تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

روستای وردیج | از زیباترین مناطق ییلاقی شهر تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

اگر قصد سفر به تهران را دارید، روستای وردیج یکی از بهترین مکان‌ هایی است که می‌توانید از آن دیدن کنید. این منطقه محلی عالی بوده و آب و هوای پاکیزه‌ای دارد. روستای وردیج، بهترین مکان برای گذراندن تعطیلات یا مسافرت است. در راه وردیج روستای واریش که دارای باغ‌های میوه است را مشاهده خواهید کرد. وجود آبشار لت مال، ارتفاعات پهنه حصار و شرایط مناسب برای پیاده‌روی این روستا را محبوب‌تر کرده است.

معرفی روستای وردیج

روستای وردیج از زیباترین مناطق ییلاقی شهر تهران است که در شمال غرب پایتخت قرار دارد. این روستا به‌همراه روستای واریش، زیر مجموعه بخش کن و سولقان هستند و در محدوده منطقه ۲۲ شهر تهران قرار می‌گیرند. شهر تهران به‌دلیل قرار گرفتن کوه‌های مرتفع در آن، ظرفیت‌های برجسته‌ای برای گردشگری در محیط کوهستانی دارد. روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای شمال غرب تهران نیز است. برای علاقه‌مندان کوهنوردی، روستای وردیج به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر دسترسی به قله لیچه و ارتفاعات پهنه حصار، جالب توجه است.

روستای وردیج تهران

تاریخچه روستای وردیج

مستندات دقیقی درمورد چگونگی شکل‌گیری روستای وردیج وجود ندارد؛ اما باتوجه به سنگ‌ها و صخره‌های این منطقه می‌توان به این نتیجه رسید که از وردیج در گذشته به عنوان پناهگاه و اقامتگاه استفاده می‌شد. کارشناسان و محققان مجرب درمورد سنگ‌شناسی می‌گویند، قدمت سنگ‌های دارای حفره روستای وردیج حدود چند میلیون سال است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

دامنه ارواح سنگی

روستای وردیج به روستای ارواح سنگی یا آدمک جیان هم شهرت دارد. روی سنگ‌های دامنه ارواح سنگی به مرور زمان سوراخ‌ها و حفره‌هایی ایجاد شده که باعث می‌شود به شکل جمجمه یا حیوانات خاصی دیده شوند. این سنگ‌ها ترسی جال را بربازدید کنندگان القا می‌کنند. به عقیده مردم محلی این سنگ‌ها اول حیوان بوده‌اند و سپس به سنگ تبدیل شده‌اند. با این حال نظر کارشناسان این است که تغییر شکل سنگ‌ها به مرور زمان رخ داده. افراد دیگری هم می‌گویند قلعه‌ای در گذشته وجود داشته و باگذشت زمان و فرسایش حالا به این شکل درآمده‌اند. این مکان در فاصله 6 کیلومتری روستای وردیج واقع شده است.

روستای وردیج تهران

آبشار لت مال وردیج

کلمات لت و مال به ترتیب به معنی سنگ و مالش هستند. کلمه لت مال مترادف جریان آب میان سنگ‌ها است. آبشار لت مال در فاصله 10 کیلومتری تهران واقع شده و از اواسط پاییز تا اوایل بهار جاری می‌شود. تماشای آبشار  باعث احساس آرامش در بازدیدکنندگان می‌شود. این محل ها برای مسافرت، پیاده‌روی، و عکاسی بسیار مناسب است. آبشار لت مال با زیبایی خاص خود، صدای طبیعی جریان آب و آب و هوای پاکیزه به عنوان یک مقصد جذاب گردشگری در نظر گرفته می‌شود.

 این آبشار شامل 3 آبشار دیگر است که اولین آن ارتفاع 5 متری دارد. سپس آبشار دوم را مشاهده خواهید کرد و پس از آن آبشار سوم با ارتفاع 35 متر که ارتفاع بیشتری از دو آبشار قبلی دارد را می‌بینید. آبشار لت مال در جاده‌ای که به روستای وردیج ختم می‌شود واقع شده است. برای رسیدن به این مکان باید قسمت زیادی از راه را پیاده‌روی کنید.

روستای واریش

روستای واریش یکی‌دیگر از مناطق دیدنی است که در نزدیکی روستای وردیج قرار دارد. این روستا بین کوه‌ها بوده و مکانی بسیار سرسبز و بکر است و فاصله کمی با وردیج دارد. چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان این رود  به محبوبیت آن می‌افزاید. گردشگران بسیاری برای چشیدن آب این رودخانه‌ها از روستای واریش بازدید می‌کنند.

 آب و هوای تمیز و پراکسیژن تپه‌های این منطقه آن را مکانی ایده‌آل برای کوهنوری کرده است. اگر به کوهنوردی علاقه دارید مطمئن باشید؛ کوهنوردی در تپه‌های سبز و جذاب روستای واریش برایتان تجربه‌ای تکرارنشدنی خواهد بود. اگر به روستای واریش رفتید یادتان باشد از میوه‌های خوشمزه باغ‌های این منطقه تهیه کنید. فاصله این روستا با وردیج 6 کیلومتر است.

ارتفاعات پهنه حصار

یکی دیگر از مکان‌های محبوب کوهنوردان در نزدیگی روستای وردیج ارتفاعات پهنه حصار است. ارتفاع این قله نزدیک به 4000 متر است. پیاده‌روی در این مکان و لذت بردن از طبیعت زیبایش برای بازدیدکنندگان خاطره‌ای به‌یادماندنی خواهد بود. در حین کوهنوردی می‌توانید رودی که آبشار سنگان را به وجود می‌آورد مشاهده کنید. این رود به رودخانه کن نیز می‌پیوندد. ارتفاعات پهنه حصار در شمال روستای وارید، بخش کن واقع است.

امام زاده بی بی زرین قمر

یکی از مکان‌های مهمی که مردم منطقه اهمیت زیادی به آن می‌دهند؛ آرامگام امام‌زاده‌ای است که مردم اعتقاد دارند آرامگاه خواهر امام هشتم (بی‌بی زرین قمر) است. این مکان دارای دو اتاق است که یکی به محل استراحت کوهنوردان اختصاص داده شده و دیگری بارگاه بی‌بی زرین قمر است. این آرامگاه در شمال روستای واریش، منطقه پهنه حصار واقع شده.

کی به روستای وردیج سفر کنیم؟

اگر به دنبال مکانی برای فرار از گرمای شهر تهران خصوصا در فصل تابستان هستید، روستای وردیج با آب و هوای پاکیزه و خنک بهترین مکان است. پیک نیک در کنار رودخانه و استفاده از میوه‌های خوش طعم باغ‌های این منطقه از تفریحات معمول و لذت‌بخش روستای وردیج است. آب و هوای این روستا در تابستان خنک بوده و برای گشت و گذار و پیاده‌روی بسیار مناسب است.

هوای این روستا در بهار و پاییز نسبتا سرد است؛ اما با رفتن به این مکان در پاییز می‌توانید از طبیعت پاییزی و رنگ‌های مختلف درختان لذت ببرید. در بهار همه روستاها مملو از گل می‌شوند و طبیعتی خوش‌رنگ به‌وجود می‌آید. اگر قصد سفر به این منطقه در فصول بهار و پاییز دارید بهتر است لباس گرم همراه خود داشته باشید. بهترین زمان برای بازدید از این روستا و کوهنوردی اواسط بهار تا اوایل پاییز است.

سفر به روستای وردیج در زمستان توصیه نمی‌شود. بارش برف سنگین در این فصل باعث مسدود شدن جاده‌ها شده و سرمای شدیدی نیز ایجاد می‌شود. برخی از گروه‌های کوهنوردی در زسمتان به این منطقه می‌روند که باز هم با مشکلاتی مواجه می‌شوند. پس سفر به این روستا در زمان‌های گفته شده بهترین گزینه است.

روستای وردیج تهران

اقامت در روستای وردیج

روستای وردیج دارای امکانات مناسبی برای اقامت نیست. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید بهتر است طی یک روز از مکان‌های دیدنی و آبشار آن بازدید کرده و برگردید؛ زیرا اکثر منازل این منطقه شخصی هستند و امکان اجاره ندارند. اگر می‌خواهید شب را در طبیعت زیبای این روستا سپری کنید، می‌توانید با برپاکردن چادر از این طبیعت بکر در شب نیز لذت ببرید. لازم است به یاد داشته باشید که قبلا لباس گرم، وسایل گرمایشی، آب آشامیدنی و غذای کافی تهیه کنید.

 برای اقامت در هتل نیز باید گفت هتل‌هایی نزدیک به این روستا در تهران وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. اگر ساکن تهران هستید نیز این روستا منطقه‌ای مناسب برای گذراندن یک آخر هفته جذاب است که در پایان روز می‌توانید به منازل خود برگردید.

سوغات وردیج

محصولات کشاورزی و دامداری از مهم‌ترین و بهترین سوغاتی‌های روستای وردیج هستند. همچنین در فصل تابستان به دلیل وجود باغات سرسبز در این روستا می‌توانید مقداری میوه خوش طعم نیز به عنوان سوغاتی برای عزیزان‌تان تهیه کنید. لواشک و میوه‌های خشک که به روش سنتی و صنعتی خشک می‌شوند از دیگر محصولات جانبی میوه‌های این باغ‌های سرسبز هستند. از محصولات دامداری می‌توان به ماست، کشک، پنیر، کره و… اشاره کرد. قیمت مقرون‌به صرفه و کیفیت بالای این محصولات باعث شده افراد زیادی تنها برای خرید محصولات دامی از تهران و دیگر شهرها روانه روستای وردیج شوند.

چگونه به روستای وردیج برویم؟

روستای وردیج با مرکز تهران حدود 40 کیلومتر فاصله دارد. دو مسیر برای رفتن به این روستا وجود دارد. در اولی باید وارد اتوبان تهران کرج شوید و از ورودی پمپ بنزین وردآورد به خیابان شهید اردستانی وارد شوید. سپس تابلوی روستای وردیج و واریش را مشاهده خواهید کرد. در راه دوم برای رسیدن به روستای وردیج نیز باید از اتوبان همت استفاده کنید. سپس از شهرک شهید باقری گذشته و به بلوار پژوهش می‌رسید. پس از آن باید وارد شهرک دانشگاه شریف شوید و از طریق خیابان اردستانی به روستای وردیج بروید.

سخن پایانی

روستای وردیج از روستاهای سرسبز و خوش آب و هوای تهران محسوب می‌شود. دو مسیر متداول برای رسیدن به این روستا وجود دارد که هر دو در نهایت به خیابان اردستانی ختم می‌شوند. وجود ارواح سنگی که علت پیدایش‌شان کنجکاوی همه را برانگیخته و آبشار لت مال با زیبایی خیره‌کننده‌اش از دیدنی‌های این مکان هستند. آرامگاه بی بی زرین قمر که در ارتفاعات پهنه حصار واقع شده نیز از دیگر مکان‌های دیدنی این منطقه هستند. اواسط بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای بازدید از این روستا هستند. در این روستا اقامتگاهی وجود نداشته و می‌توانید با برپاکردن چادر در طبیعت اتراق کنید و یا از هتل‌های نزدیک استفاده کنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *