تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آذربایجان, باکو

جاذبه های گردشگری باکو ، آذربایجان را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی باکو آذربایجان

در این مقاله از مقالات گردشگری وب سایت تاپ تراول شما کاربران عزیز را با بهترین جاهای دیدنی باکو پایتخت کشور آذربایجان آشنا خواهیم کرد . پس اگر قصد خرید تور باکو را دارید پیشنهاد میکنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

 باکو پایتخت کشور جمهوری آذربایجان است که بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است.باکو در ساحل غربی دریای خرز در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت خیز جمهوری آذربایجان است که در تابستان دارای آب و هوای معتدل است که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

این شهر همچنین جز شهرهای تاریخی و باستانی جهان است که آثار تاریخی این شهر در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.اگر شما قصد سفر به کشورهای اطراف دریای خزر دارید این شهر میتواند بهترین مقصدتان باشد پس با همراه باشید تا بیشتر با این شهر زیبا و تاریخی آشنا شوید.

باکو شهری است پر از جاذبه‌ های گردشگری که شاید بازدید از تمامی دیدنی‌های آن، بیشتر از ۳ روز طول بکشد. این شهر، شهری شگفت‌ انگیز در ساحل دریای خزر است که تاریخ چند صد ساله‌ی آن، در آثار تاریخی قرون وسطایی آن نمود پیدا می‌کند. مردم به قسمت قدیمی و تاریخی شهر، «ایچری شهر» (Icheri Sheher به معنی داخل شهر) می‌گویند. از سوی دیگر، باکو کلان‌شهری است با آسمان‌خراش‌های لوکس و معماری‌های غیرمعمول قرن بیست و یکم. گذشته‌ای شرقی و آینده‌ای با تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند سفر به باکو را سفر در گذر زمان تبدیل کند. در اطراف باکو نیز دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری متنوعی وجود دارد. برای آشنایی با آن‌ها در ادامه‌ی مقاله ما را همراهی کنید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
جاهای دیدنی باکو آذربایجان
جاهای دیدنی باکو آذربایجان

آشنایی با هزینه های سفر به باکو

آشنایی با هتل های لوکس نخجوان

قلعه دختر ( قیز گالاسی )

این برج در سال ۲۰۰۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

این قلعه‌ی سنگی ۲۹ متری، یکی از نمادهای مهم تاریخی شهر باکو است که در داخل شهر قدیمی قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است. از بالای این برج نمایی زیبا از خلیج باکو و شهر قدیمی وجود دارد. تاریخ اصلی ساخت این برج مشخص نیست و نظرات متعددی در این مورد مطرح است اما آنچه از سازه‌ی فعلی این برج می‌توان دریافت، این است که احتمالا قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد. نام ترکی این بنا «قیز گالاسی» است که از نامش هم می‌توان حدس زد که در مورد آن داستان‌های افسانه‌ای وجود دارد. این برج در سال ۲۰۰۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در سال ۱۹۶۰، قیز گالاسی مرمت شد و آن را به موزه تبدیل کردند تا از ظرفیت‌های آن بهره ببرند.

جاهای دیدنی باکو آذربایجان
جاهای دیدنی باکو آذربایجان

هتل های شیک باکو آذربایجان کدامند ؟

نگاهی به برج های شعله باکو

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف از شگفتی‌های معماری مدرن در باکو است

مرکز فرهنگی حیدر علی اف یکی از شگفتی‌های معماری مدرن و غیرمعمول در شهر باکو است.زاها حدید، معمار سرشناس معاصر سبک دیکانستراکشن، طراح این پروژه بزرگ و موفق بود. لازم به ذکر است که طراحی داخلی این بنا، به عهده‌ی مهندسی ایرانی به نام سارا شیخ اکبر بود. این مجتمع در زمینی به مساحت ۵۷۵۰۰ متر مربع احداث شد و در ۱۲ مه سال ۲۰۱۲ به بهره‌برداری رسید.

نام این مرکز را به احترام رهبر دوران شوروی و رئیس جمهور این کشور، به نام او نامگذاری کرده‌اند. مرکز فرهنگی حیدر علی اف ساخته شد تا به مرکز فعالیت‌های فرهنگی باکو تبدیل شود. این مرکز شامل گالری یادبود حیدر علی اف، گالری هنر، سالن‌های کنسرت و کتابخانه، رستوران و سالن کنفرانس است. همه‌ ساله گردشگران زیادی در سفر به باکو از این شگفتی معماری دیدن می‌کنند.

جاهای دیدنی باکو آذربایجان
جاهای دیدنی باکو آذربایجان

ارزان ترین هتل های زیبای باکو

هزینه سفر به باکو و راهنمای دیدنی های آن

کاخ شیروان شاه

کاخ شیروان شاه از قدیمی‌ترین نمادهای باکو است

این قصر ماسه سنگی، در قرون وسطی محل اقامت حاکم شمال شرق آذربایجان بود که امروزه یکی از قدیمی‌ترین نمادهای باکو محسوب می‌شود. این کاخ، مجموعه‌ای معماری و تاریخی بزرگی است که داخل شهر قدیمی قرار گرفته است و قدمتی ۶۰۰ ساله دارد. در سال ۱۴۱۱ میلادی، (که مصادف بود با اواخر حکومت عباسیان و تشکیل حکومتهای مرکزی در ایران، زمانی که شیروان شاه، باکو را به عنوان پایتخت خود برگزید) شاه شیخ ابراهیم اول این کاخ را بنا کرد.

این مجموعه شامل قصر اصلی، مسجد یک مناره شاه، چنبره دفن، دروازه مراد، پورتالی در ضلع شرقی، مقبره سید یحیی باکویی، مخزن آب و باقی‌مانده‌های حمام می‌شود. در سال ۲۰۰۰، این کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. ساختمان اصلی کاخ در ۲ طبقه ساخته شده که از طریق ۳ راه‌پله باریک و پیچ در پیچ به هم راه دارد. در سال ۱۹۶۴، این کاخ را به موزه‌ی مرکزی باکو تبدیل کردند و بعد از آن، مرمت‌های زیادی روی آن انجام شده است.

جاهای دیدنی باکو آذربایجان
جاهای دیدنی باکو آذربایجان

میدان فواره ها

میدان فواره‌ها، میدانی عمومی در مرکز شهر باکو است. این میدان نام خود را مدیون وجود فواره‌های متعددی است که در ابتدا در دوران شوروی در باکو ساخته شد. مردم اغلب بعد از ساعات کاری و در آخر هفته‌ها در این میدان جمع می‌شوند. همچنین این میدان با وجود مغازه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و پاساژهای متعدد، یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران است. همچنین در این میدان، مقامات شهر جشنواره‌ها، نمایش‌ها و جشن‌های عمومی برگزار می‌کنند. در سال ۲۰۱۰، میدان فواره‌ها بازسازی شد.

جاهای دیدنی باکو آذربایجان
جاهای دیدنی باکو آذربایجان

بلوار شهر

قایق‌سواری در دریای خزر را نیز می‌توانید در این مکان تجربه کنید

بلوار شهر پر است از کافه‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها، چایخانه‌ها و مراکز تجاری. در این بلوار همچنین می‌توانید به تماشای دریای خزر بنشینید؛ شب‌های باکو هم در این بلوار دیدن دارد. تابستان‌ها می‌توانید شب‌ها، در هوای خنک در این بلوار قدم بزنید و از چشم‌انداز زیبای آن لذت ببرید. در بلوار شهر مسیرهای پیاده روی و دوچرخه‌سواری هم وجود دارد که به گردشگران امکان گشت و گذار در امتداد ساحل دریای خزر را می‌دهد. قایق‌سواری در دریای خزر را نیز می‌توانید در این مکان تجربه کنید. در این پارک ساحلی، خانواده‌ها، نوازندگان آماتور و زوج‌های جوان را می‌بینید که برای گذراندن اوقات فراغت به این بلوار می‌آیند. از ساختمان‌های مدرن قابل توجه این بلوار می‌توان به مرکز بین‌المللی Mugam، مرکز تجارت باکو و مرکز خرید پارک بلوار اشاره کرد.

جاهای دیدنی باکو آذربایجان
جاهای دیدنی باکو آذربایجان

برج های شعله

برج‌های شعله، ۳ آسمان خراش آبی شیشه‌ای، بلندترین برج‌های باکو هستند که شکلی منحنی، شبیه به شعله‌های آتش دارند. ارتفاع این برج‌ها متفاوت است (بزرگترین آن‌ها ۱۹۰ متر و کوچک‌ترین‌شان ۱۴۰ متر است) و تعداد طبقات آن‌ها بین ۲۸ تا ۳۳ طبقه است. این برج‌ها چنان بزرگ هستند که از فاصله‌ی بسیار دور نیز به طور چشمگیری مشاهده می‌شوند، به خصوص در شب که چراغ‌های آن‌ها روشن است و تاثیر آتش، جاری شدن آب و پرچم ملی را به تصویر می‌کشد. امروزه این برج‌ها به نمادی از باکوی مدرن تبدیل شده است.

هر یک از این برج‌ها، کاربری کاملا متفاوتی دارد؛ یکی کاملا مسکونی، دیگری هتل و سومی تجاری است

مساحت کل برج‌های شعله ۲۴۵۰۰۰ متر مربع است و هر یک از این ساختمان‌ها، کاربری‌های کاملا متفاوتی دارند؛ یکی کاملا مسکونی، دیگری هتل و سومی تجاری است. در نمای این برج‌ها از ۱۰ هزار لامپ ال ای دی استفاده شده و نمای آن‌ها را به صفحه نمایش بزرگی تبدیل کرده که شب‌ها روشن می‌شود و برج‌ها را دقیقا شبیه شعله‌های آتش می‌کند. شکل ظاهری این برج‌ها، از آتش که نماد انرژی و ابدیت در باکو است، گرفته شده است. از بالا اگر به این برج‌ها نگاه کنید، به شکل مثلثی است که هر یک از آن‌ها، گوشه‌ای از این مثلث را تشکیل داده است.

جاهای دیدنی باکو آذربایجان
جاهای دیدنی باکو آذربایجان

مرکز هنرهای معاصر یارات (Yarat Contemporary Art Centre)

یارات فعل امری از «خلق کردن» است. این مرکز، یک سازمان هنری معاصر غیرانتفاعی است که سالانه نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌کند، رویدادهای آموزشی را ساماندهی می‌کند و از گروه‌های هنرمندان با برگزاری گالری و شرکت در جشنواره‌های دوسالانه در جهان، حمایت می‌کند. یارات به پرورش فهم هنر معاصر در آذربایجان و ایجاد جایگاهی مناسب برای هنرمندان این کشور در سطح ملی و بین‌المللی اختصاص یافته است.

کسانی که به هنر علاقه دارند و می‌خواهند به طور مستمر در کلاس‌های آموزش هنری شرکت کنند، مرکز یارات این امکان را برای آن‌ها در شهر باکو فراهم کرده است. از هنرمندان حرفه‌ای دعوت شده که پیشنهادات خود را برای برنامه‌های هنری بین‌المللی یارات ارائه کنند. پس اگر به هنرهای معاصر علاقه دارید، می‌توانید در سفر به باکو از این مرکز دیدن کنید.

جاهای دیدنی باکو

+ هزینه سفر به باکو و راهنمای دیدنی های آن

خیابان شهدا

این خیابان نماد افتخار تمام مردم آذربایجان و استقلال این کشور است

این خیابان در دوران اتحاد جماهیر شوروی، به نام پارک کیروف شناخته می‌شد اما بعد از قتل عام مردم آذربایجان به دست نیروهای نظامی شوروی در دهه‌ی ۹۰ میلادی، نام آن به خیابان شهدا تغییر کرد و همه ساله در ۲۰ ژانویه، بزرگداشتی برای کشته‌شدگان این قتل عام برگزار می‌شود. آرامگاه کشته‌شدگان این حادثه در این خیابان با نظم خاصی ردیف شده و این مکان به عنوان نماد افتخاری برای تمام جمهوری آذربایجان و استقلال مردم این کشور محسوب می‌شود. از این خیابان می‌توانید چشم‌اندازی زیبا بر دریای خزر و خلیج باکو را به تماشا بنشینید و برج‌های شعله را هم از نزدیک ببینید.
موقعیت خیابان شهدا روی نقشه

جاهای دیدنی باکو

موزه ادبیات نظامی

موزه‌ی ادبیات نظامی آذربایجان در ساختمانی مربوط به اوایل قرن بیستم قرار دارد و نمای بیرونی آن، با مجسمه‌های بزرگ شخصیت‌های ادبی این کشور (که البته برخی از آن‌ها ایرانی هستند)، بسیار خوش عکس است. این موزه‌ی عظیم و باشکوه در یکی از خیابان‌های معروف باکو، به نام خیابان حاکمیت و در نزدیکی ایچری شهر (قسمت قدیمی باکو) قرار دارد. این موزه در ابتدا در سال ۱۹۴۷، به عنوان بنای یادبودی برای نظامی گنجوی ساخته شد. این موزه یکی از بزرگترین و غنی‌ترین خزانه‌های فرهنگ کشور آذربایجان است و در آن از بیش از ۳ هزار نسخه کتاب‌های کمیاب و کتاب‌های خطی، پرتره، مجسمه، مینیاتور و خاطرات شاعران نگهداری می‌شود.

جاهای دیدنی باکو

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

موزه ملی تاریخ آذربایجان بزرگترین موزه‌ی کشور جمهوری آذربایجان است

موزه ملی تاریخ آذربایجان بزرگترین موزه‌ی کشور جمهوری آذربایجان است که در شهر باکو قرار دارد. ساختمان این موزه در گذشته محل زندگی سرمایه‌دار بزرگ، نیکوکار آذربایجانی به نام زین‌العابدین تقی‌یف بود که در سال ۱۹۲۰ تاسیس شد. این موزه شامل بخش‌های مختلفی از جمله تاریخ مدرن، مردم‌نگاری، گروه تاریخ باستان و قرون وسطای جمهوری آذربایجان، گردش علمی، آزمایشگاه برای بازسازی موزه، صندوق سکه‌شناسی (شامل مجموعه‌ای از یوگنی پاخوموف)، طراحی هنر و کتابخانه است که در آن بیش از ۲ هزار نمایشگاه برپا می‌شود.

این موزه به ۳ بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول مربوط به دوران ماقبل تاریخ، اشیای قرون وسطی از جمله اشیا نظامی به همراه استخوان‌های انسان و مقبره‌ها است. بخش دوم مربوط به اموال شخصی افراد مشهور آذربایجان است و در بخش سوم نیز اموال خانواده‌ی تقی‌یف به نمایش در آمده است. روزهای دوشنبه‌ی آخر ماه، بازدید از این موزه رایگان است.

جاهای دیدنی باکو

ونیز کوچک

ونیز کوچک، به همراه کافه میرواری (Mirvari cafe)، سینما بهار و مراکز سرگرمی دیگری در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در بلوار باکو ساخته شد. مساحت ونیز کوچک بیش از ۱۰ هزار متر مربع است که ۲ جزیره‌ی بزرگ و چند جزیره‌ی کوچک دارد. اینجا را شبیه ونیز ساخته‌اند و می‌توانید در آن به قایق‌سواری بپردازید.

جاهای دیدنی باکو

موزه کتاب های کوچک (Miniature Books)

این موزه‌ی عجیب تنها موزه‌ی کتاب‌های مینیاتوری در جهان است که بازدید از آن زیاد طول نمی‌کشد اما ارزشش را دارد.
موقعیت موزه کتابهای مینیاتوری روی نقشه

موزه فرش آذربایجان

گفته می‌شود موزه فرش آذربایجان، اولین موزه فرش جهان است

موزه‌ی فرش آذربایجان در سال ۱۹۶۷ ساخته و اولین نمایشگاه آن در سال ۱۹۷۲ برپا شد که گفته می‌شود اولین موزه‌ی فرش دنیا بود. این موزه در بخش قدیمی شهر، در نزدیکی مسجد جمعه ساخته شد و در آن کارگاه‌های آموزش فرش‌بافی و صنایع دستی برگزار می‌شود. این موزه انواع فرش و قالیچه از زمان‌ باستان تا معاصر و با استفاده از تکنیک‌ها و اجناس متعدد را به نمایش گذاشته است. بعدها با هدف توسعه‌ی این موزه، ساختمان جدیدی طراحی و ساخته شد که طرح آن به شکل فرش لوله شده است. ساخت این بنا در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید و در سال ۲۰۱۴ به طور رسمی افتتاح شد. در این موزه تکنیک‌های بافت قالی و قالیچه‌ها در دوره‌های زمانی مختلف به نمایش گذاشته شده است.

معبد آتشگاه 

آتشگاه باکو در منطقه‌ی سوراخانی این شهر قرار دارد و ساختمانی قلعه‌مانند دارد. این آتشگاه از مجتمع پنج‌گانه‌ای تشکیل شده که یک حیاط دارد و توسط خانه‌های موبدان زرتشتی محاصره شده است. در وسط حیاط، محرابی قرار دارد که قدمت آن به قرن‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی می‌رسد. از سال ۱۸۸۳ میلادی، زمانی که تاسیسات نفت و گاز در نزدیکی آن تاسیس شد، متروکه شد؛ بعدها در سال ۱۹۷۵ این محل را به موزه تبدیل کردند و امروزه، ۱۵ هزار گردشگر در سال از آن بازدید می‌کنند. آتشگاه باکو در سال ۱۹۹۸ نامزد ورود به فهرست میراث جهانی یونسکو شد. در گذشته برای روشن ماندن آتشکده‌های این معبد از گازی که به صورت طبیعی از زیر آن بیرون می‌زد استفاده می‌شد، اما امروزه صرفا جهت مقاصد گردشگری از شهر باکو به این مکان گاز انتقال داده می‌شود.

جاهای دیدنی باکو

پارک ملی قبوستان (Qobustan Milli Parkı) 

سنگ‌نگاره‌های پارک ملی قبوستان قدمتی ۴۰ هزار ساله دارد

پارک ملی قبوستان با نام رسمی چشم‌انداز فرهنگی سنگ‌نگاره‌های قبوستان، منطقه‌ای تپه‌ای و کوهستانی در جنوب شرقی رشته‌‌کوه‌های قفقاز است. در این منطقه سنگ‌نگاره‌های تاریخی، آثار باستانی، گل‌افشان‌ها و گازسنگ‌ها وجود دارد و به دلیل اهمیت بسیار زیاد آن، در سال ۱۹۶۶، آن را تبدیل به منطقه‌ای ملی-تاریخی کردند. در سال ۲۰۰۷، این منطقه به دلیل داشتن سنگ‌نگاره‌هایش، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این سنگ‌نگاره‌ها حدود ۴۰ هزار سال قدمت دارند. این مکان یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌های تاریخ بشری در آذربایجان است به خوبی فعالیت‌های انسان‌های کهن مانند مراسمات رقص، مناظر شکار، تصاویر حیوانات و نجاری را به نمایش گذاشته است.

جاهای دیدنی باکو

کوه آتشین (‌ِYanar Dagh) 

این کوه در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی باکو قرار دارد و آتش همیشه روشن آن، گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. این آتش از ذخایر گاز زیر زمینی و بدون لوله نشات می‌گیرد.

جاهای دیدنی باکو


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۳

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *