تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

معرفی شهر تبریز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول به معرفی شهر تبریز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید .

درباره تبریز

تبریز سومین شهر بزرگ ایران، جایگاهی ویژه و خاص در تاریخ، پیشینه و اقتصاد کشور دارد. مرکز تاریخی و پرافتخار استان آذربایجان شرقی، دورانی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته و حوادث گوناگونی را به چشم خود دیده است. روزگاری روستایی کوچک در نزدیکی کوه های سر به فلک کشیده سهند بود و زمانی به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. این شهر در طول تاریخ خود با زلزله هایی مهیب و ویرانگر بارها به تلی از خاک بدل شد اما با همت مردان و زنانی چون ستارخان، باقرخان، پروین اعتصامی و بسیاری دیگر جانی دوباره گرفت.

جمعیت

مطابق با آخرین سرشماری کلی در سال ۱۳۹۵، جمعیت ثابت شهر تبریز ۱،۷۷۳،۰۳۳ نفر است. این جمعیت در دوازده منطقه شهری کنار یکدیگر زندگی می کنند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

زبان

زبان مردم تبریز همانند بیشتر شهرهای نواحی آذربایجان، ترکی آذربایجانی است.

دین و مذهب

بیشتر مردم تبریز به دین اسلام تشرف دارند و شیعه دوازده امامی هستند. در کنار اکثریت شیعه، اقلیت های مذهبی و پیروان ادیان ارمنی، مسیحی، کلیمی، زرتشتی و آشوری نیز در این شهر سکونت دارند.

اقتصاد

تبریز از شهرهای مدرن ایران و یکی از قطب های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و تجاری کشور است. صنایع تولیدی سنگین مانند ماشین سازی، تراکتورسازی و موتوژن، صنایع مرتبط با نفت و گاز مثل پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، صنایع غذایی از جمله کارخانه های مشهور و معروف شکلات و شیرینی سازی آیدین (شرکت داداش برادر)، آناتا و شیرین عسل، صنایع نساجی و پوشاک مانند برندهای پالازموکت و اطلس پود و انواع صنایع دستی نظیر ورنی، فرش، قالی و چرم بخشی از اقتصاد پویای شهر تبریز را شکل می دهند. در کنار این ها گردشگری در شکل های مختلف مانند گردشگری طبیعی، درمانی، تاریخی و تجاری سهم بزرگی از تولید ثروت و ناخالص داخلی تبریز دارد. بازارهای سنتی و مدرن شهر از جمله بازار بزرگ تبریز که ثبت جهانی نیز شده است؛ باعث می شود تا انواع محصولات به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد. تنوع زیاد سوغات و محصولات غذایی مانند طیف گسترده آجیل و شیرینی در تبریز، این بخش را نیز به یکی عناصر قدرتمند مالی این شهر بدل کرده است. جالب است بدانید کارخانه های کبریت سازی مشهور ایران، مانند کبریت سازی توکلی و ممتاز نیز در تبریز شکل گرفته اند.

شهرهای خواهر خوانده

در میان شهرهای معروف و زیبای جهان، شهرهای استانبول و ارزروم از ترکیه، باکو و گنجه از جمهوری آذربایجان، غزه از فلسطین اشغالی، کازان از روسیه، خجند تاجیکستان، موگلیف بلاروس و کربلای معلی در عراق به خواهر خواندگی تبریز در آمده اند.

موسیقی آذربایجان شرقی

موسیقی سنتی آذربایجان؛ بازتاب مهم ترین وجوه و جوانب زندگی مردم است. درفولکلورموزیکال آذربایجان احوال و روحیات مردم گذشته این دیار با طرز بسیار لطیفی ترنم می شود. غم، شادی، هجران، وصال موفقیت‌ها، شکست‌ها و قهرمانی‌ها همه و همه دراین گنجینه موزیکال متجلی است. شیوه بدیهه خوانی، روش نواختن، اجرا، آراستگی‌های ملودیک و داشتن حالات ویژه مخصوص به خود هماهنگی و اسلوب خاص و پختگی و مطلوب بودن صداها از خواص جدایی ناپذیر موسیقی این مرز و بوم است. محققین و پژوهشگران؛ موسیقی آذربایجان را به پنج بخش عمده زیر تقسیم می کنند: 1-عاشق‌ها(عاشیقلار)، 2- ترانه‌های ملی و مقام ها (خلق ماهینلاری و موغاملار)، 3- موسیقی عزا و مذهبی (تعزیه موسیقی سی)، 4- موسیقی کار و تلاش روزانه (امک ماهینلاری) و 5- موسیقی عروسی و رقص‌های مربوطه (توی دویون موسیقی سی).شق‌های آذربایجان از دیرباز«ساز»می‌نوازند و بعدها کمانچه «دایره» (قاوال) «قارانی» (کلارینت) «طبل»، «سرنا» و حتی بعضی سازهای ملل دیگرمانند: ویلن، قانون و پیانو نیز وارد موسیقی آذربایجان شد که مورد استفاده عاشق ها قرار می گیرد. ترانه‌های عامیانه، آوازها و افسانه‌های حماسی- عشقی و اخلاقی نماینده روح هنری ملت ها و بیان گر تمام احوال و روحیات و درحقیقت صدای درونی هر قومی است.
معرفی شهر تبریز
معرفی شهر تبریز

بازار تبریز

بازار تبریز یکی ازشاهکارهای معماری ایرانی است و طاقها وگنبدهای مقرنس بلندی دارد که اگر بی نظیر نباشند دست کم، کم نظیر و اعجاب آفرینند. سبک معماری، آرایش مغازه ها، کثرت تیمچه ها، انواع مشاغل و وجود بسیاری مدرسه و مسجد که در کنار سرایهای بازرگانی قرار گرفته و غالبشان حیثیت تاریخی دارند آنرا نمونهء عالی یک محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی به شمار می آورد. تبریز به علت قرار گرفتن در سر راه شرق و غرب از بدو آبادی و آمدن به صورت یک شهر بزرگ، مرکز مبادلهء کالاهای بازرگانی کشورهای اروپائی و آسیائی بوده و خود نیز بنا به مقتضیات جغرافیائی محصولات کشاورزی و صنعتی فراوان داشته که به اقصی نقاط دنیای آنروز صادر می‌شده و این معاملات ایجاب می کرده که بازارها و مراکزی برای مبادله و فروش کالاهای گوناگون شرقی و غربی داشته باشد. بسیاری از موٌرخان و جغرافی نویسان و جهانگردان در بارهء کالاها و وضع بازرگانی و بازارهای تبریز نوشته اند. راسته‌های معروف بازار تبریز عبارتند از: بازارامیر، بازارکفاشان، بازار حرمخانه، راسته بازار، یمنی دوز بازار، بازار حلاجان، قیز بستی بازار، بازار سرا جان، راستهء کهنه یا قدیم، بازار کلاهدوزان، دلاله زن بازار، بازار صادقیه، بازارمسگران، بازار حاج محمد حسین، بازارمشیر، بازارچهء شتربان، بازار صفی، بازار میر ابوالحسن، بازار شیشه گر خانه، رنگلی بازارچه (بازارچهء رنگی)، بازارچهء خیابان و چند بازار دایر و مرتب دیگر. بزرگترین گنبد بازار، گنبد تیمچهء مظفریه است. در همهء این بازارها تیمچه‌ها و سرای‌ها و چهارسوهایی هست که حجرات و مغازه‌های آنها مرکز عمده فروشی اجناس گوناگون داخلی و خارجی است. اغلب تیمچه‌ها و سرای‌ها سه طبقه‌اند، طبقهء زیرین مخصوص نگهداری کالا یا به عبارت دیگر انبار مال التجاره است، طبقهء دوم تجارتخانه و محل کار و طبقهء سوم بیتوته و استراحت، اگر چه اکنون اکثر حجرات طبقهء سوم تیمچه‌ها و سرایها نیز مبدل به دفتر کار بازرگان شده است اما سابقاً که وسائل نقلیه بازرگانان این گونه فراهم نبود، بازرگانان ناچار بودند همیشه نماینده‌ای برای خرید و فروش کالا در محل داشته باشند آن نماینده در اطاق فوقانی تجارتخانهء خود بیتوته می کرد. یعنی این سرایها و تیمچه‌ها هم محل کار آنها بودند و هم محل اقامت و استراحتشان.

معرفی شهر تبریز
معرفی شهر تبریز

 آداب و رسوم

آداب و رسوم و سنت های موجود در شهر تبریز در بستر فرهنگی ترکی و آذری شکل گرفته است. اما وسعت زیاد و کلان شهر بودن آن موجب شده برخی رسوم در ساختار زندگی شهری تغییر پیدا کند و برخی از این آداب و رسوم با آنچه در روستاها و عشایر جریان دارد، تفاوت داشته باشد.

معرفی شهر تبریز
معرفی شهر تبریز

سنت شاه حسین گویان یا شاخسی واخسی

شاخسی واخسی کوتاه شده عبارت “شاه حسین” و معروفترین آداب عزاداری مردم تبریز به شمار می رود. در این مراسم عزاداران نوعی چوب مخصوص به دست می گیرند و آن را از فرق سر تا زمین حرکن می دهند. زمانی که چوب به زمین نزدیک شد همه با صدایی بلند ندای شاخسی (شاه حسین) سر می دهند و زمانی که چوب به سر نزدیک می شود با گفتن واخسی (وای حسین) عزاداری می کنند.

 پخت خشیل

غذای محلی مردم آذربایجان در شب یلدا که با گندم، شکر و کره پخته می شود. چلو نشانه ای از سفید بختی است.

فرستادن خوانچه

در اعیاد مختلف مانند یلدا، عید نوروز، چهارشنبه سوری بزرگترها به خانه عروس یا داماد تازه نامزد کرده طبق کوچکی از میوه، شیرینی یا جهاز عروسی می دهند.

قرار دادن آب چهل یاسین بر سفره هفت سین

به آبی که روحانی یا فرد مقدس به وسیله چهل یاسینی که بر آن خوانده می شود متبرک می سازد، آب چهل یاسین گفته می شود. مردم آذربایجان اعتقاد دارند. در میان تمام سنت ها و میراث فرهنگی زیبای آذری و ترکی، موسیقی عاشیق و رقص آذری جایگاه والایی دارند و غنای فرهنگی این بخش از سرزمین مان را به نمایش می گذارند. شمع گردانی در عزاداری های ایام محرم، بئل باغلاماق (بستن کمر عروس) در روز عروسی، سمنوپزی در شب عید نوروز و … گوشه کوچکی از آداب و رسوم و فرهنگ مردم تبریز و آذربایجان است.

غذا

نام غذای تبریزی که به میان می آید اولین چیزی که در ذهن همه ایرانی ها تداعی می شود کوفته تبریزی است. این غذای لذیذ و خوش طعم که پخت آن مهارت زیادی را می طلبد، طرفداران زیادی داشته و انواع مختلفی دارد. علاوه بر کوفته تبریزی، انواع آش مانند آش ماست، گوجه، دندانی، کلم قمری و …، دلمه های برگ مو و کلم پیچ، آبگوشت دیزی سنگی، کوکوی لوبیاسبز، خورشت هویج و خوشمزه تر از همه کباب بناب گوشه ای از تنوع غذایی تبریز و آذربایجان را نشان می دهد. نکته جالب سفر به تبریز این است که شما در هر گوشه از شهر به گاری های کوچکی بر می خورید که تخم مرغ و سیب زمینی پخته به همراه نان تازه، کره و ادویه های خوش عطر را در اختیار مشتریان قرار می دهند. اما شهرت غذایی آذربایجان شرقی به این ها ختم نمی شود. پنیر لیقوان (لیقوان روستایی در اطراف تبریز) معروف ترین پنیر ایران است و طعم خاص آن طرفداران پروپاقرصی دارد. عسل به دست آمده از طبیعت بکر و زیبای کوهستان های سهند و دامنه های پر گل آن نیز از دیگر خوراکی های خوشمزه و محبوب خطه آذربایجان شرقی است. ترشی زغال اخته کلیبر و مربای گل محمدی که از گل های باطراوت و خوش عطر روستاهای دامنه سهند به دست می آید، مزه های فوق العاده استان آذربایجان شرقی را کامل می کند.

معرفی شهر تبریز
معرفی شهر تبریز

جاذبه های برتر

تبریز جاذبه های تفریحی، تجاری و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران را به سوی خود جذب می کند. بازار تاریخی تبریز که عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا را یدک می کشد و در میراث جهانی یونسکو ثبت شده، سرآمد دیدنی های تاریخی تبریز است. ارگ علیشاه، پارک دیدنی ائل گلی، مقبره الشعرا (مقبره شهریار)، پاساژهای مدرن، کوه سرخ فام عینالی و تله کابین آن، مجموعه تفریحی و شهربازی باغلارباغی، عمارت شهرداری تبریز، مسجد کبود، موزه های متعدد (موزه آذربایجان، عصرآهن و …) و خانه های قدیمی قسمتی از جذابیت های تبریز به عنوان یک شهر گردشگرپذیر است.

معرفی شهر تبریز
معرفی شهر تبریز

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *