تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

باغ ملی شیراز 

در این مقاله از جاهای دیدنی شیراز درباره یکی از باغ های این شهر زیبا و دیدنی به نام باغ ملی سخن خواهیم گفت پس اگر قصد سفر به شیراز را دارید حتما از این باغ زیبا دیدن کنید

شیراز ، یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان فارس است. جمعیت شیراز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۱٬۷۱۲٬۷۴۵ تن بوده که این رقم با احتساب جمعیت ساکن در حومهٔ شهر به ۱٬۸۶۹٬۰۰۱ تن می‌رسد.

باغ ملی شیراز
باغ ملی شیراز

شیراز در بخش مرکزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متری از سطح دریا و در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. این شهر از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل‌مقام و باباکوهی (از رشته کوه‌های زاگرس) محدود شده‌است.

شیراز پس از تبریز (در سال ۱۲۸۷) و تهران (در سال ۱۲۸۹) سومین شهر ایران است که در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس گردید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

شهرداری شیراز به ۱۱ منطقهٔ مستقل شهری تقسیم شده و جمعاً مساحتی بالغ بر ۲۴۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود.

اولین بار نام شیراز در لوح گلی ایلامی متعلق به ۴۰۰۰ سال قبل آورده شد و به نام شهر شعر و شراب و گل و بلبل شهرت یافت.

 باغ ملی یکی از باغ‌ های شیراز است که در چهار راه حافظیه قرار دارد و از ناحیه جنوبی تا بیمارستان شهید دستغیب و از ناحیه شرقی تا ورزشگاه حافظیه، امتداد یافته است. اراضی این ناحیه در قرن هشتم، صحرای مصلای و جعفر آباد بود که با گذر زمان به ساختمان‌های مسکونی و اداری تبدیل و بخشی از آن نیز به عنوان باغ ملی درآمد.

وجود این باغ در روبه‌روی «آرامگاه حافظ»، یادآور صحرای روح افزای جعفرآباد و مصلای قدیم شیراز است.

درختان کهن سال باغ ملی، بیانگر قدمت آن و دلیل توصیف زیبایی آن از سوی حافظ است. در سال ۱۳۱۵ خورشیدی این باغ را بهسازی کردند و با کاشتن نارنج و خیابان کشی، بر زیبایی آن افزودند. در اردیبهشت ماه هر سال، بوی عطر بهار نارنج این باغ، فضایی بهشت گونه پدید می‌آورد. در سال‌های اخیر «شهرداری شیراز» مرمت اساسی در این باغ انجام داده و فواره‌های زیبایی در مرکز آن نصب کرده است.


مقالات بیشتر بخوانید :


تندیس ورودی باغ ملی نیز پس از گذشت مدت کوتاهی از نصب با اصلاحِ بخشی از نمای کلی روبه‌رو شد. این تندیس به فاصله دو و نیم ماه پس از جانمایی در ورودی باغ ملی شیراز که ورودی پارک کودک این بوستان نیز محسوب می شود و روزانه نگاه هر رهگذری را به خود معطوف می کند، در حالی دچار حک و اصلاح شد که بارها پیش از بازنمایی طرح کلی آن از سوی کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری شیراز بازبینی شده و تغییر کرد.

تندیسی که امروز در نهایت بخشی از آن بریده و ترمیم سطحی شده است، با نظر کارشناسان این سازمان در این محل نصب گردید. مجسمه یاد شده زائری را نشان می‌دهد که به نظر کارشناسان سازمان زیباسازی چون بخشی از نمای جلویی این مجسمه موجب خطر برای رهگذران و عابران می‌شد یا احتمال سقوط آن وجود داشت، لذا بخش یاد شده بریده و اصلاح شد.

سر در باغ متشکل از سه قوس آجری است. درجنوب این باغ، در دوره قاجاریه، قبرستانی به نام «جوان آباد» وجود داشته که تا بقعه علی بن حمزه (ع) امتداد داشته، اما در سال ۱۳۱۶ مورد بازسازی قرار گرفت و جزو اراضی باغ شد. این باغ تا سال ۱۳۶۵ به عنوان باغ وحش مورد استفاده بود، اما پس از انتقال باغ وحش به منطقه «آب باریک» به مرمت باغ پرداختند و درختان نارنج در آن کاشته شد.

علاوه بر این در وسط باغ نیز میدانی احداث گردید که در آن چهار حوض به شکل قلب وجود دارد و در وسط آن یک باغچه مدور قرار گرفته است، یک ستون سنگی در وسط آن وجود دارد که در چهار جهت آن اشعاری از حافظ، سعدی و امام خمینی نگاشته شده است.

در ضلع شمالی باغ، کانون فکری کودکان و نوجوانان احداث شده و در ضلع جنوبی آن نیز فرهنگسرایی تأسیس شده است. این فرهنگسرا یا نگارخانه طرحی مدور دارد و در وسط آن حوض گرد بزرگی ساخته شده است. طرح بازسازی این باغ در اسفند ماه ۱۳۶۸ توسط شهرداری شیراز انجام شده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *