تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
رپورتاژ آگهی

برای تمیزکاری خانه اول از کجا شروع کنیم؟ 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کارهای خانه گاهی بسیار مشکل به نظر می‌رسند. درحالی که برخی از آن‌ها واقعا آنقدرها هم دشوار نیستند. سختی کارهای روزمره در منزل، به روحیه و انرژی ما نیز بستگی دارد. هرکسی برای تمیزکردن خانه روش خاص خود را دارد. تمیزکردن خانه اگر براساس برنامه‌ریزی و اصولی باشد کار سختی نیست. فقط باید روند تمیزکاری را درست انجام دهیم تا کارها سریع تر و با کیفیت بهتری جلو رود.

قبل از هر چیز تمام وسایل تمیزکاری را یک جا جمع می‌کنیم. اینجوری لازم نیست وسط کار دنبال یک دستمال یا چیز دیگری بگردیم و در وقت صرفه‌جویی می‌شود. از کم رفت و آمدترین اتاق شروع کنیم. ابتدا به تمامی اتاق‌ها سر می‌زنیم و سطل آشغال‌ها را خالی می‌کنیم بعد وسایل خانه را جمع و جور می‌کنیم. یعنی اگر لباسی جایی افتاده یا کتابی روی میز هست همه را سر جایشان می‌گزاریم. خلاصه هرچه وسایل کمتری سر راهمان باشد کارمان راحت‌تر است.

تمیزکاری

حالا کارمان را شروع می‌کنیم:

اگر ظرف نشسته در سینک هست آن‌ها را می‌شوییم. بهتر است شستشو را از ظروف تمیزتر آغاز کنیم و با ظروف کثیف و چرب خاتمه دهیم. استفاده‌ی زیاد از مایع ظرفشویی هنگام شستن ظروف اشتباه است زیرا ما را مجبور می‌کند که برای آبکشی آب فروانی مصرف کنیم و این چیزی جز هدر دادن آب نیست. اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، شوینده‌ی زیاد می‌تواند باعث کدرشدن ظرف‌هایتان شود چون شوینده به‌طور کامل از روی ظروف آبکشی نخواهد شد و در نهایت غذایی که در این ظروف سرو می‌کنید با این مواد آغشته شده و وارد بدن‌تان می‌شوند. برای شستشوی درست ظروف کافیست از آب داغ و کمی مایع ظرفشویی استفاده کنیم.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

یادتان باشد همیشه باید از بالا شروع کنیم تا به کف زمین برسیم. یعنی اگر لازم است اول پنجره‌ها را تمیز می‌کنیم بعد گردگیری می‌کنیم و الی آخر. قبل از گردگیری کولر و پنکه را خاموش می‌کنیم. کارمان را از وسایل بالاتر شروع می‌کنیم. حواسمان به هواکش‎ها هم هست. هواکش ها معمولا برای از بین بردن گرد و خاک و هوای آلوده از خانه به کار برده می‌شوند اما اگر به بهداشت آن اهمیت ندهیم، این دستگاه به جای کمک ممکن است خطرساز شود. کابینت‌ها را از سمت بالا به پایین دستمال می‌کشیم. داخل گاز و مایکروفر را هم تمیز می‌کنیم.

برای تمیزکردن مایکروفر می‌توانیم از یکی از ۳ مواد زیر استفاده کنیم: جوش شیرین، سرکه، لیمو. می‌توان هر کدام از این مواد را داخل ظرف شیشه‌ای مخصوص مایکروفر ریخته و آن را داخل مایکروفر قرار دهیم تا گرم شود وقتی بخار آب بر روی دیواره‌های داخل فر نشست آن را خاموش کنیم و اجازه دهیم تا خنک شود. پس از مدت 3 الی 5 دقیقه فر خنک‌تر می‌شود و می‌توانیم آن را تمیز کنیم. سپس وسایل برقی مانند همزن و… که روی میز قرار دارد را دستمال می‌کشیم. روی مبل‌ها و قفسه‌ها، قاب عکس‌ها، تلویزیون و میز تلویزیون که حتما باید تمیز شود.

بعد جاروبرقی را برمی‌داریم و همه خانه را جارو می‌کشیم. حتما پیش از شروع نظافت از خالی‌بودن مخزن اطمینان حاصل کنیم. باید دقت داشته‎‌ باشیم که بین فرش‌ها، گوشه دیوارها و بین وسایل خانه از قلم نمی‌افتد. لبه فرش‌‎ها را بالا داده و زیر آن‌ها را هم جارو می‌کشیم. باید با بهره‌گیری از همه تجهیزات جاروبرقی، همه نقاط دور از دسترس را نیز تمیز کنیم.

بعد از جاروکشیدن تمام خانه را سرک می‌کشیم و بقیه جاها مثل در کابینت‌ها، کلیدپریزها را تمیز می‌کنیم. برای تمیزکردن وسایلی که مدام با دست آدم‌ها سروکار دارند مثل ریموت تلویزیون و تلفن و دستگیره در٬ آن‌ها را با اسپری ضدعفونی‌کننده تمیز می‌کنیم.

بعد از انجام تمام این کارها مایع سفید کننده را برداشته و به سراغ دستشویی و حمام می‌رویم. ما سفید کننده‌های غلیظ را بیشتر ترجیح می‌دهیم چون بهتر و سریع‌تر تمیز می‌کنند و نیاز به آب کمتری برای آبکشی دارند. سفید‌کننده را روی روشویی و سرویس بهداشتی ریخته و چند دقیقه صبر می‌کنیم. در این فاصله به آینه‌ها و شیشه‌ها می‌رسیم. از یک دستمال نمدار که پرز نمی‌دهد استفاده می‌کنیم . بعد دوباره برمی‌گردیم به سرویس بهداشتی و با یک فرچه تمیزشان می‌کنیم. کار آخر تی‌کشیدن است. در نهایت هم تمام وسایل تمیز کاری را خیلی خوب می شوییم برای دفعه بعدی.

بعضی کارها هست که لازم نیست در هر بار تمیزکاری انجام شود، مثل شستن پرده‌ها یا تمیزکردن پنجره‌ها و فرش‌ها. این که هر کاری را چند وقت یک بار انجام بدهیم بستگی به میزان کثیف‌شدن خانه‌مان دارد.

چیزی که بیشتر از همه این مراحل مهم است، توجه به نکات سلامتی و بهداشتی خودمان موقع تمیزکردن است تا بتوانیم بدون آسیب این کارها را انجام دهیم. تا آنجایی که می‌توانیم باید تمام اعضای خانواده را در این کار همراه کنیم تا کسی خسته نشود.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *