تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
لرستان

جاهای دیدنی الشتر لرستان را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی تور تابستان 1403 تور لحظه آخری

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول تصمیم گرفتیم تا جاهای دیدنی الشتر لرستان را مورد بررسی و معرفی قرار دهیم با ما همراه باشید

شهرستان الشتر که با نام سلسله نیز شناخته می‌شود، در ۴۳ کیلومتری شمال خرم‌آباد و در قسمت باختری بروجرد واقع شده است. این شهرستان با طبیعت بکر و تاریخی غنی، مقصدی جذاب برای گردشگران به شمار می‌رود که در ادامه جاهای دیدنی الشتر را معرفی کرده ایم .

ویژگی‌های جغرافیایی و اقتصادی

  • موقعیت جغرافیایی: الشتر در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد.
  • اقتصاد: اقتصاد این شهرستان عمدتاً بر پایه کشاورزی استوار است. رودها و چشمه‌ها منابع اصلی تأمین آب برای کشاورزی هستند.
  • محصولات کشاورزی: گندم، جو، بنشن و تره‌بار از جمله محصولات کشاورزی مهم این منطقه هستند.

الشتر با داشتن این ویژگی‌ها و جاذبه‌ها، همواره مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت قرار داشته است.

الشتر کجاست ؟

شهرستان الشتر یکی از شهرستان‌های استان لرستان است که در بخش غربی این استان واقع شده است. مرکز این شهرستان شهر الشتر است. ( مشاهده آدرس برروی نقشه )

آب و هوا

شهرستان الشتر آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

مسیرهای دسترسی

  • از طریق جاده:
    • از طریق جاده خرم‌آباد – الشتر
    • از طریق جاده بروجرد – الشتر
  • از طریق هوا: فرودگاه خرم‌آباد نزدیک‌ترین فرودگاه به شهرستان الشتر است.

کهمان بهشت کوچک لرستان

کهمان، دره‌ای بهشت‌گونه در 10 کیلومتری شمال شرقی شهر الشتر، دامنه کوه چهل نابالغان را به آغوش کشیده است. این دره سرسبز و جنگلی، گویی تابلویی بی‌نظیر از خلقت را به نمایش می‌گذارد. چشمه‌های جوشان از اعماق زمین، جان تازه‌ای به طبیعت کهمان می‌بخشند و رودخانه خروشان کهمان، حیات و هستی خود را از این سراب‌ها می‌گیرد.

در کنار رودخانه کهمان، درختان کهنسال گردو، بادام و دیگر درختان جنگلی، قامت برافراشته‌اند و سایه‌سار خنک خود را به رهگذران هدیه می‌کنند. مناظر بدیع و روح‌نواز این دره، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

اما زیبایی‌های سلسله به کهمان ختم نمی‌شود. 112 سراب و رودخانه دیگر در این شهرستان وجود دارند که گویی رگ‌های حیات در تن سلسله جاری هستند. این سراب‌ها و رودخانه‌ها، علاوه بر سیراب کردن اراضی کشاورزی، طراوت و سرسبزی را به دشت سلسله هدیه می‌کنند و هر کدام، جلوه‌ای منحصر به فرد از زیبایی‌های آفرینش را به نمایش می‌گذارند.

سفر به سلسله و تماشای کهمان و دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهرستان، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. تنفس در هوای پاک کوهستان، قدم زدن در میان انبوه درختان، و گوش سپردن به صدای دلنشین آبشارها، روح و روان هر انسانی را جلا می‌دهد.

جاهای دیدنی الشتر

پل شاپوری کاکارضا

پل کاکارضا با تاریخچه‌ای غنی و معماری باشکوه، از آثار مهم دوره‌ی ساسانیان به شمار می‌آید. این پل که بر روی رودخانه‌ی کاکا رضا قرار دارد، در میانه‌ی مسیر بین الشتر و خرم‌آباد واقع شده و با ارتفاع بیش از ۳۰ متر و طول ۱۳۰ متر، نمادی از مهندسی و هنر معماری باستانی است. با اینکه بخش‌های زیادی از این پل تخریب شده، همچنان بخش‌هایی از آن باقی‌ مانده و یادآور شکوه گذشته‌ی آن است. این پل از سنگ‌های برش خورده و ساروج ساخته شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان سلسله محسوب می‌شود.

 

جاهای دیدنی الشتر

قلعه مظفری

قلعه مظفری، که به عنوان نام دیگر شهرستان الشتر شناخته می‌شود، در دوره قاجار توسط مهرعلی خان حسنوند بنا نهاده شد و سال‌ها مقر حکومت او بود. مهرعلی خان که با القاب خدایی خان شناخته می‌شد، در حدود سال ۱۲۶۰ خورشیدی در الشتر به دنیا آمد و از مخالفان حکومت رضا خانی و امیران منتسب به ایشان بود. یکی از مهم‌ترین حوادث زندگی او، قیام مشترکش با اعظم السلطنه کاکاوند (خان لره) و طوایف متحد دلفان بر علیه نظرعلی خان امیر اشرف بود.

جاهای دیدنی الشتر

«خط وشا» قرآن با قدمت هزار ساله در روستای دکاموند

قرآن خط وشا در روستای دکاموند یکی از آثار نادر و ارزشمند ایران است که قدمتی هزار ساله دارد. این قرآن با خط کوفی نوشته شده و به عنوان یکی از قرآن‌های نادر کشور شناخته می‌شود. همچنین، این اثر در فهرست میراث منقول معنوی ثبت شده است و نمایانگر هنر و فرهنگ اسلامی در ایران است.

جاهای دیدنی الشتر

تپه باستانی گریران

تپه باستانی گریران در ۵ کیلومتری شمال غربی شهر الشتر، یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستانی در لرستان است. این تپه با وسعتی حدود ۱۳ هکتار، حاوی آثار مربوط به تمدن‌های مختلف از پیش از میلاد مسیح تا عهد اسلامی است. قطعات سفال منقوش و ساده به سبک تپه گیان در سراسر تپه دیده می‌شود. تپه باستانی گریران به شماره ۷۳۵۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و دارای آثاری از فرهنگ‌های هزاره پنجم تا هزاره اول قبل از میلاد است.

جاهای دیدنی الشتر
جاهای دیدنی الشتر

سراب گلهو

سراب گلهو، با معنای مکان گل‌های خوب، در شمال شرق روستای کاکا رضا و در دامنه کوه زرین مشت واقع شده است. این منطقه سیاحتی دارای دو سراب دائمی و یک سراب فصلی است. حضور دو درخت کهنسال چنار و سیاه چادر عشایر در فصول بهار و تابستان بر جذابیت این منطقه افزوده‌اند.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی و زیبای الشتر می‌توان به کوه گرین اشاره کرد که از بزرگ‌ترین مناظر طبیعی منطقه است. قله‌های بلند و سر به فلک کشیده‌ی برنجه، چهل نابالغان و دوراخان در همه ماه‌های سال پذیرای کوهنوردان و گردشگران از شهر لرستان و سایر نقاط هستند.

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ایرانگرد

    مجتمع تفریحی سرحوض در جوار چشمه فتح الله از جاهای دیدنی الشتر است، در چشمه غاز و اردک و ماهی قزل آلا دارد، و ماهی کباب آن عالی است،
    اقامت در زیر چادر عشایری و کپر و اتاقک در محیطی امن و خانوادگی.
    خدا را شکر قلیون هم وجود ندارد.

    مجتمع تفریحی سرحوض
    ‏‪۰۹۱۶ ۶۶۱ ۴۰۸۴‬‏
    https://maps.app.goo.gl/jANAkfkaMcy59Wh26

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *