تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
رپورتاژ آگهی

فرودگاه جدید استانبول | مدرن ترین و بزرگ ترین فرودگاه ترکیه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

فرودگاه جدید استانبول را بیشتر بشناسید

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری و سفر درباره فرودگاه جدید استانبول که مدرن ترین و بزرگ ترین فرودگاه ترکیه در شهر استانبول سخن خواهسم گفت پس در ادامه با ما همراه باشید.

 یکی از مدرن ترین و بزرگترین فرودگاه های جهان است؛ که در شمال غربی شهر و در منطقه آرناووت کوی (Arnavutköy) واقع شده است. این فرودگاه در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸، روز ملی در ترکیه، توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به طور رسمی افتتاح شد. آخر هفته ۶ آوریل ۲۰۱۹ این فرودگاه به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه مسافربری استانبول جایگزین فرودگاه آتاتورک استانبولشد.

فرودگاه جدید استانبول
فرودگاه جدید استانبول

اگر قصد سفر به استانبول و خرید بلیط هواپیما استانبول را دارید؛ پس به طور حتم از نزدیک شاهد زیبایی‌های این فرودگاه جدید خواهید بود اما اگر در حال حاضر برنامه ای برای سفر به استانبول و خرید بلیط هواپیما ندارید با ما همراه باشید تا با فرودگاه جدید استانبول و ویژگی ها و امکانات آن آشنا شوید.

جالب است بدانید که فرودگاه جدید استانبول پس از فرودگاه بین المللی المکتوم در دبی، بزرگترین فرودگاه در جهان به شمار می‌رود. در حال حاضر، این فرودگاه توانایی سرویس دهی به ۹۰ میلیون مسافر در سال را دارد؛ که این آمار در آینده افزایش پیدا کرده و این فرودگاه قادر خواهد بود تا ۲۰۰ میلیون مسافر در سال را سرویس دهد. خطوط هوایی ملی ترکیه، عهده دار ۸۰ درصد از کل پروازهای فرودگاه استانبول است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

طراحی بخش‌های مختلف فرودگاه جدید استانبول بسیار چشمگیر و زیباست و چند جایزه معماری را به خود اختصاص داده است؛ برای مثال طراحی منحصر به فرد برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی فرودگاه که در طراحی آن از یک گل لاله که از نمادهای فرهنگ ترکی- اسلامی و سنتی استانبول به شمار می‌رود، الهام گرفته شده، موفق به دریافت جایزه معماری شده است.

فرودگاه جدید استانبول در قسمت اروپایی استانبول و فرودگاه دوم استانبول، فرودگاه صبیحا گوکچن (Sabiha Gökcen) در سمت آسیایی آن واقع شده است.

موقعیت فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول کجا واقع شده است؟

جدیدترین فرودگاه استانبول در شمال غربی شهر واقع شده است. جاده ملی D020 فاصله دسترسی به فرودگاه را کوتاه کرده و از این طریق به آسانی می‌توانید به فرودگاه برسید.

فرودگاه جدید استانبول چند ترمینال دارد؟

فرودگاه استانبول جدید دارای یک ترمینال بسیار بزرگ و مدرن است که شامل یک سطح خروج (Giden yolcu katı) و یک سطح ورودی (Gelen yolcu katı) است. دومین ترمینال این فرودگاه که از ترمینال اصلی کوچک‌تر است در سال ۲۰۲۵ افتتاح خواهد شد.

سالن خروج فرودگاه جدید استانبول از طریق هفت در ورودی قابل دسترسی است؛ که ورودی ۱ و ۲ برای پروازهای داخلی İç Hatlar)) ، و ورودی های ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ برای پروازهای بین المللی (Dış Hatlar) قابل دسترسی است. اگر شما با هواپیمایی‌های ترکیه (Turkish Airlines) پرواز می‌کنید، باید از طریق ورودی‌های ۳، ۴ یا ۵ وارد شوید. دسترسی به میزهای پذیرش (check-in) دیگر خطوط هواپیمایی بین المللی، از طریق درب های ۶ و ۷ ساده تر است.

به طور حتم با رسیدن به ترمینال اصلی این فرودگاه محو زیبایی و معماری آن خواهید شد. طراحان ساختمان ترمینال این فرودگاه موفق به دریافت جایزه ای بین المللی در معماری شده‌اند. اگر به سقف ترمینال مرکزی این فرودگاه نگاه کنید، شاید طراحی معماری آن برایتان آشنا باشد؛ زیرا این بخش با الهام از سبک معماری دوره عثمانی طراحی شده و زیبایی منحصر به فردی به این فرودگاه بخشیده است.

حمل و نقل در فرودگاه جدید استانبول

ماشین

اگر ماشین شخصی دارید در نظر داشته باشید که فاصله فرودگاه جدید استانبول تا مرکز استانبول ۵۰ کیلومتر است؛ که به وسیله ماشین، ۶۰ دقیقه تا رسیدن به مرکز استانبول زمان می‌برد.

وسیله حمل و نقل عمومی در فرودگاه جدید استانبول

وسیله حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و مترو به راحتی در این فرودگاه قابل دسترسی است. در ادامه با وسایل نقلیه عمومی در فرودگاه جدید استانبول آشنا خواهید شد.

اتوبوس

از ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۸، اتوبوس های عمومی (اتوبوس جدید فرودگاه) در مسیر فرودگاه و شهر استانبول عبور رفت و آمد دارند. بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۸ حمل و نقل اتوبوس توسط دو شرکت HAVAİST و İETT اداره می‌شود، که هر دو سرویس دهنده اتوبوس متعلق به شرکت Otobüs AŞ هستند. هر روز در مجموع ۱۵۰ دستگاه اتوبوس بین مسیر فرودگاه جدید استانبول و ناحیه اروپایی و آسیایی استانبول در رفت و آمد هستند. ۲۰ مسیر HAVAİST و ۳ مسیر İETT وجود دارد که شما می توانید در ادامه و در جدول زیر ببینید. بسته به مقصدی که دارید، زمان سفر شما بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه خواهد بود.

ایستگاه اتوبوس طبقه ۲ با آسانسورها و پله برقی‌ها قابل دسترسی است؛ که می توانید بلیط های خود را در اینجا خریداری کنید. شما می‌توانید برای یک استانبول کارت (Istanbulkart ) قابل شارژ ۵ کارت عبور و یا ۱۰ کارت عبور را انتخاب کنید. در فرودگاه جدید استانبول، خریداری این کارت‌ها از طریق کانتر بلیط HAVAİST و دستگاه biletmatik امکان پذیر است که این دستگاه‌ها در دو  رنگ زرد و آبی موجود هستند. در نظر داشته باشید که دستگاه های خرید بلیط زرد رنگ  Istanbulkart و ۵ کارت عبور را به فروش می رسانند، و دستگاه های خرید بلیط آبی رنگ، Istanbulkart و ۱۰ کارت عبور را به فروش می رسانند. شما می توانید از یک استانبول کارت برای چندین نفر استفاده کنید. همچنین کودکان تا ۵ سال، نیاز به خرید بلیط ندارند و سفر آنها با حمل و نقل عمومی در استانبول رایگان است.

مسیرهای اتوبوس

خدمات اتوبوسرانی با بالاترین فرکانس و تکرار در مسیرهای پر تردد  IST-5 فرودگاه استانبول به سمت منطقه بشیکتاش Besiktas ،  IST-18  فرودگاه استانبول به سمت منطقه مجیدیه کوی Mecidiyeköy و IST-19 فرودگاه استانبول به سمت منطقه تکسیم Taksim در جریان هستند؛ که این اتوبوس ها هر ۱۵ دقیقه به سمت فرودگاه و از فرودگاه به سمت شهر می روند. طولانی ترین مسیر، یعنی ۹۷ کیلومتر، فرودگاه استانبول – پندیک (۳۰ لیره ترکیه)، منطقه ای در بخش شرقی استانبول است. اتوبوس سریع السیر فرودگاه H-2 به سمت ایستگاه مترو Şişli-Mecidiyeköy در حال حاضر ارزان‌ترین مسیر دسترسی از فرودگاه جدید استانبول به سمت شهر است، که قیمت آن با استانبول کارت ۵٫۲۰ لیر و زمان سفر ۳۵ دقیقه است. پس از رسیدن به آنجا می توانید مسیر خود را به خط مترو M2 به سمت Taksim و Sultanahmet تغییر دهید، که قیمت آن ۲٫۶۰ لیر است. اتوبوس‌های HAVAİST فضای مناسبی برای قرار دادن چمدان‌های شما در قسمت پایین اتوبوس ارائه می‌دهند؛ در حالی که اتوبوس‌های  İETT فضای محدودی برای بار دارند.

مسیر مقصد کرایه (لیر) کیلومتر تناوب زمان حرکت
IST-1 Yenikapı İDO ۱۸ ۴۸ هر ۲۰ دقیقه
IST-2 Tüyap ۲۱ ۵۸ هر ۳۰ دقیقه
IST-3 Esenler Otogar ۱۶ ۳۹ هر ۲۰ دقیقه
IST-4 Bakırköy İDO ۱۸ ۴۴ هر ۲۰ دقیقه
IST-5 Besiktas ۱۸ ۴۳ هر ۱۵ دقیقه
IST-6 Alibeyköy Cep Otogarı ۱۶ ۳۱ هر ۴۰ دقیقه
IST-7 Kozyatağı Metro (Kadıköy) ۲۵ ۶۴ هر ۴۰ دقیقه
IST-8 Pendik ۳۰ ۹۷ هر ۴۰ دقیقه
IST-9 Haciosman ۱۶ ۴۰ هر ۳۰ دقیقه
IST-10 Sancaktepe ۲۵ ۶۴ هر ۴۰ دقیقه
IST-11 Arnavutköy ۱۲ ۲۰ هر ۳۰ دقیقه
IST-12 Kemerburgaz ۱۲ ۲۱ هر ۴۰ دقیقه
IST-13 Sariyer ۱۶ ۴۰ هر ۴۰ دقیقه
IST-14 Başakşehir ۱۴ ۲۷ هر ۳۰ دقیقه
IST-15 Bahçeşehir ۱۶ ۴۲ هر ۳۰ دقیقه
IST-16 Mahmutbey ۱۵ ۳۶ هر ۳۰ دقیقه
IST-17 Halkalı ۱۶ ۴۰ هر ۳۰ دقیقه
IST-18 Mecidiyeköy ۱۶ ۳۷ هر ۱۵ دقیقه
IST-19 Taksim ۱۸ ۴۰ هر ۱۵ دقیقه
IST-20 Sultanahmet ۱۸ ۵۲ هر ۴۰ دقیقه
IETT H-2 Şişli-Mecidiyeköy ۵٫۲۰ هر ۲۰ دقیقه
IETT H-3 Halkalı ۵٫۲۰
IETT H-4 Istanbul Atatürk Airport ۵٫۲۰

تاکسی در فرودگاه جدید استانبول

کرایه تاکسی از فرودگاه جدید استانبول به شهر و از شهر به فرودگاه چقدر است؟

قیمت یک تاکسی اقتصادی از فرودگاه جدید استانبول تا مرکز شهر استانبول ۲۰۰ لیر است. زمان سفر به وسیله تاکسی تا شهر ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. شما می‌توانید تاکسی های خارج از ترمینال را مستقیما در مقابل سالن ورودی پیدا کنید و همچنین برای دسترسی به تاکسی های پیش رزرو شده، باید به طبقه -۲ بروید. فرودگاه جدید استانبول انواع تاکسی‌ها با خدمات متفاوت را با رنگ بندی‌های مختلف مشخص کرده است. تاکسی های اقتصادی با رنگ زرد (نوع C)، تاکسی های راحتی با رنگ آبی (نوع D) و تاکسی های درجه یک با رنگ سیاه (نوع E) مشخص شده اند. تاکسی های اقتصادی زرد رنگ (نوع C) ارزانترین گزینه در فرودگاه شلوغ ترکیه هستند.

مترو

در نهایت فرودگاه جدید استانبول با مترو قابل دسترسی خواهد بود. خط متروی M11 در اوایل سال ۲۰۲۰ افتتاح خواهد شد و از فرودگاه از مسیرهای İhsaniye, Işıklar Otogar, Göktürk, Kemerburgaz و Kağıthane گذر خواهد کرد و  به ایستگاه مترو Gayrettepe در منطقه Şişli خواهد رسید. Gayrettepe یک ایستگاه در منطقه بشیکتاش ((Beşiktaş است که در منطقه تجاری لونت Levent)) واقع شده است.

این فرودگاه دارای سه ایستگاه مترو خواهد شد؛ که مسافرین می‌توانند از آنها، به راحتی برای رسیدن به شهر استانبول و مناطق مختلف آن استفاده کنند. قسمت غربی خط M11 مترو، بین فرودگاه استانبول و ایستگاه متروی Halkalı قبل از سال ۲۰۲۲ افتتاح نمی شود.

قطار

در آینده، فرودگاه جدید استانبول از طریق پل سلطان سلم یوووز، به مسیر سریع السیر راه آهن مجهز خواهد شد، و به مردم این امکان را می‌دهد تا به سرعت بین بخش های اروپایی و آسیایی ترکیه سفر کنند. اتصال راه آهن، یک مسیر مستقیم به وسیله حمل و نقل عمومی، بین فرودگاه جدید استانبول و فرودگاه صباحی گوکن استانبول، برقرار خواهد کرد. این پروژه معتبر به عنوان بزرگراه مارماری شمالی شناخته می شود.

اجاره ماشین

در فرودگاه جدید استانبول شما می توانید از شرکت های اجاره اتومبیل Europcar، National (Enterprise Holdings)، Enterprise، Alamo (Holdings Enterprise)، Hertz، Budget، Avis، Sixt و ارائه دهندگان محلی، ماشین اجاره کنید.

پارکنینگ

فرودگاه جدید استانبول به مسافران خود گزینه های پارکینگ مختلفی را از درجه یک تا اقتصادی ارائه می دهد. پارکینگ فرودگاه جدید استانبول دارای ظرفیت ۱۸ هزار اتومبیل است که در نوع خود بزرگترین در اروپا به شمار می‌رود.

علاوه بر این، گزینه های پارکینگ جایگزین در نزدیکی فرودگاه در دسترس هستند که می‌توانید پیش از سفر خود به راحتی این پارکینگ‌ها را رزرو کرده و با خیال راحت و با اطمینان از محل پارک برای ماشین خود سفر کنید.

محل اقامت در فرودگاه

هتل یوتل (YOTEL) که یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های فرودگاهی در جهان و بزرگ‌ترین در اروپا محسوب می‌شود، تنها محل اقامت در فرودگاه جدید استانبول است؛ که به دو بخش تقسیم می شود. YOTELAIR (Airside) 174 اتاق را ارائه می دهد و تنها برای افرادی که پرواز بین المللی دارند، در دسترس است. بخش دومYOTEL (Landside)  است که دارای ۲۷۷ اتاق بوده و می تواند توسط همه افراد رزرو شود؛ زیرا ورودی آن قبل از محل کنترل گذرنامه واقع شده است. این هتل دارای مرکز تناسب اندام و میز پذیرش ۲۴ ساعته است.

برخی از امکانات فرودگاه جدید استانبول

اتاق نماز

در فرودگاه جدید استانبول اتاق های برای نماز و عبادت تعبیه شده است که می تواند توسط همه بازدیدکنندگان آزادانه مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع ۴۴ اتاق نماز وجود دارد، و نیمی از آنها برای مردان و نیم دیگر برای زنان اختصاص یافته است.

همچنین به زودی در شهر فرودگاه، یک مسجد با ظرفیت ۶ هزار نفر ساخته خواهد شد که هم در مساحت و هم در معماری برجسته و ممتاز خواهد بود.

محل بازی کودکان

برای مسافران کوچک نیز در این فرودگاه امکانات سرگرمی دیده شده است که این ناحیه بازی در محوطه هوایی محل خروج واقع شده است.

پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما با عنوان همه چیز در رابطه با هواپیمایی ترکیه, ترکیش ایرلاین را مطالعه بفرمایید .


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *