تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

محله ی قدیمی عودلاجان تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

محله عودلاجان تهران

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در تهران آشنا کنیم. محله عودلاجان ، یکی از جاهای بسیار منحصر به فرد تهران می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

عودلاجان یا اودلاجان از محله های قدیمی شهر تهران است که از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به ۱۵ خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را در بر می گیرد که از نظر تاریخی، به علت وجود بناهای تاریخی گوناگون، بسیار غنی است.محله عودلاجان تهران

این محله واقع در محدودهٔ خیابان های پامنار (از غرب)، سیروس (از شرق)، چراغ برق (امیر کبیر) (از شمال) و بوذرجمهری (از جنوب) بوده است.[۲] که همراه با محله های ارگ، دولت، سنگلج، بازار و چاله میدان، تهرانعصر ناصری را شکل می دادند. عودلاجان قدیم با ۲۶۱۹ خانه و ۱۱۴۶ دکان بزرگ ترین محله شهر و مرفه نشین بود.

محله عودلاجان تهران
محله عودلاجان تهران

بازارچه تاریخی عودلاجان در بازار بزرگ تهران قرار دارد، که به مرور زمان و عدم رسیدگی، بعضی از قسمت های آن ثبدیل به خرابه شده بود. تا اینکه در سال 91 با همت و یاری کسبه بازار و سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی بازسازی و مرمت شد و به طور بازارچه صنایع دستی تهران در سال 95 با هزینه ای ۶ میلیارد تومانی افتتاح شد. زیبایی بی حد و اندازه و نو بودن این بازار در کنار معماری اصیل و کهن ایرانی، بدون شک برای هر بیننده ای بی نظیر خواهد بود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

از دیگر بنا های تاریخی محله عودلاجان که در میراث ملی ایران ثبت شده و در اختیار کمیته ملی ایکوموس (شورای بین المللی بناهای تاریخی) است، سرای وثوق الدوله می باشد.محله عودلاجان تهران

سرای وثوق الدوله در خیابان چراغ برق حدفاصل چهار راه سرچشمه و سه راه امین حضور قرار گرفته است. این سرا که قرار بود در سال 91 خانه عشایر ایران باشد به یک لوکیشن جهت فیلمبرداری سریال شهرزاد تبدیل شد. که بعد از بازسازی و مرمت بعضی از نقاط خانه، مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه صدها حمام از زمان قاجار در تهران باقی مانده اند، ولی حمام نواب چون نگینی در محله عودلاجان، منطقه 12 واقع و با مرمت و بازسازی، تبدیل به نمایشگاه صنایع دستی و بازارچه سنتی گردیده است. حمام نواب نیز یکی از خاطره انگیز ترین لوکیشن های فیلمبرداری محسوب می شود. چرا که قیصر در این حمام کریم آبمنگل را به قتل می رساند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *