تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, زنجان

جاهای دیدنی شهرستان قیدار زنجان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی قیدار

در این مقاله از معرفی مکان های دیدنی زنجان شما را با جاهای دیدنی قیدار که یکی از شهرستان های این استان می باشد آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به استان زنجان را دارید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید

مختصری درباره شهرستان قیدا بدانید :

قیدار یکی از شهرهای ایران در استان زنجان می باشد. این شهر مرکز شهرستان خدابنده است. قیدار نام یکی از پیامبران بوده‌است که آرامگاهش در این شهر قرار دارد. او را فرزند اسماعیل و نیای سی ‌ام محمد، پیامبر اسلام دانسته‌ اند. در کتاب منتهاج البراعه تألیف میرزا حبیب ‌الله هاشمی خویی و کتاب جلا العیون تألیف محمد باقر مجلسی نیز به همین منوال شجره قیدار نبی را به ابراهیم و آدم نسبت داده‌اند . شهرستان خدابنده زمانی از بزرگترین شهرستان های شمال غرب کشور و دارای ۳۶۰ روستای دارای سکنه بوده ولی به دلیل مهاجرت به استانهای همجوار برای پیدا کردن کار از جمعیت این شهرستان کاسته شده‌ است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ازدیگر جای‌های دیدنی قیدار و شعاع ۴۵ کیلومتری آن میتوان به : مسجد جامع سلجوقی سجاس، باغ ها و دشت های دوتپه ،جنگلهای سهرورد، گنبد سلطانیه، سد گلابر، بند امیر و باغات کرسف و غار کتله‌ خور اشاره نمود

گنبد سلطانیه زنجان

یکی از دیدنی های زنجان که طرف دار زیادی دارد و به عقیده بسیاری گنبد سلطانیه است. این گنبد که به عنوان بزرگترین گنبد خشتی دنیا شناخته می شود، یکی از شاهکارهای مربوط به دوره ایلخانان است. گنبدی عظیم و پرهیبت که با کاشی کاری های فیروه ای و لاجوردی اش از  دور خودنمایی می کند. گنبد سلطانیه در فاصله سال های 702 تا 714 به سفارش اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده ساخته شده و مقبره خود او نیز هست. گنبد عظیم این بنا از گنبدهای دوپوشش بسیار قشنگ دنیا محسوب می شود. معروف است که در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از گنبد سلطانیه الگوبرداری شده. همچنین این گنبد، پس از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره فلورانس و ایاصوفیه استانبول، سومین گنبد بزرگ دنیاست.

آدرس: سلطانیه در 43 کیلومتری زنجان و در سمت راست جاده زنجان به تهران واقع است.

گنبد سلطانیه زنجان

غارهای کتله‌ خور

در بین جاهای دیدنی زنجان ، غارهای کتله‌ خور عجیب‌ترین است. هنوز بخش بزرگی از غار در مرحله‌ی اکتشافات قرار دارد و بخش کوچکی از آن برای بازید آماده شده است. این غار در بین جاذبه‌های طبیعی غرب ایران، از بهترین‌هاست. کتله‌خور در ۱۵۰ کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد. مسیر حرکت شما برای رسیدن به غار از جاده سلطانیه-همدان به سمت گرماب خواهد بود. این‌جا هنوز به‌اندازه‌ غار علیصدر همدان، معروف نیست و توریستی نشده، اما به همان اندازه دارای اهمیت است.

جاهای دیدنی زنجان

دریاچه سد کرسف

سد کرسف یا سد امیر از سدهای وزنی است که در مسیر رود شور، یکی از شاخه‌های رود قزل‌ اوزن، در شهر خدابنده ساخته شده. براساس سفال‌هایی که در این منطقه به‌ دست آمده کارشناسان احتمال داده‌اند که زمان ساخت این سد مربوط به دوره ساسانیان است و در دوره قاجار مرمت شده. دریاچه پشت سد طبیعت اطراف را به مکانی سرسبز و خرم تبدیل کرده و محیط مناسبی را برای استراحت و تفریح گردشگران پدید آورده است. در نزدیکی این سد بقایای شکارگاه امیر جهانشاه خان افشار، بزرگ ایل افشار، قرار دارد که یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این منطقه به‌ حساب می‌آید.

جاهای دیدنی قیدار

مسجد جامع سجاس

مسجد جامع سجاس مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان خدابنده، روستای سجاس واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۱۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد به سبک مساجد شبستانی بنا شده است.

جاهای دیدنی قیدار

زرین غار که در 35 کیلومتری شهرستان خدابنده قرار دارد غاری آهکی است که با زیبایی‌های خاص و منحصر به فردش چشمان هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. این غار در سال 1384 ه.ش توسط مردم محلی بعد از زلزله کشف و شناسایی شده است. با کوه‌پیمایی سبک می‌توانید به دهانه زرین غار برسید که در ارتفاع نسبتا بالایی قرار دارد. دهانه غار ابعادی در حدود 80 در 80 متر دارد که پس از عبور از دالان‌ها و دهلیزهایی تنگ به دریاچه‌ها و سالن‌های غار می‌رسید. دالان‌ها و دهلیزهای ابتدایی غار به صورت خشک و در اکثر موارد تنگ است که در قسمت‌های پایین‌تر به دریاچه‌های غار منتهی می‌شود

جاهای دیدنی قیدار


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *