تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
سیستان و بلوچستان

روستای قلعه نو ، ماسوله ی جنوب شرق | Ghale Now 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای قلعه نو

استان سیستان و بلوچستان حدود 9 هزار روستا دارد که دارای جمعیت های کم و زیاد هستند و هر کدام از این روستاها جذابیت های گردشگری خاص خود را دارند. با وجود اینکه بسیاری از روستاهای کشور بکر بودن خود را از دست داده اند اما هنوز در سیستان و بلوچستان روستاهای بسیاری یافت می شود که با گردش در آنها تاریخ قدیم ایران را می توان نظاره کرد.این روستاها که تعداد آنها کم نیست در کنار زیبایی های طبیعی و گردشگری مناطق مختلف استان از جمله آبشارها، جنگل ها، رودخانه ها و… از چنان زیبایی هایی برخوردار هستند که کمتر روستاهایی در کشور پیدا می شوند که این ویژگی ها را داشته باشند. در ادامه همراه وب سایت گردشگری تاپ تراول باشید تا با روستای قلعه نو ، یکی از تاریخی ترین روستاهای سیستان بیشتر آشنا شوید.

قلعه‌نو تنها روستایی در سیستان و بلوچستان است که صد در صد معماری منازل آن قدیمی و از خشت و گل ساخته شده و با همان سبک ویژگی خود را حفظ کرده است. معماری در سیستان برگرفته از شرایط اقلیمی این منطقه است بطوری که بیشتر منازل آن از مصالح سنتی شامل آب، گل و خشت ساخته شده و امروزه نیز تنها در ساخت منازل 40درصد از روستاهای سیستان این سبک معماری استفاده می‌شود.روستای قلعه نو

این در حالی است که روستاییان قلعه نو در ساخت منازل خود صد درصد این سبک معماری حفظ کرده‌اند. با توجه به اینکه خشت و گل سرما و گرما را در خود حفظ می‌کند، استفاده از این نوع مصالح و سبک معماری مانع از خروج هوای سرد خانه می‌شود.

با توجه به آب و هوای گرم و خشک کویری، در سقف این منازل دریچه‌هایی به نام ‘کولک’ یا بادگیر و در دیواره آن دریچه ای با نام ‘سورک’ تعبیه شده که سبب ورود هوای سرد و کوران آن شده بگونه‌ای که باد از سقف وارد و از سورک خارج می‌شود مقاومت این نوع منازل به دلیل زلزله‌خیز نبودن منطقه سیستان به 1200 سال نیز می رسد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این روستا مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است. روستای ‘قلعه کهنه’ نیز در نزدیکی قلعه نو قرار دارد و به سبب متروک شدن ساکنان آن به روستای قلعه نو کوچ کرده‌اند. این روستا به دلیل قرار گرفتن بر روی تپه‌ای بزرگ به ‘قلعه’ شهرت یافته و طوایف بزرگی همچون ‘نارویی‌نژاد، سنجرانی، کیانی، سرابندی و شیرانزهی’ در آن سکونت دارند.روستای قلعه نو

گورستان قلعه‌نو نیز در نوع خود بی‌نظیر است قبرها به صورت پلکانی و مقبره خوانین و حکما در داخل اتاقکهایی به نام ‘معجره’ قرار دارد. مقبره دختری در این گورستان کشف شده که معماری روی آن نشان‌دهنده دوران صفوی است اما هویت خود فرد هنوز مشخص نشده است.

قلعه‌نو از روستاهای مهم سیستان و بلوچستان است و به عنوان روستای گردشگری و توریستی مطرح است و همه‌ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر به ویژه مسافر نوروزی است. اثر تاریخی بسیار مهم ‘دهانه غلامان’ مربوط به دوران هخامنشی در مجاورت این روستا قرار دارد.روستای قلعه نو

ارگ ‘محمدحسین خان نارویی‌نژاد’ با قدمت 160ساله و زیربنای بیش از 1500 مترمربع در دو طبقه از بناهای تاریخی و مهم این روستا است.این اثر در قلعه نو، روستای نمونه هدف گردشگری در پنج کیلومتری جاده زهک به زاهدان واقع شده و به شماره 7255 مورخ 12 بهمن 85 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کجا بمانیم ؟

اقامتگاه بوم گردی و توریستی قلعه نو با بافتی روستایی دارای اتاقهای گنبدی آماده ی پذیرایی از مهمانان عزیز میباشد. هزینه اقامت بدون وعده غذایی 60.000 تومان به ازای هر مسافر در هر شب می باشد.روستای قلعه نو

راه های دسترسی

فاصله آن تا زابل ۲۶ کیلومتر و تا زهک ۵ کیلومتر است. از طریق جاده آسفالت به زهک و جاده زابل-زاهدان تا شهرستان زابل ۱۵ کیلومتر است. این روستا علاوه بر این مسیر ارتباطی، از طریق شهر زهک نیز با زابل مرتبط است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *