تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
شیراز

آشنایی با خانه سعادت شیراز (موزه خاتم) | Shiraz 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

خانه سعادت شیراز

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با خانه سعادت شیراز آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

خانه سعادت شیراز یکی از خانه‌های تاریخی و زیبای این شهر می‌باشد که در زمان قاجاریه ساخته شده است. مالک این خانه سید علی اکبر سعادت یکی از تاجران به نام شیراز بوده که آن را در محله قدیمی سنگ سیاه بنا نموده است. خانه سعادت به لحاظ داشتن معماری اصیل ایرانی و استفاده از تزئینات هنرمندانه و چشم نواز در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت.

خانه سعادت شیراز

در سال ۱۳۸۲ خانه تاریخی سعادت شیراز به شماره ۱۰۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. همچنین در سال ۱۳۸۴ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس و شهر شیراز در راستای حفظ و احیای این بنای ارزشمند اقدام به مرمت و بازسازی بخش‌هایی از این خانه نمودند. در این مرمت پوشش پشت بام تعویض گردید و سنگ فرش حیاط بازسازی شد. همچنین برای تحکیم مقاومت ساختمان پی ریزی آن تقویت گشت و قسمت‌های چوبی که در اثر موریانه تخریب شده بودند نیز مرمت شدند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در حال حاضر خانه سعادت شیراز به محل نمایشگاه دائمی یا همان موزه خاتم تغییر کاربری داده است. فضای بزرگ و اتاق‌های متعدد به همراه تزئینات بسیار زیبا و دلنشین، باعث شد این خانه تاریخی به عنوان محلی مناسب برای به نمایش گذاشتن هنر اصیل و ارزشمند خاتم کاری شیراز انتخاب گردد.

خانه سعادت شیراز

تاریخچه

در سال 1301، اولین سنگ بنای خانه سعادت شیراز به دست معمار حاجی‌باشی بناکار گذاشته شد. کاشی‌های نصب‌شده بر سردر خانه، مالک آن را حاج محمدعلی فرهومند معرفی می‌کنند. اما در جایی دیگر گفته می‌شود مالکیت خانه متعلق به حاج میرزا آقا سعادت (فرزند یکی از تجار قدیمی شیراز) بوده است و نام خانه به مالک آن بازمی‌گردد.

خانه سعادت شیراز

معماری بنا

این خانه تاریخی شیراز دارای دو ورودی است که دسترسی یکی از ورودی‌ها از ضلع شرقی و دیگری از ضلع جنوبی است، ورودی دوم بنا در امتداد ورودی اول بوده که دسترسی آن به بنا ابتدا از اندرونی سپس از راهرویی که به زیرزمین هم دسترسی دارد در ضلع شرقی قرار دارد.

زمانی که شما وارد حیاط خانه سعادت که می شوید رخ‌ بام خورشیدی آن شگفت‌زده‌تان می کند. این رخ‌ بام بی نظیر چیزی شبیه مجسمه‌های سردر تخت جمشید است که در بالای قسمت شاه‌نشین خانه ساخته شده است. در تزیین داخل خانه سعادت تنها از کاشی های رنگارنگ و پرنقش استفاده شده است.

خانه سعادت شیراز

موزه خاتم شیراز

فضای بزرگ این خانه و ارزش تاریخی و فرهنگی اش باعث شده این عمارت به یکی از مهم‌ترین خانه‌ های تاریخی شیراز تبدیل شود. خانه سعادت، موزه خاتم شیراز هم نامیده می‌شود، چرا که زیباترین آثار خاتم کاری شده شیراز در آن به نمایش عموم گذاشته شده است. جدای از آثار این موزه معماری این خانه هوش از سرتان می‌برد، ستون‌های گچ‌بری شده و تزیینات خانه سعادت حکایت از ذوق هنری هنرمندان ایرانی دارد که با تمام وجود از هنر خود استفاده کرده‌اند تا زیبایی‌ بی‌نظیری بیافرینند.

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، بلوار دستغیب، گذر سنگ سیاه

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 الی 18:00 (جمعه ها تعطیل است).


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *