تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

خصیل دشت املش | یکی از زیباترین و بهترین اماکن گردشگری گیلان 

اجاره ماشین در دبی
تور تابستان 1403 تور لحظه آخری

یکی از زیباترین و بهترین اماکن گردشگری گیلان که در تابستان همانند بهشت زیبا خواهد شد، خصیل دشت املش نام دارد. منطقه ییلاقی خصیل دشت املش در رانکوه واقع شده و جزء یکی از بهترین و زیباترین مناطق ییلاقی استان گیلان به شمار می‌رود. خصیل دشت کمی آن طرف‌تر از هلودشت قرار دارد. این منطقه بکر و دست‌نخورده باقی ماند. خصیل دشت 1900 متر با سطح دریا فاصله داشته و آب‌وهوای این منطقه بسیار خنک و دل‌انگیز است.

آشنایی با منطقه ییلاقی خصیل دشت

منطقه خصیل دشت املش که به اعتقاد محلی‌ها به عنوان منطقه‌ای ییلاقی شناخته می‌شود در بخش رانکوه واقع شده است. این روستای زیبای ییلاقی برای تابستان‌ها گزینه بسیار مناسبی جهت تجربه یک مسافرت فراموش‌نشدنی خواهد بود. تمام این دشت سرسبز و پوشیده از گل‌های وحشی زیبا با آب‌وهوایی خنک و طبیعتی بکر است.

این روستای زیبا و دست‌نخورده 1900 متر از سطح دریا بالاتر بوده و همین موضوع باعث شده تا این منطقه در تابستان نیز هوایی خنک و دلپذیر داشته باشد. براساس هر 1000 متر ارتفاع از سطح دریا هوای منطقه 6 درجه خنک‌تر خواهد شد. در نتیجه باتوجه به میزان ارتفاع خصیل دشت املش از سطح دریا، دمای هوای این منطقه 12 درجه از نقاط دیگر استان گیلان خنک‌تر است.

روستای ییلاقی خصیل دشت مانند دیگر روستاها و مناطق گرشگردی گیلان، دستخوش هیچ تغییراتی نشده و همین موضوع سبب جذابیت آن گردیده است. در خصیل دشت املش، ویلاسازی و ساختمان‌های رایج که در دیگر نقاط شمال وجود دارند؛ به چشم نمی‌خورد. دو روستای بلوردکان و هلودشت املش با خصیل دشت همسایه هستند. ساکنین این روستای ییلاقی گیلکی و با لهجه املشی صحبت می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهمی که سبب شده گردشگران به سمت خصیل دشت روانه شوند؛ طبیعی بودن ظاهر روستا، بکر بودن طبیعت و آب‌وهوای خنک آن در فصول تابستان و بهار است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

کدام فصل برای بازدید از خصیل دشت املش مناسب تر است؟

بهار بهترین زمان برای رفتن به منطقه خصیل دشت املش است. در ماه اردیبهشت، همه جا سرسبز و زیبا می‌شود و هوایی بسیار خنک و مطبوع در فضا روح را نوازش می‌دهد. درخت‌های پرشکوفه و بوی خوش گل‌های وحشی، فضا را پر می‌کنند. اگر در بهار به این دشت می‌روید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. در تابستان نیز به علت فاصله زیادی که از سطح دریا وجود دارد هوای خنک و مطبوع خواهد بود. تابستان فصل مناسب برای افرادی خواهد بود که از سرما گریزان هستند.

بدون شک می‌توان گفت پاییز در خصیل دشت املش، فصلی بی‌نظیر و بکر است. هوای خنک و لباس تازه درختان که رنگارنگ بوده، باعث زیبایی دوچندان فضای ییلاق خصیل دشت می‌شوند. تمام مولفه‌هایی که باعث به یادماندنی‌تر شدن سفر شما خواهند شد در فصل پاییز کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت.

البته لازم به ذکر است کمی از مسیر روستای خصیل دشت خاکی بوده و در پاییز و زمستان به علت بارش برف و باران گل خواهد شد. فصل زمستان نیز فصلی زیبا و دل‌انگیز در خصیل دشت به حساب می‌آید. البته در زمستان به علت سرمای زیاد و بارش برف بیشتر راه‌های دسترسی به این روستای زیبا مسدود خواهند شد. در این فصل نیز اهالی روستا به قشلاق می‌روند. در نتیجه فصل زمستان فصل مناسبی برای سفر به خصیل دشت املش نخواهد بود.

مسیر دسترسی مناسب برای رسیدن به خصیل دشت

برای رسیدن به خصل دشت ابتدا باید به مناطق ییلاقی جنوب املش بروید. سپس از شهر املش به سمت روستای لات لیل حرکت کنید. بعد از طی یک مسیر 7 کیلومتری با پیچ‌وخم‌های زیاد به هلودشت خواهید رسید. لازم به ذکر است که این مسیر کوهستانی در فصول سرد سال ممکن است صعب‌العبور شود. به علت نداشتن تابلو در مسیر هلودشت تا خصیل دشت، بهتر است برای گم نکردن راه از محلی‌های هلودشت آدرس را سوال نمایید. اگر از سمت تهران به خصیل دشت بروید باید ابتدا وارد استان گیلان و سپس شهر املش شوید.

خصیل دشت املش

توضیحاتی در رابطه با آب و هوای خصیل دشت املش

منطقه خصیل دشت املش در فصل بهار و به ویژه ماه اردیبشهت آب‌وهوایی بی‌نظیر دارد. هوا در این مقطع از سال بسیار خنک و دلپذیر خواهد بود. بوی خوش گل‌های وحشی و طبیعت زیبای بهاری، فضایی بکر و خاص را در این مکان به وجود می‌آورند. با فرارسیدن فصل تابستان، هوا کمی گرم‌تر از فصل بهار خواهد شد. معمولا آن دسته از افرادی که به گرمای کم عادت ندارند بهتر است این فصل را برای مسافرت انتخاب نکنند. البته همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این منطقه 1900 متر از سطح دریا بالاتر بوده و همین موضوع باعث خنک بودن آن به نسبت دیگر نقاط گردید. تابستان فصل شرجی بودن هوای گیلان است و تحمل آن کار هر کسی نخواهد بود.

وقتی هوا شرجی باشد؛ هوا کمی گرم‌تر خواهد شد. وجود رطوبت در استان گیلان و شهر املش نیز دلیلی بر وجود شرجی بودن هوا است. در تابستان طبیعت خصیل دشت بکر و ناب شده و سرسبزی محشر آن گردشگران را به خود جذب خواهد کرد. اگر بتوانید با گرمای هوا و شرجی بودن آن در تابستان کنار بیایید؛ بهترین گزینه برای سفر به خصیل دشت املش تابستان است.

فصل پاییز جزء فصول زیبا در خصیل دشت به حساب می‌آید. نم‌نم باران و بوی خوش خاک باران‌خورده در کنار درختان رنگارنگ، می‌توانند خاطره خوبی را برای شما از سفر به ییلاق خصیل دشت املش رقم بزنند. تمامی فضای ییلاق این منطقه در پاییز مه گرفته و زیبا هستند. این فصل بهترین زمان برای تجربه‌ای تکرارنشدنی از قدم زدن در میان مه خواهد بود. با فرارسیدن فصل زمستان هوا بسیار سرد می‌شود. به علت بارش برف بیشتر راه‌های ارتباطی خصیل دشت مسدود خواهند شد. بیشتر مردم محلی نیز به سمت قشلاق کوچ خواهند کرد. خصیل دشت املش در فصل زمستان نیز زیبایی‌های مختص به خود را دارد.

بیشترین پوشش گیاهی موجود در خصیل دشت املش

در خصیل دشت می‌توان گیاهان دارویی زیادی را یافت. این منطقه سبزی‌های کوهی خوش‌طعم و عطری می‌رویند که اهالی محلی از آن‌ها برای پخت انواع غذاهای خوشمزه استفاده می‌کنند. برای چیدن سبزی‌های کوهی خوشمزه این منطقه از مردم محلی کمک بگیرید. چوچاق و کوت کوته، دو نوع از سبزی‌های کوهی منطقه هستند. این دو سبزی برای طبخ غذاهای خوشمزه محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نام دیگر این دو سبزی به زبان محلی کاکوتی و شش شاخ است.

اهالی روستاهای استان گیلان از سبزی چوچاق بسیار استفاده می‌کنند. این سبزی محلی جزء چاشنی‌های اصلی برای تهیه غذاهای محلی و به ویژه ترشی‌های شمالی است. این گیاه عطری ماندگار و تیز دارد و همین ویژگی باعث شده تا به عنوان چاشنی اصلی در تهیه غذاهای گیلکی مورد استفاده قرار گیرد.

خصیل دشت املش

خصیل دشت املش چه امکاناتی دارد؟

خصیل دشت جزء روستاهای دست‌نخورده است که در آن خانه‌ها و ویلاهای بزرگ به چشم نمی‌خورند. این ناحیه ظاهر روستایی و سادگی و زیبایی خود را به‌طور کامل حفظ کرده که همین ویژگی باعث سرازیر شدن سیل عظیمی از گردشگران به آن سمت شده است. به علت بکر بودن طبیعت این منطقه، امکانات رفاهی و تفریحی زیادی در روستا وجود ندارند. اگر قصد دارید شب را در خصیل دشت املش صبح کنید؛ یا به خانه‌های اهالی روستا بروید یا در دل طبیعت کمپ برپا نمایید.

اماکن دیدنی نزدیک به خصیل دشت

در حوالی خصیل دشت املش، اماکن دیدنی و گردشگری زیادی به چشم می‌خورند. تمامی این تفریحگاه‌ها جزء بهترین‌ جاذبه‌های گیلان هستند که بهتر است برای بازدید از همه آن‌ها زمان کافی را در نظر بگیرید. از جمله این جاذبه‌های گردشگری و طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

منطقه هلودشت املش

منطقه هلودشت که در همسایگی خصیل دشت قرار داشته؛ در مقایسه با ییلاق خصیل دشت از گردشگران بیشتری در کنار خدمات و امکانات اقامتی و رفاهی خود برخوردار است. در این روستای زیبا از املش گیلان، برای رفاه حال گردشگران سوییت‌های مختلف با چشم‌انداز طبیعت بکر منطقه در نظر گرفته شده‌اند. بدون شک نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در بالکن یکی از این سوییت‌ها، آرامش خالص را به روح شما تزریق خواهد کرد.

شهرستان املش گیلان

املش به خصیل دشت نزدیک است. برای رفتن به منطقه خصیل دشت باید از املش گذر کنید. املش از امکانات رفاهی و خدماتی مناسبی برای گردشگران برخوردار بوده که برای اقامت گزینه مناسبی به حساب می‌آید. می‌توانید از صبح زود تا آخر شب در خصیل دشت خاطراتی به یادماندنی را برای خود رقم بزنید و آخر شب برای خواب به شهرستان املش بروید. در املش نیز اماکن زیبای تفریحی و گردشگری زیادی به چشم می‌خورند.

غار تلابن گورج

این غار در فاصله 90 کیلومتری از شهر املش قرار دارد و درست در شرق روستای گورج واقع شده است. غار تبلان به نام تولابن نیز در بین اهالی محلی شناخته می‌شود و طول آن به 22 متر و عرض آن نیز به 6 متر می‌رسد. دهانه غار در حدود 3 متر بوده که ورود به آن کار سختی نیست. غار تبلان گورج در دامنه پرشیب کوه واقع شده که برای رسیدن به دهانه اصلی غار 200 متر پیاده‌روی در پیش خواهید داشت. قلعه شاه‌نشین گورج نیز 200 متر بالاتر از غار تلابن به چشم می‌خورد. قدمت این منطقه به دوران عصر آهن تا دوره اسلام بازمی‌گردد.

غار سیاه استخر

این غار جزء یکی از غارهای زیبا و دیدنی شهرستان املش است. غار سیاه استخر در زمره بناهای تاریخی استان گیلان به شمار می‌رود. نشانه‌هایی از حضور انسان در این غار دیده شده که به دوران دور بازمی‌گردد.

آبشار سیاه تاش املش

آبشار سیاه تاش واقع در منطقه سیسرا گیلان است. سیاه تاش در قلب جنگل‌های استان گیلان و شهرستان املش قرار دارد. منظره اطراف این آبشار بی‌نظیر و خاص است. این آبشار با شهرستان املش 20 کیلومتر فاصله داشته و در قسمت رانکوه واقع شده و برای رسیدن به آن باید 2 کیلومتر راه را بپیمایید. معمولا کوهنوردان ماهری که به اصول کوهنوردی مسلط هستند؛ برای تفریحات و کوهنوردان به این آبشار سفر می‌کنند. طبق مطالعات صورت گرفته آبشار سیاه تاش 100 سال قبل به وجود آمده و تا الان پابرجا مانده است.

موقعیت جغرافیایی خصیل دشت املش

منطقه خصیل دشت املش در نزدیکی روستاهای هلودشت و بلوردکان قرار دارد. در زمان رفتن به خصیل دشت حتما سری به این دو روستا نیز بزنید. خصیل دشت در کیلومتر 7 شهرستان املش و در قسمت رانکوه قرار گرفته است. این منطقه 1900 متر بالاتر از سطح دریا بوده و جزپ مهم‌ترین مناطق ییلاقی گیلان به شمار می‌رود.

چند نکته در زمان سفر به خصیل دشت املش

هر فصل و ماه از سال که به خصیل دشت سفر می‌کنید، می‌بایست برخی از تجهیزات و امکانات لازم را به همراه داشته باشید. باتوجه به هوای تمیز و مطبوع این منطقه، به‌راحتی می‌توانید ریه‌ها و قلب خود را مهمان هوایی تازه و اکسیژنی خالص کنید. ییلاق جزء مناطقی است که سفر به آن در فصول بهار و تابستان مناسب خواهد بود. سرمای هوای در فصول پاییز و زمستان زیاد بوده و برای برخی از افراد تحمل این سرما سخت خواهد شد. همچنین به علت خاکی بودن مسیر دسترسی به خصیل دشت در فصول پاییز و زمستان، راه دسترسی نامساعد می‌شود.

اگر به وسایل کمپینگ مجهز هستید؛ بهترین گزینه برای اقامت در خصیل دشت، برپایی چادر خواهد بود. اگر برپایی کمپینگ و زدن چادر برای شما سخت است؛ می‌توانید به اقامتگاه‌های هلودشت بروید. در زمان اقامت در خصیل دشت حتما زباله‌های خود را جمع‌آوری نمایید. این منطقه دست‌نخورده باقی مانده، در نتیجه برای پاکیزه ماندن آن تلاش کنید. در فصول بهار، پاییز و زمستان حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

خصیل دشت املش

سخن پایانی

خصیل دشت املش، یکی از زیباترین و بکرترین مناطق ییلاقی شهرستان املش، در استان گیلان است. این دشت دست‌نخورده در بخش رانکوه واقع گردید. در این منطقه ویلاسازی و خانه‌سازی به اندازه دیگر مناطق رواج پیدا نکرده؛ به همین علت بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند برای تفریح و گذراندن تعطیلات خود به این منطقه سفر کنند. خصیل دشت به روستای هالودشت نزدیک بوده که گردشگران برای اقامت می‌توانند به اقامتگاه‌های آن مراجعه نمایند. البته خصیل دشت املش برای کمپینگ زدن نیز محلی مناسب و بکر است. در زمان حضور در این منطقه زباله‌های خود را جمع‌آوری نمایید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *