تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
همدان

جاهای دیدنی مریانج همدان را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی مریانج

در این مقاله از معرفی مکان های دیدنی همدان درباره شهرستان مریانج که یکی شهرهای این استان زیبا و تاریخی است سخن خواهیم گفت.پس اگر برنامه ای برای سفر به استان همدان دارید این مطلب مبتوانید برای شما مفید باشد در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بشتر درباره جاهای دیدنی مریانج همدان آشنا شوید

قبل معرفی جاهای دیدنی مریانج بد نیست مختصری درباره این شهرستان بدانید :

مریانج یکی از شهرستان های استان همدان و شهرهای تابع شهرستان همدان می باشد که در 5 کیلومتری غرب شهر همدان و در ابندای جاده همدان به کرمانشاه قرار دارد.لهجه مردم این شهر مرگانه‌ای نام دارد که نزدیکی‌هایی با گویش‌های لری و فارسی جنوب استان همدان دارد


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مریانج از میان شهرهای مجاور همدان کمترین مهاجر را دارد و ساکنین شهر عموماً از طریق کشاورزی، دامداری، مبل‌سازی و صنایع چوبی و کامیون داری و… امرار معاش می‌نمایند. وجه تسمیه آن دقیقاً مشخص نیست بعضاً مبتنی بر حدس و استنباط‌ های شخصی است اما اهالی به آن مرگانه و همدانی‌ ها مریانه می‌گویند و در نقشه‌ ها و مکاتبات اداری به صورت معرب مریانج استعمال می‌شود. دکتر اذکایی در کتاب مادستان (همدان نامه) بر این باور است که مرگانه از دو جز مرگ + آنه تشکیل شده و مرگ یا مرغ بمعنی چمن می‌ باشد و در مجموع یعنی محلی که در آنجا چمن فراوان است.

اگر چه در منابع تاریخی نام و نشان چندانی از مریانج به وضوح دیده نمی‌شود اما وجود شرایط مساعد زیست‌ محیطی، آب فراوان، خاک‌های رسوبی حاصلخیز، وجود رودخانه و جویبارهای جاری از دامنه‌ های کوهستان الوند و موقعیت جغرافیایی خاص که آنجا را در مدخل دره برفین امامزاده کوه و مسیر راه ارتباطی هگمتانه به کنگاور قرار می‌داده همواره باعث استقرار گروه‌ های یکجانشین در آن منطقه بوده‌است. وجود چند تپه باستانی و کشف اتفاقی گورهای تاریخی در حوالی مریانج نشان از قدمت آن در هزارهای پیش از میلاد دارد، امروزه در دره دوستعلی و دو خواهران چندین سنگ نگاره چوپانی دیده می‌شود که حکایت از مسکون بودن منطقه در عصر سنگ می‌نماید.

از جاهای دیدنی مریانج میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امامزاده محسن مریانج
  • دره دو خواهران

امامزاده محسن مریانج

بنای امامزاده محسن یا امامزاده کوه مربوط به احتمالاْ سدهٔ ۱۰ است و در شهرستان همدان، بخش مرکزی، روستای وفرجین از توابع مریانج در ۱۶ کیلومتری شهر همدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی مریانج همدان

دره دو خواهران

در جنوب غربی شهر مریانج و در دامنه های کوهستان الوند دره های سرسبز چشمه ها و جویبار های متعددی وجود دارد. ازبین آن دره ها دره دوستعلی و دو خواهران به سبب وجود تعداد زیادی سنگ نگاره اهمیت بیشتری دارند. در دره دو خواهران تعدادی سنگ صخره ایی با فاصله از هم ودر محوطه ایی حدود یک کیلو متر مربع وجود دارد بر روی این سنگ ها نقوشی از انسان و حیوان حک شده و همچنین درامتداد آن دره به فاصله کمتر ازدو کیلومتر و درجانب جنوبی دره دوستعلی واقع است.در این دره نیز یر صخره های سنگی نقوش مشابهی حکاکی شده است. این سنگ نگاره ها ازنظر قدمت مربوط به دوره های پیش از تاریخ یعنی حدود ۲۰هزار سال قبل ودوره پارینه سنگی است.این سنگ نگاره ها بسیار ساده وبه نقاشی کودکانه شباهت دارند و موضوعات آنها اغلب به نقش انسان و حیوانات ازقبیل بز-گوزن-اسب و سگ می باشد. باتوجه به تصاویری که مشاهده میکنید نگاره ها بسیار ساده وابتدایی اند. در نگاه اول به نظر میرسد چوپان ها از سرتفنن و سر گرمی و یا جادوگران به منظوری خاص این نگارهها را درسینه سنگها حک نموده اند اما پراکندگی وگوناگونی شکل ها در مناطق مذکور چنین می نمایاند که نگاره ها توسط شکارگران صورت گرفته است.شکارگرانی که ساعت هادرجایگاهای مناسبی درکمین شکار به انتظار می نشسته اند.

جاهای دیدنی مریانج همدان


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *