تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آذربایجان شرقی, ایران

جاهای دیدنی اهر | آذربایجان شرقی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی اهر

در این مقاله از معرفی دیدنی های آذربایجان شرقی شما را با جاهای دیدنی اهر که یکی از شهرهای واقع در این استان است آشنا خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید

مختصری درباره شهرستان اهر بدانید :

شهرستان اهر چهارمین شهرستان پر جمعیت بعد از تبریز،مراغه و مرند در استان آذربایجان شرقی می باشد که در فاصله 90 کیلومتر از تبریز و شمال شرق این استان در مسیر ارتباطی تبریز به استان اردبیل قرار دارد و با دارا بودن مناطق بکر و زیبا، کوه‌ ها، دشت ‌ها و جنگل‌ ها یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان آذربایجان شرقی به حساب می آید که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از اکثر نقاط کشور است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

از جاهای دیدنی اهر میتوان به بازار قدیمی شهر اهر و آرامگاه شیخ شهاب الدین اهری اشاره کرد بطوری که درباره این شهرستان در یکی از کتابهای گردشگری کشور چین چنین گفته شده است : “قرار گرفته در جلگه‌های مرتفع بادخیز بین تبریز و کلیبر، اهر ارزش یک توقف ده دقیقه‌ای، برای دیدن مقبره شیخ شهاب، را دارد.

آرامگاه شیخ شهاب ‌الدین اهری

این بقعه محل خانقاه و آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری است که دربرگیرنده ساختمان‌های خود خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها، و تعدادی غرفه است. این خانقاه از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده‌است که تنها موزهٔ عرفان در ایران است . شیخ شهاب‌الدین اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری بوده‌است. در اکثر کتب قدیمی، شیخ شهاب‌الدین را با نام‌های شهاب‌الدین محمود تبریزی و شهاب‌الدین محمود التبریزی العتیقی الاهری نام برده‌اند. لقب شهاب‌الدین توسط استاد و مرشد وی، شیخ رکن‌الدین سجاسی به وی اعطا شده‌است.

آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری مربوط به اوائل دوره صفوی است و در اهر، استان آذربایجان شرقی، خیابان شیخ شهاب واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱ با شمارهٔ ثبت ۱۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است

جاهای دیدنی اهر

جنگل های ارسباران

یکی از تماشایی ترین طبیعت های کشورمان ایران در استان آذربایجان شرقی در منطقه ای به نام ارسباران نهفته است. این منطقه ی جنگلی میزبان گردشگرانی از سراسر دنیا است، جایی با چشم انداز خارق العاده که علیرغم زیبایی بی حد و حصر و حیات وحش بسیار خاصی که دارد به نسبت مناطق جنگلی دیگر ایران کمتر شناخته شده است. ارسباران منطقه‌ای کوهستانی در مرز ارمنستان و آذربایجان است. این منطقه از شمال کوه قوشا داغ در جنوب شهر اهر تا رود ارس گسترده شده است.

ارسباران | آذربایجان شرقی

بازار قدیمی شهر اهر

 یکی از جاذبه های گردشگری اهر بازار سرپوشیده این شهر می باشد که به بازار نصیر بیگ معروف است می باشد. این بنای سرپوشیده چندیدن در ورودی داشته و دارای دو طبقه است که شامل بازار مسگران (مسگرخانه)، بازار کلاه ‌دوزان، راسته آهنگران، میدان دواب، میدان تره ‌بار است. این بازار همچنین دارای حمامی بوده که در زمانهای قدیم از بین رفته است و اکنون محوطه آن دیده می‌شود. بازار اهر دارای تزئینات گچبری است و این تزئینات در کمتر بازاری دیده می شود.گفته می‌شود بازار اهر در زمان رشیدالملک، حکمران وقت ارسباران ساخته و در سال 1321 هجری ‌قمری افتتاح شده است

جاهای دیدنی اهر

خانه قاسم اهری

دکتر قاسم اهری از رجال سیاسی دوره رضاخان بوده است. این خانه در دوره های گذشته شاهد حضور رضاخان، محمد رضا پهلوی و دکتر اقبال نخست وزیر دولت وقت بوده است.بنا در محله دکتر اهری واقع شده که این محله جزء هسته اصلی بافت قدیمی اهر نبوده ولی قسمتی از آن در خارج از دیوار قلعه قرار گرفته لیکن از آنجائیکه کل محله دارای خصوصیات بافت قدیمی است و نیز به این علت که آغاز توسعه از داخل دیوار قلعه بوده است در طبقه بندی محلات قدیمی قرار گرفته است.
خانه در طبقه همکف شامل یک طنبی چلیپا شکل و دو راهرو در دو طرف طنبی و چهار اتاق جانبی در دو طرف راهروها می باشد. دو ردیف راه پله در انتهای راهروهای جنب طنبی طبقه همکف را به طبقه اول وصل می کند و در پشت دو اتاق که به راهروهای جانبی راه دارد تعبیه شده است. طبقه اول بنا تنها شامل راهروهای جانبی، اتاق پشت طنبی و یک اتاق در ضلع شرقی بنا می باشد. ارتفاع طنبی رفیع بوده و سقف بنا با شیروانی پوشیده شده است.

جاهای دیدنی اهر

مسجد جامع اهر

مسجد جامع اهر به دوره سلجوقى و اتابکان تعلق دارد و از نظر شیوه معمارى و تزیینات، از مساجد بسیار زیباى استان آذربایجان‌ شرقی به ‌شمار می‌رود. این مسجد ۲۱ گنبد دارد که در دوره‌های مختلف به تعداد آن ‌ها افزوده‌اند. مسجد جامع اهر دارای صحنی روباز، شبستانی با ستون ‌های حجیم و کتیبه ‌های تاریخی است.

جاهای دیدنی اهر

از دیگر جاهای دیدنی اهر میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

سنگ نبشته سقندل : در سینه کوهی به نام زاغی یا قیه در سه کیلومتری سمت شرقی ورزقان از توابع اهر قرار دارد به عبارتی روستای سقندل در ۷ کیلومتری شرق شهرستان ورزقان، در مسیر جاده اهر ورزقان واقع شده و کتیبه میخی اورارتوئی در سه کیلومتری این روستا  بر دامنه کوه زاغی بر سینه سنگی یکپارچه و مرتفع منقور است.

قلعه نودوز یا نقدوز : یکی از قلعه‌های تاریخی منطقه ارسباران به‌شمار می‌رود. این قلعه در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اهر، در روستای نقدوز، برفراز قله کوهی مرتفع و مشرف بر رودخانه اهرچای قرار دارد و ورود به آن تنها از یال شمالی کوه امکان‌پذیر است.

موزه شیخ شهاب الدین اهری : که با نام موزه ادب و عرفان نیز شناخته می‌شود، در جوار مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۷۴، در تالار اصلی بنای تاریخی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تاسیس شد و بخشی از آثار فرهنگی مربوط به ادب و عرفان کشور و آذربایجان در آن گردآوری شده است.

قلعه پشتاب : این قلعه  بر روی یکی از کوه ‌های بلند به نام هشته سر، در ۱۲ کیلومتری هوراند و ۵۰ کیلومتری شمال‌ شرقی اهر واقع شده ‌است. با قرارگیری در ارتفاع سه هزار متری، می‌توان آثاری چون پلکان و اتاقک‌ های کنده‌ شده بر سنگ را که از آن به‌ جا مانده است، دید. حصارهای آن بسیار مرتفع و صخره ‌ای بوده‌اند و دور تا دورش را پرتگاه‌ های عمیق احاطه کرده‌اند

سد ستارخان : سد ستارخان در مسیر رودخانه اهرچای ساخته شده است. دریاچه سد در مکانی خوش آب‌و‌هوا قرار دارد و زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر و ماهی‌های گوناگون است. مرغ ماهی‌خوار، مرغابی و لک‌لک پرندگانی‌اند که می‌توانید آن‌ها را در اطراف دریاچه ببینید.

منطقه حفاظت شده یای قاری : یای‌ قاری مکانی شناخته‌شده در کوه قوشاداغ است. کوه قوشاداغ در جنوب شهر اهر قرار دارد. منطقه حفاظ‌ت‌شده یای‌قاری، در ارتفاع ۳۱۵۰ متری کوه قوشاداغ، در تابستان‌ها نیز برفی است و آب‌و‌هوایی مطلوب دارد.

تالاب خرمالو : روستای خرمالو از توابع شهر اهر است. یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستا تالابی دائمی به نام خرمالو است که طبیعت زیبایی در کنار آن شکل گرفته. این تالاب زیستگاهی مناسب برای پرندگان است و از آب آن برای کشاورزی در همان منطقه استفاده می‌کنند.


مقالات بیشتر بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *