهر یزد را مشاهده کنید و نیاز نیست نرم‌ افزار خاصی را نصب نمایید.

سخن پایانی

نقشه شهر یزد، به‌عنوان یک ابزار مهم در فرایند تفکیک و تعیین موقعیت مکانی اماکن و خدمات شهری، نقش دارد. با استفاده از این نقشه، می‌توان به‌ راحتی به اماکن موردنیاز دسترسی یافت و مسیر بهتری را برای حرکت در شهر برنامه‌ریزی کرد. همچنین با انتشار نقشه شهر یزد برای عموم، بسیاری از مسائل مربوط به‌ ترافیک و جابه‌جایی در شهر کاهش می‌یابد و شهروندان به‌راحتی می‌توانند برای آگاهی از مسیر مناسب و وضعیت ترافیک، از این نقشه استفاده کنند؛ بنابراین، نقشه شهر یزد به ‌عنوان ابزاری جهت بهبود شرایط زندگی شهروندان و ارتقای توسعه شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این نقشه، می‌توان به ‌بهترین ‌مکان‌های دیدنی یزد خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی دسترسی پیدا کرد.


مقالات بیشتر مطالعه کنید


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. محسن

    چرا در مورد مجموعه زیرزمینی تاریخی دروازه مهریز واقع در خیابان امام انتهای بازار شاهزاده فاضل شاهکار معماری ایران چیزی ننوشتید؟

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *