تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, شیراز

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی یکی از جاذبه های محبوب و دیدنی شیراز 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مسجد وکیل شیراز

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی شیراز تصمیم گرفتیم تا شما را با یکی دیگر از جاذبه های محبوب و دیدنی این شهر به نام مسجد وکیل آشنا کنیم که باز مانده از دوران زندیه است و یکی از بهترین دیدنی های شیراز محسوب می شود. پس ار برنامه سفر به شهر دوست داشتنی شیراز را دارید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، یک مسجد تاریخی مربوط به دوران سلسله زندیه می باشد که در شهر شیراز ساخته شده است. این مسجد به دستور کریم خان زند بنا گردیده است و در غرب بازار وکیل در انتهای راسته ی شمشیرگرها قرار دارد. این مسجد از طرح دو ایوانی برخوردار است و دو شبستان جنوبی و شرقی دارد  که هر دو معماری خیره کننده‌ ای دارند. شبستان جنوبی مسجد وکیل حدود پنج هزار متر مربع مساحت دارد و با ایجاد فضایی متفاوت، از ۴۸ ستون سنگی یکپارچه و مارپیچ تشکیل می‌شود. همچنین منبر موجود در این شبستان ۱۴ پله مرمری دارد که به دستور شخص کریم‌ خان برای ساخت منبر، از شهر مراغه به شیراز آورده شد.این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه می‌باشد که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است،


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
مسجد وکیل شیراز
مسجد وکیل شیراز

شبستان جنوبی با ستون‌ های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی واز مناطق دیدنی این مسجداست که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه می‌باشد.

مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و  در کنار محراب منبر چهارده پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمرسبز از زیبائیهای قسمت شبستان می‌باشد. گویند به فرمان کریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد.

تاریخ بناى این مسجد سال 1187 هجرى همزمان با بناى بازار و میدان در زمان کریم‌خان زند بوده است. ورودى مسجد از سمت شمال طراحى شده و سنگ سر در آن یکپارچه است.

در دو طرف بالاى سردر ورودى کاشیکارى و مقرنس‌هاى زیبایى به کار رفته و پس از گذشتن از درب ورودى مسجد 2 راهرو به سمت چپ و راست مشاهده مى‌شود که پس از چند متر با زاویه‌اى تقریبا 90 درجه به صحن مسجد راه می‌یابند..در کتیبه‌هاى سردر ورودى و حاشیه ایوان از آیات قرآنى با خطوط ثلث و نسخ به رنگ سفید در زمینه لاجوردى استفاده شده است.

در سمت شمال مسجد طاق بلند و مهمی ساخته شده که به طاق مروارید معروف است و در دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سوره‌های قرآن به صورت هلالی نوشته شده‌است.

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی یکی از جاذبه های محبوب و دیدنی شیراز

این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا، بوجود آورده‌است. کاشی کاری صحن و ایوان‌های شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق می‌باشد.

معماران مسجد براى این که قبله مسجد با قبله شرعى مطابقت کرده و از طرفى نماى مسجد با درهاى فرعى بازار و خود بازار همخوانى داشته باشد راهروها را به طریقى به صحن مسجد متصل کرده‌اند که در عین کجى تغییر زاویه صحن مشخص نباشد.

مسجد وکیل در سفرنامه به سوی اصفهان پیرلوتی این گونه معرفی شده‌ است: “امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریم خان شوم بی شبهه اگر مدتی در این جا بمانم به همه محل‌هایی که دخول به آنها اکنون به طور کامل برایم ممنوع است، وارد می‌شوم. مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربانند. خطوط و نقوش معماری مسجد، ساده و بی آلایش است، ولی در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شود و این تجمل به حد افراط رسیده‌است هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد. اکنون در کاخی لاجوردین و فیروزه فام هستیم.”


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *