تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

باغ سلیمانیه کرج | بازمانده دوران قاجار 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

باغ سلیمانیه کرج

در این مقاله از معرفی جاذبه های کرج تصمیم گرفتیم تا شما را با باغ سلیمانیه معرفی کنیم که یکی از کاخ های بسیار زیبا، دیدنی دوران قاجار است آشنا خواهیم کرد. پس اگر برنامه کرج گردی دارید تا انتهای این مقاله با مجله تاپ تراول همراه باشید

کاخ سلیمانیه یا باغ سلیمانیه یکی از کاخ های مربوط به دوره ی قاجار می باشد که امروزه در محوطه دانشکده کشاورزی کرج قرار دارد. در مجاورت این کاخ برج چهار طبقه ای متعلق به دوران صفویه موجود بوده که اکنون تنها طبقه همکف آن باقی مانده است.

باغ سلیمانیه کرج


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

کاخ سلیمانیه کرج از یادگارهای دوران قاجار و یکی از معدود آثار ثبت شده فرهنگی و تاریخی شهرستان کرج است که در محدوده مرکزی شهر و در داخل دانشکده کشاورزی کرج واقع شده است. این کاخ در کنار دیه کرج ساخته شد. ساخت این کاخ در این منطقه از سه جهت قابل بررسی و توجه است؛ ابتدا آنکه جلگه خوش آب و هوای کرج ییلاق و اتراق گاهی امن و زیبا را برای خانوادۀ سلطنتی فراهم می ساخته که علاوه بر دوری از هیاهوی پایتخت، به فاصله بسیار کمی در حدود یک روز راه از آن واقع می شد. دوم آنکه استقرار آن بر سه راهی کهن مازندران، ری و طالقان و همچنین بر سر راه آذربایجان که خاستگاه ایل قاجار بوده، موقعیتی کاملاً استراتژیک برای سفرهای مکرر خاندان سلطنتی به غرب داشته است و در نهایت آنکه ساخت این کاخ بر سر راه آذربایجان، در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار صورت گرفته که از جمله پرتنش ترین ایام حکومت قاجاریه بوده و با درگیری ها و مشکلات حاد و عدیده ای، خصوصا در غرب کشور و منطقه آذربایجان توام بوده است.

کاخ سلیمانیه به همراه باغ مقابل خود و همچنین ردیف ساختمان های ملازمین موکب شاهی تشکیل مجموعه حکومتی و اقامتی کوچک و بسیار زیبایی را می داده است که متاسفانه هم اکنون ردیف ساختمان های ملازمین در طرح های توسعۀ دانشکده کشاورزی از بین رفته و کاخ سلیمانیه و باغ کوچک آن تنها مانده اند!

باغ سلیمانیه کرجهم اکنون این کاخ در محوطه باغی با درختان کهنسال قرار گرفته که محل استقرار دانشکده کشاورزی می باشد. این باغ در شرق شهرستان کرج و در نزدیکی کاروانسرای صفوی و امام زاده حسن که آن نیز از بناهای تاریخی عهد شاه طهماسب صفوی است واقع شده است.
این باغ دارای چندین عمارت و کاخ ، آبنماهای گوناگون و درختان مثمر و غیر مثمر فراوان بوده است که به وسیله ی حصاری کنگره مانند و برج و باروهایی از دیگر بخشهای شهر جدا شده بوده است، البته هم اکنون آثاری از این باغ و حصار موجود نمی باشد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *