تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, خوزستان

آرامگاه دانیال نبی | از امکان تاریخی شهر شوش 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آرامگاه دانیال نبی 

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی شوش تصمیم گرفتیم تا آرامگاه دانیال نبی که یکی از امکان تاریخی این شهر به حساب می آید را به شما علاقمندان به سفر معرفی کنیم پس اگر برنامه سفر به شهر شوش دارید را دارید تا انتهای این مقاله با تاپ تراول همراه باشید.

آرامگاه دانیال نبی در خیابان امام خمینی شهر شوش قرار دارد. قدمت این مکان تاریخی به هزاره 4 تا 1 دوره های تاریخی بعد از اسلام باز می گردد.

شهر شوش به وعدهی کهن ترین شهر جهان است، که در استان خوزستان قرار دارد و حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) به عنوان کانون مذهبی ساکنان دشت اطراف ساخته شد. این شهر سال ها حیات پرفراز و نشیب و توام با روزهای پیروزی و شکست، رونق و رکورد و آبادانی و ویرانی را تجربه نموده است. با سقوط هخامنشی در سال ۳۳۲ ق.م به مرور در سراشیبی افول افتاد و در قرون میانه اسلامی رونق خود را به کل از دست داد و به روستای کوچکی گرداگرد آرامگاه دانیال نبی (ع) تبدیل شد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
آرامگاه دانیال نبی شوش
آرامگاه دانیال نبی شوش

دانیال نبی که بود؟

دانیال نبی از نوادگان پسر چهارم حضرت یعقوب بود که در قرن هفتم پیش از میلاد در بابل زندگی می کرد. او که از پیامبران بنی اسرائیل بود مدتی بعد به همراه عده ای از ساکنان قوم یهود به ایران آمد و شهر شوش را برای زندگی انتخاب کرد. دقیقا مشخص نیست که این پیامبر چند سال زندگی نموده است اما به نظر می آید که او تا سومین سال زندگی کوروش زنده بوده و در ۸۳ سالگی فوت نموده است. محل دفن او به طور دقیق مشخص نیست اما بر اساس گفته بیشتر تاریخدانان جسد مومیایی او در شرق ررودخانه شاوور در شوش به خاک سپرده گردیده است. با این حال، بعضی ادعا می کنند که محل دفن او در مصر، عراق، سمرقند و یا بابل است.

آرامگاه دانیال نبی شوش
آرامگاه دانیال نبی شوش

در سال ۱۲۴۹ شمسی بعد از سیلی که بنای آرامگاه دانیال نبی را تخریب کرد، فردی روحانی به اسم جعفر شوشتری دستور دارد تا برای این پیامبر آرامگاهی جدید ساخته شود. حاج ملاحسین معمار آغاز به ساخت بنای جدید کرد و در مرکز آن ضرحی گذاشت. آرامگاه دانیال نبی از مکان های مذهبی ایران است که گنبدی اورچین و دوپوسته با حدود ۲۰ متر ارتفاع  و حدود ۵ متر قطر دارد. این گنبد در دوره سلجوقی ساخته شده و در آن از  تقسیم نیروها به وسیله آهیانه استفاده شده تا عمر گنبد بالا رفتن بیابد. پوسته خارجی گنبد جنبه ای نمادین دارد و از کیلومترها دیده می شود. گنبد مخروطی و پله پله ای از گنبدهای رایج منظقه است که زبیایی خاصی را به بنا داده است. در شهر آبادان موزه ای وجود دارد که در ساخت ساختمان و گنبدش از ظاهر این آرامگاه استفاده گردیده است.

داخل بنا، در بخش ضریح دیوارها آینه کاری شده و بقیه بخشها کاشی کاری شده اند و فضایی کاملا روحانی و معنوی را به وجود آورده اند. این آرامگاه دو حیاط دارد که در وسط حیاط اصلی اش حوض و در اطراف آن اتاق هایی برای استراحت زائران قرار داده گردیده است. سمت غربی آرامگاه پوشیده از کاشی کاری های ایرانی اسلامی است و در سمت شرقی آن دو مناره به ارتفاع حدود ۱۰ متر در دو طرف قرار گرفته است. طبق چیزی که بر روی مناره ها حک شده قدمت آن ها به سال ۱۳۳۰ هجری قمری برمی گردد. برای ورود به داخل آرامگاه باید از ورودی سمت شرقی استفاده کنید. آرامگاه دانیال نبی در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و برای بازدید از آن باید به خیابان امام خمینی شهر شوش بروید.

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *