تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

باغ عمارت مسعودیه | ساختمان تاریخی مربوط به دوره قاجار 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

باغ عمارت مسعودیه کجاست ؟

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی تهران درباره باغ عمارت مسعودیه که یکی از ساختمان های بجا مانده از دوره قاجار می باشد سخن خواهیم گفت.

باغ عمارت مسعودیه
باغ عمارت مسعودیه

آشنایی مختصر با عمارت مسعودیه :

عمارت مسعودیه یک ساختمان تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران، میدان بهارستان قرار دارد.باغ عمارت مسعودیه بادستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است

تاریخچه باغ عمارت مسعودیه

باغ عمارت مسعودیه بادستور مسعود میرزا.ملقب به ظل‌السلطان ،فرزند ناصرالدین شاه در ۱۲۹۵ ق .و به سر کاری رضا قلی خان(ملقب به سراج الملک )در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده است. معمار این بنا استاد شعبان معمار باشی می باشد. بعضی از تزیینات به کار رفته در ساخت بنا عبارتند از:گچبری،کاشی کاری،خطاطی،نقاشی دیواری و….


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

عمارت‌های اصلی عبارتند از: عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه (وجه تسمیه آن بر حسب قرینه‌ای است که در کاخ گلستان و در جوار تالار سلام کاخ موزه و تالار آیینه است)، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت عمارت سر در پیاده‌رو، عمارت سر در کالسکه‌رو، باغ دیوان‌خانه و بناهای جدید از شمال به جنوب عبارتنداز: ساختمان آجری یک طبقه مرکب از قسمت کارت زنی، حراست، نگهبانی، بانک ملی، پست برق، گل‌خانه، سرویس بهداشتی ساختمان سه طبقه آجری (گزینش) ساختمان سه طبقه آجری، (شورای آموزش و پروش)، ساختمان یک طبقه آجری واقع در شمال عمارت سید جوادی (سمعی و بصری)، ساختمان یک طبقه آجری ایوان دار (عکاسی و…)انبارهای موقت، بناهای جدید یک طبقه، چاپ خانه واقع در شرق حیاط و آبدارخانه، ساختمان جنوب غربی مجموعه.

باغ عمارت مسعودیه
باغ عمارت مسعودیه

ویژگی های عمارت مسعودیه تهران

همان طور که گفتیم این عمارت شامل دو قسمت اندرونی، بیرونی و سایر قسمت ها است. مجموعه عمارت دارای ۵ عمارت دیوانخانه، عمارت سردر، عمارت مشیرالدوله، سفره‌ خانه، حوضخانه، عمارت سید جوادی است و انواع هنر را در این عمارت به وفور می توان دید. این هنرها شامل کاشی‌ کاری، گچ‌ بری، نقاشی دیواری، خطاطی و تزئینات نفیس است، همچنین تقسیم‌ بندی‌های فضایی با عملکردهای گوناگون از دیگر ویژگی های آن است.

وجود ۷ کتیبه  در این مجموعه تاریخی بر اعتبار و اهمیت آن افزوده است. از این کتیبه ها، یک کتیبه در سردر کالسکه‌ رو قرار دارد و دو کتیبه دیگر در سردر اصلی نصب شده است همچنین دو کتیبه در عمارت مشیریه و دو کتیبه هم در عمارت دیوان‌ خانه دیده می شود.

باغ عمارت مسعودیه
باغ عمارت مسعودیه

دسترسی و بازدید از مجموعه

برای بازدید از عمارت و کافه مسعودیه بهترین راه استفاده از مترو می باشد. به این ترتیب که از ایستگاه مترو بهارستان به سمت خیابان اکباتان بروید و بعد از کمی قدم زدن به مجموعه می رسید و بعد از پرداخت هزینه اندک ورودی داخل عمارت شوید.

البته مجموعه دو دسترسی دارد که درب کالسکه روی قدیم و ماشین روی جدید در خیابان اکباتان دسترسی اصلی و در به خیابان ملت دسترسی فرعی می باشد.

اگر قصد ورود از خیابان ملت را داشته باشید می توانید از ایستگاه مترو ملت به سمت بلا حرکت کنید و به درب فرعی عمارت برسید.

دیگر جاذبه های اطراف عمارت مسعودیه تهران

در عمارت‌ مسعودیه تهران علاوه بر آنچه که گفته شد بخش های زیر را می توان دید:

ساختمان سه طبقه آجری

ساختمان آجری یک طبقه

ساختمان یک طبقه آجری ایوان دار

ساختمان یک طبقه آجری در شمال عمارت سید جوادی

انبارهای موقت

بناهای جدید یک طبقه

چاپ خانه واقع در شرق حیاط

ساختمان جنوب غربی مجموعه

باغ عمارت مسعودیه
باغ عمارت مسعودیه


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *