تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ترکیه

مقبره ماسولوس بدروم ترکیه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مقبره ماسولوس بدروم ترکیه

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ترکیه یکی از جاذبه های بسیار زیبای بدروم ترکیه یعنی مقبره ماسولوس را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا و دیدنی محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

مقبره ماسولوس یکی از عجایب هفتگانه دنیای باستان بود و در هالی کارناسوس ماسولوس به نیابت از پادشاه ماسولوس و به وسیله ی همسر و خواهرش آرتمیسیا ساخته شد. این آرامگاه قبر بسیار بزرگی است که معماری یونانی و مصری در آن ترکیب گردیده است. امروزه تبدیل به موزه فضای باز گردیده است و زیبایی های معماری باستانی آن تحسین خواهد شد. برخی از مجسمه های این آرامگاه در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده اند.

مقبره ماسولوس که در شهر بدروم ترکیه قرار گرفته است یک ارامگاه عظیم بوده که در سال ۳۵۰ قبل از میلاد برای حاکم کاریا (Caria) به نام ماسولوس ساخته گردیده است. این بنا به طور کامل از سنگ مرمر ساخته شده و با مجموعه ای از مجسمه های قابل توجه تزیین شده بود. این بنا در لیست عجایب هفت گانه جهان قرار داشته و بعد از آن نامش بر روی مقبره ها باقی ماند. این مقبره در اثر یک زلزله مخرب و به همراه خیلی از قسمت های قلعه بدروم در سال ۱۵ قبل از میلاد تخریب شده و نتوانست باقی بماند. بدون شکت پودیوم و ستون ها باقی مانده در حالی که بعضی از مجسمه های تزیینی را می توان در موزه بریتانیا در لندن مشاهده نمود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
مقبره ماسولوس بدروم ترکیه
مقبره ماسولوس بدروم ترکیه

ماسولوس یکی از فرمانداران ایرانی بود که به طور نیمه مستقل در منطقه کاریا در جنوب غربی ترکیه امروزی در سال ۳۷۷ قبل از میلاد حکومت می نموده است. او در حدود ۳۷۰ سال قبل از میلاد هالیکارناسوس را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمود. هالیکارناسوس هم اکنون یک شهر باستانی مشهور بوده که به عنوان محل تولد هرودوت، مورخ قرن پنجمی شناخته می شود و تاریخ آن به دوران برنز باز می گردد. ماسولوس شهر را بزرگتر ساخته و خیلی از ساختمان های زیبا، یک بندر جدید، کاخ و همچنین چندین عبادتگاه را به آن اضافه نمود. منطقه کاریا به لطف کنترل و توسعه شهرهای ساحلی موفق شد تا در تجارت شرق مدیترانه سرمایه گذاری کرده و بتواند با بندر رودوس تبادلات تجاری بسیاری داشته باشد. قوانین ساخت و ساز حاکم منطقه باعث ایجاد شبکه ای از راه ها برای سهولت دسترسی اماکن و همچنین بالا رفتن رفاه منطقه گردید که موجب شد تا درامد های مالیاتی به سمت پایتخت وارد شود.

ثروت هایی که در صندوق های سلطنتی کاریا انباشته شده بود در یکی از بزرگترین پروژه های ساختمانی شخصی که در جهان باستان وجود داشته است مورد استفاده قرار گرفت. وقتی که ماسولوس در سال ۳۵۳ قبل از میلاد درگذشت بدن او در مکانی که به ماسولیون یا ماسولوم شناخته می شد در هلیکارناسوس دفن گردید. این آرامگاه به وسیله ی حاکم برای خود و فرزندانش در سال ۳۶۷ قبل از میلاد آغاز به ساخت نموده و به وسیله ی خواهر همسرش به نام آرتمیسیا (Artemisia) به اتمام رسید. این مقبره به احتمال زیاد در سال ۳۵۰ قبل از میلاد تکمیل گردیده است، در صورتی که چه آرتمیسیا یک سال قبل از آن درگذشته بود. او نیز به احتمال زیاد به وسیله ی همسر و نسل های بعدی خانواده اش به خاک سپرده شد. این مقبره به عنوان یک بنای مقدس برای شهر و سلسله در نظر گرفته شده و همچنین در مرکز شهر واقع شده بود که به وسیله ی یک راه پله بزرگ به آگورا (agora) متصل می گردیده است.

حفاری های مدرن در هالیکارناساس ابعاد واقعی موسولوم که امروزه تنها قسمت هایی از آن باقی مانده است را نشان دهنده این است. پایه این مقبره در حقیقت به اندازه ۳۸ در ۳۲ متر بوده که این موضوع را می توان از سنگ های گوشه که هنوز باقی مانده است متوجه شد. این بنای شگفت آور دارای ۳۶ ستون و هرمی با ۲۴ پله بوده است. سنگ سردر باقی مانده از این بنا نشام می دهد که فاصله ستون های چقدر بوده است و از این طریق می توان به ابعاد کلی ساختمان برابر با ۳۲ متر در ۲۶ متر رسید. اضافه بر این یک دیوار بلند ۲ متری تمام محوطه را احاطه نموده است.

مقبره ماسولوس بدروم ترکیه
مقبره ماسولوس بدروم ترکیه

یکی از قطعه های باقی مانده از مجسمه ارابه بالای هرم نشان دهنده این است که قطر کامل آن به احتمال زیاد بیش از ۲ متر بوده و ارتفاع متصور برایش در حدود ۶ متر بوده است. این آرامگاه دارای یک جایگاه مخصوص سلطنتی و همچنین بقایایی از قربانیان مثل گاو، گوسفند و پرندگان بوده که نشان دهنده این است که مقبره ماسولوس به عنوان مرکزی برای قهرمانان محسوب می شود. آنچه در مقبره موجود بوده به احتمال زیاد به نقش ماسولوس به عنوان بنیانگذار شهر در سال ۳۷۰ قبل از میلاد اشاره داشته است. از سوی دیگر ممکن است آنچه باقی مانده است نشانی از مراسمی برای حاکم مرده قبل از سفر او به زندگی جدیدش باشد.

بر اساس گفته نویسندگان باستان، مجسمه ساز مشهور به نام لئوچارز (Leochares) در بعضی از مجسمه سازی های تزیینی ماسولوم نقش داشته است. پلینی همچنین در مورد همکاری سه هنرمند مشهور دیگر به نام های تیموتئوس (Timotheus)، بریاکسیس (Bryaxis) و اسکوپاس (Scopas) نیز مواردی را گفته است. بعد از آن ماسولوم بسیاری دیگر از مجسمه ها را در سه مقیاس گوناگون و رنگ های روشن در خود جای داده بوده است. سراسر مقبراه ماسولوس از این مجسمه ها پر شده به طوری که بعضی از آن ها می توانستند بین ستون ها ایستاده و بعضی دیگر در ورودی ها قرار گرفته باشند. بدون شکتی که در باقی مانده های مقبره به دست آمده است به ۶۶ مجسمه متعلق بوده و مورخان بر این باورند که به احتمال زیاد ۱۰۰ عدد از آن ها در ابتدا وجود داشته است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *