تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

بازارچه قلعه رودخان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بازارچه قلعه رودخان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی فومن درباره بازارچه زیبای قلعه رودخان که یک بنای تاریخی در شمال کشور و نزدیک به شهر فومن است سخن خواهیم گفت.پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

دژ رودخان یا قلعه حسامی نام قلعه‌ ای است متعلق به دوره سلجوقیان که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان ساخته شده است .دژ رودخان در ۳۰ کیلومتری شهر فومن است. برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب‌ها به ایران دانسته‌اند.

این قلعه با ۲٫۶ هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد.دیوار قلعه ۱۵۰۰ متر طول دارد و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته‌است. فاصله مستقیم قلعه تا شهر ماکلوان ۲۵ کیلومتر، تا ماسوله ۴۵ کیلومتر و تا شفت ۲۰ کیلومتر است


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

قلعه رودخان از دو بخش ارگ و قورخانه تشکیل شده‌است. ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه‌ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد.

بازارچه قلعه رودخان

بخش شرقی قلعه شامل دوازده ورودی، زندان، درب اضطراری، حمام و آبریزگاه است. بخش غربی دوازده ورودی دارد، چشمه، حوض، آب‌انبار، سردخانه، حمام، آبریزگاه شاه‌نشین و چند واحد مسکونی که با برج و بارو محصور شده‌اند، دیگر بناهای این بخش را تشکیل می‌دهند. ۴۰ برج دیده‌بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق‌های گنبدی پوشانده شده‌است. دور تا دور دیوارها و برج‌ها روزنه‌هایی شیب‌دار دیده می‌شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده‌اند. لازم است ذکر شود که در طول تاریخ قلعه، هیچ‌گاه دشمنی به آن نفوذ نکرده و نتوانسته آن را فتح کند.

بازارچه قلعه رودخان در شهر فومن یکی از بازارچه‌های زیبا در شمال کشور است که چسبیده به قلعه رودخان بنای تاریخی این شهر است. این بازارچه مشهور به بازارچه اسکموفروش‌ها است که جلوی درب قعله قرار دارد.

بازارچه قلعه رودخان
بازارچه قلعه رودخان


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *