تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اروپا, مجارستان

آبگرم گلرت ، زیباترین آبگرم در بوداپست | Gellért Baths 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آبگرم گلرت بوداپست

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول شما را با آبگرم گلرت بوداپست آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بوداپـِست پایتخت کشور مجارستان و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر بعلاوه مرکز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و صنعتی مجارستان نیز می‌باشد. بوداپست از دو بخش بودا و پست تشکیل شده که اولی در کرانهٔ باختری (سمت راست) رود دانوب و دومی در سمت خاوری این رود واقع شده‌اند.

گرچه حمام های Széchenyi در نقطه بهتری برای گردشگران در بوداپست قرار گرفته است، اما Gellért Baths (حمام های گلرت) که در منطقه بودا و کنار تپه ای به همین نام قرار گرفته است، اغلب برای زیبایی سبک آرت نو و محیط آرام آن ترجیح داده می شود.
حمام و آبگرم معروف بوداپست
آبگرم گلرت بوداپست

تاریخچه حمام های گلرت چیست ؟

در حالی که گلرت ممکن است قدیمی ترین آبگرم در بوداپست نباشد، آب های حرارتی که از حمام های آنها تامین می شود از قرن 13 ام استفاده می شده است. پادشاه مجارستانی اندرو دوم یک بیمارستان کوچک را توسط چشمه های آب گرم ایجاد کرد تا راهی برای درمان و تمیز کردن افراد مورد نیاز فراهم شود.

حمام و آبگرم معروف بوداپست
آبگرم گلرت بوداپست

این آبهای حرارتی برای قرن ها توسط راهبان مجارستانی، کشیشان، شوالیه ها و سربازان دین های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تا قرن شانزدهم، زمانی که عثمانی ها به مجارستان جمله کردند و قلعه بودا را تصاحب کردند، یک ساختار دائمی تر ساخته شد. این حمام ترکی پایه اصلی برای بوجود آمدن حمام های مدرن Gellert بود.

حمام و آبگرم معروف بوداپست
آبگرم گلرت بوداپست

این حمام ها تا سال 1686 دیگر وجود نداشت، تا زمانی که کاخ بودا باز پس گرفته شد، این ساختار یک بار دیگر به دست مجارستانی ها ساخته شد.

در سالهای پس از آن، ساختار جدید نام جدیدی به نام Sárosfürdő را به دست آورد، به این معنی “حمام گل آلود”. این نام به خاطر گل های معدنی بود که با آبهای بهار می آمد و در پایین حمام قرار داشت.

حمام و آبگرم معروف بوداپست
آبگرم گلرت بوداپست

اما در آغاز قرن نوزدهم، مجتمع آبی شروع به شکل گرفتن کرد، و در آن زمان ساختمان های مناسب تر برای ایجاد یک تجربه بیشتر متمدن در حمام ساخته شد.

در همان زمان نام Gellért برای این حمام انتخاب شد، نامی که از اسقف جرارد ساگرود قرن 11 میلادی گرفته شده بود. او یک شخصیت محوری در زایش مجارستان به عنوان یک کشور مسیحی بود، تپه نزدیک و مشرف به شهر نیز نام این شخص را دارد.

حمام و آبگرم معروف بوداپست
آبگرم گلرت بوداپست

ساختمان فعلی گلرت ، Gellert Baths

ساختمان جدید به عنوان ترکیبی از آبگرم و هتل طراحی شده است و مهمانان مقیم در Gellért دسترسی راحت و سریع به آبهای حرارتی دارند.

با وجود ساخت و ساز بودن آن همانگونه باقی ماند، بسیاری از ویژگی ها در طول سال ها اضافه شده است. برای مثال، در سال 1927، یک استخر بزرگ در فضای باز اضافه شد، با استفاده از امواج مصنوعی که به طور دوره ای فعال بمی شود و یک تجربه سرگرم کننده شنا بوجود می آورد. این یک مفهوم فوق العاده مدرن در آن زمان بود، یک ساختار که در طول دهه ها بعد از آن در سراسر اروپا مشاهده نشد.

حمام و آبگرم معروف بوداپست
آبگرم گلرت بوداپست

سپس، در سال 1934، استخر حباب شناخته شده اضافه شد. این استخر یک محیط بزرگ شنا است که حباب تولید می کند، نشستن بین ستون های زرق و برق دار و مجلل و روشنایی با یک پنجره بزرگ قوسی شکل از بالا، بسیار لذت بخش است.

اگرچه این مجموعه در بمباران بوداپست در جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد ، بخش زنانه ساختمان، نمای آرت نو ساختمان، اتاق های تعویض لباس و حتی حمام حرارتی در این قسمت از آبگرم آسیب جدی دیدند.

حمام و آبگرم معروف بوداپست
آبگرم گلرت بوداپست

در طول سالها ویژگی های بیشتر و بیشتری اضافه شده است و در حال حاضر این مجتمع شامل طیف وسیعی از امکانات می باشد. این امکانات شامل سوناهای فنلاندی در کنار استخرهای عمیق سرد و اتاق های نمکی و خدمات ماساژ حرفه ای می باشد.

زمان زیادی برای گلرت طول کشید تا قوانین حمام های Szechényi Baths را دنبال کند. با این وجود، تا زمانیکه سال 2013 به پایان رسید، و حمام ها از نظر جنسیتی ترکیب شد،  قبل از آن، مردان و زنان مجبور بودند فقط در بخش خود از آبگرم لذت ببرند، و نمی توانستند با عزیزان و یا دوستان جنس مخالف خود تجربه ای عالی داشته باشند.

حمام و آبگرم معروف بوداپست
آبگرم گلرت بوداپست

آب های گلرت ، The Waters of Gellért

در حالی که مجتمع آبی گلرت شامل طیف گسترده ای از امکانات موجود در آب است، این حمام حرارتی آن است که مهمترین ویژگی آن باقی مانده است.

آبهای معدنی که از حمام Gellert تهیه می شود، از اعماق پایین تپه Gellert می آید که به طور طبیعی از زیرزمین به دلیل فشار ایجاد شده در شبکه سنگ ها، پمپاژ می شود.

حمام و آبگرم معروف بوداپست
آبگرم گلرت بوداپست

دمای این آب های حرارتی بین 35-40 درجه سانتیگراد است و حاوی کلسیم، منیزیم، هیدروکربنات، قلیا، کلرید، سولفات و فلوراید است.

با توجه به تاثیر این مواد معدنی، این آب ها دارای مزایای درمانی مختلف و متنوعی هستند و به طور معمول بازدید کنندگان از حمام های Gelletr به دلایل پزشکی در آنجا حضور دارند. به این ترتیب، آنها می توانند به درمان یا کاهش اثرات مشکلات مربوط به مفاصل، اعصاب، گردش خون و حتی سیستم های تنفسی مانند آسم و برونشیت کمک کنند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *