تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان, ایران

باغ پرندگان اصفهان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

باغ پرندگان اصفهان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای اصفهان یعنی باغ پرندگان را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از باغ های بسیار زیبا، دیدنی و محبوب است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

باغ پرندگان اصفهان در دهه ی هفتاد خورشیدی و توسط شهرداری اصفهان تاسیس شد و اکنون زیر نظر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری اصفهان اداره می گردد. این باغ پرندگان دارای 17000 متر مربع مساحت است و با سیم توری که بر روی 11 ستون فلزی حداکثر به بلندی 22 متر قرار دارد محصور شده است. در این باغ پرندگان بیش از 5000 پرنده از گونه های مختلف را مشاهده خواهید کرد. این پرندگان از ایران و دیگر کشورهای جهان مانند استرالیا، اندونزی، چین و تانزانیا گردآوری شده اند. در این باغ پرندگان بسته به شرایط زیست محیطی طبیعی پرندگان فضاهای مختلفی فراهم شده است.

یکی از اقدامات جالب شهرداری اصفهان در راستای اقدامات گردشگری و تفریحی استان اصفهان که در چند سال گذشته انجام داده است، ساخت و احداث باغ پرندگان اصفهان است. این باغ همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، برای نخستین بار در ایران تاسیس شده و یکی از معدود باغ های مختص به پرندگان در منطقه ی خاورمیانه است. این باغ زیبا هم مرکزی برای بازدید و بررسی و تحقیق بر روی گونه های مختلف پرندگان است و هم دارای فضایی تفریحی و بسیار دلنشین برای مراجعین و گردشگرین این باغ و استان اصفهان  می باشد. درباره ی تاریخ آغاز به کار باغ پرندگان اصفهان باید این مورد را بگوییم که این باغ در مرداد ماه سال ۱۳۷۵، فعالیت خود را شروع کرد و از آن تاریخ به بعد، آماده ی ارائه ی خدمت به مراجعین خود تا به الان بوده است. مساحت این باغ، ۵۵ هزار مترمربع است  و  یکی از جاذبه های عظیم تفریحی شهر اصفهان نیز به حساب می آید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان

مساحت داخلی باغ نیز  ۱۷ هزار مترمربع و مساحت توری زیر باغ هم که روی ۱۶ ستون متحرک بنا شده است و هر کدام به ارتفاع حداکثر ۳۲ متر قرار گرفته اند، روی هم حدودا ۴۰ هزار مترمربع است. باغ پرندگان عضوی از مجموعه ی پارک جنگلی ناژوان و رودخانه ی زاینده رود است. در این باغ بیش از ۱۳۰ نوع از انواع مرغ و پرنده نگهداری خواهد شد و همین امر باعث شده تا گردشگران و مسافرانی که به استان اصفهان سفر می کنند، حتما برای دیدن این گونه های پرندگان به این باغ سر بزنند. ضمنا این مکان یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق در اطراف زاینده رود است که دارای آب و هوایی مناسب و معتدل است و برای نگهداری این پرندگان بسیار مناسب است. در سال های گذشته بخش خصوصی اصفهان به کمک شهرداری این شهر، نمونه هایی از پروانه های زیبا و کمیاب موجود و نمونه هایی از انواع خزندگان موجود در طبیعت را برای آشنایی و وسعت بخشیدن به انواع گونه های جانوری باغ و تنوع بیشتر برای بازدیدکنندگان گرد آوری کرده و در مجموعه ی باغ پروانه ها و باغ خزندگان نگهداری می کند. باغ پرندگان، فقط به ارائه ی خدمات تفریحی مشغول نیست و علاوه بر داشتن جاذبه های تفریحی و گردشگری، واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی جانوری و پرندگان را در دل خود نیز دارا می باشد.

واحدهای تخصصی علمی که در باغ پرندگان اصفهان فعال هستند عبارتند از :

واحد تکثیر

در واحد تکثیر شرایط و امکانات مناسب جهت ادامه ی نسل پرندگان و  تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان موجود را فراهم می کنند. نگهداری از جوجه های به دنیا آمده تا مرحله رسیدن به سن تعادل و به اصطلاح بزرگ سالی، برای رهاسازی در باغ پرندگان به عهده ی بخش تکثیر است.

واحد تغذیه

در واحد تغذیه به نیاز انواع گونه های مختلف پرندگان که نیازهای غذایی متفاوتی دارند رسیدگی می کنند. البته باید این نکته نیز ذکر شود که  منبع تأمین این نیازها نیز در هر گونه ی پرندگان متفاوت است. برخی از پرندگان میوه خوارند، بعضی دانه خوار، بعضی گوشت خوارند و بعضی همه چیزخوار هستند. نیازهای پرندگان بر اساس جداول احتیاجات غذایی آنان برآورده خواهد شد.

واحد کلینیک و بهداشت

وظیفه این واحد این است که پرندگان بیمار را تشخیص دهد و بعد از تشخیص بیماری آن ها و بعد از معاینه کامل آنان، بر اساس نظر دامپزشکی که متخصص باغ پرندگان است و همچنین نظر کارشناس مربوطه برای درمانشان اقدام شود. همچنین واکسیناسیون ماهانه پرندگان باغ بر علیه بیماری به اسم نیوکاسل نیز از وظایف بخش کلینیک و بهداشت می باشد. ضد عفونی کردن و حفظ بهداشت کلیه قسمت های باغ پرندگان،  به عهده بخش کلینیک و بهداشت است.

واحد قرنطینه

در شرح وظایف باغ پرندگان این گونه آمده است که به این خاطرکه این باغ پذیرای پرندگانی است که از سوی دوستداران پرنده به باغ پرندگان اهدا خواهد شد. علاوه بر این در دوره های مختلف بسته به نیاز باغ، پرندگان تازه ای برای یاغ خریداری می شوند. البته جهت کنترل بیماری ها و جلوگیری از گسترش آن ها در باغ، پرندگان تازه وارد و تازه خریداری شده، ابتدا به مدت۱۰ الی ۱۴ روز،  وارد قرنطینه می شوند و بعد از انجام آزمایشات لازم بر روی آن ها از سمت تیم بهداشت، اگر سلامت باشند، وارد باغ پرندگان و قفس ها می شوند.

واحد تاکسیدرمی

این واحد هم نیز وظیفه ی پیاده کردن فنونی را دارد که بدن یک پرنده را بعد از مرگ، مدت ها نگه دارد. در بخش تاکسیدرمی، بعد از پوست کنی جسد حیوان و چربی زدایی از لایه های پوست و همچنین فن پر آرایی، قالبی که به اندازه ی بدن پرنده تهیه شده است را آماده می کنند و سپس، بعد از اسکلت بندی قالب پوست پرنده روی این قالب ساخته شده کشیده خواهد شد. لازم به ذکر است که در هر یک از این بخش هایی که برای شما نام بردیم، تحقیقات علمی و تئوریک و البته عملی بسیار مفیدی بر روی انواع گونه های پرندگان این باغ انجام می شود. شدت این محافظت و عمل های علمی باغ به این صورت است که باغ پرندگان علاوه بر این که جاذبه های گردشگری و تفریحی برای گردشگران دارد، جنبه های علمی آموزشی و تحقیقاتی برای محققان و جانورشناسان نیز پیدا کرده است و خیل علاقه مندان به تحقیق در مورد پرندگان و جانوران را برای بهره مند سازی از این فضا به باغ پزندگان اصفهان می کشاند.

باغ پرندگان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان، زیستگاه ها و اقامت گاه های متفاوتی بسته به شرایط زندگی طبیعی این پرندگان در محیط زیست، برایشان در نظر گرفته شده است. به همین خاطر در باغ پرندگان اصفهان در هنگام بازدید، شما شاهد پنج محیط متفاوت برای شبیه سازی زیست بوم پرندگان هستید. این اقامت گاه های مختلف عبارتند از: برکه ها، صخره ها، قفس هایی از جنس شیشه ، قفس هایی از جنس آهن و شبیه سازی فضای سبز جنگلی.

آدرس باغ پرندگان اصفهان: اصفهان- میدان سهروردی- خیابان الفت.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *