تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
راهنمای سفر, ویزا

اخذ اقامت اروپا برای بیش از ۹۰ روز چگونه است؟ 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

اخذ اقامت اروپا برای بیش از 90 روز چگونه است؟

در این مطلب از مجموعه مقالات راهنمای سفر به کشورها قصد داریم به بررسی موضوع چگونگی اخذ اقامت اروپا برای بیش از 90 روز بپردازیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

یکی از دغدغه هایی که در فکر مسافران قاره اروپا و حوزه شنگن وجود دارد این است که چگونه می توان برای بیش از 90 روز در اروپا اقامت کرد؟ این موضوع در حال حاضر به یک مشکل تبدیل شده است که ممکن است هزاران نفر از مسافرین در هر سال با آن مواجه شوند. در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعاتی که باید درمورد اخذ اقامت اروپا برای بیش از 90 روز بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

از آن جا که منطقه شینگن در بر گیرنده 26 کشور اروپایی است، کسانی که قصد سفر به کشورهای اروپایی برای گردشگری را دارند، باید برای اخذ ویزای شینگن اقدام کنند. کشورهای عضو شینگن بر حرکت آزادانه شهروندان در بین مرزهای خود اتفاق نظر دارند. اما در مورد اتباع سایر کشورها که به قصد گردشگری ویزای شینگن دریافت می‌کنند، محدودیتی ۹۰ روزه برای اقامت در این منطقه وجود دارد. اقامت قانونی بیش از ۹۰ روز در اروپا با ویزای شینگن اگرچه در ابتدای کار آن چنان ممکن به نظر نمی‌آید. اما این کار هم راه‌هایی دارد که البته زیاد شناخته شده نیستند. در این مقاله قصد داریم چند مورد از این راه‌ها را معرفی کنیم.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

اروپا از کشورهای مختلفی تشکیل شده که هر یک دارای قوانین ویزای مربوط به خود هستند. هنگامی که بحث از محدودیت ۹۰ روزه اقامت می‌شود، در واقع منظور اقامت در کشورهای منطقه شینگن است. ویزای شینگن یک ویزای گردشگری ۹۰ روزه است که برای بازدید از کشورهای منطقه شینگن صادر می‌شود. این کشورها عبارت اند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوییس.

به واسطه توافق‌نامه‌ای که بین کشورهای عضو منطقه شینگن وجود دارد، ساکنین این کشورها می‌توانند بدون استفاده از پاسپورت در منطقه تردد کنند. پاسپورت اتباع این کشورها تنها زمانی مهر می‌خورد که از اروپا خارج یا مجددا به آن وارد شوند.

اما برای ساکنین سایر کشورها قانون به این شکل نیست. این افراد باید قبل از ورود به منطقه شینگن برای دریافت ویزای آن اقدام کنند. بر اساس نوع ویزای صادر شده توسط سفارت یا کنسول‌گری تعیین شده در هر کشور، محدودیت‌های مختلفی وجود دارد که برای هر ویزای خاص مطابق با ماهیت سفر و سایر شرایط مربوطه اعمال می‌شود. با این حال، رایج‌ترین نوع ویزا برای مسافران، ویزای ۹۰ روزه در هر دوره‌ی شش ماهه از تاریخ ورود به آن کشور است.

اما آیا راهی برای اقامت بیش از ۹۰ روز در اروپا به صورت قانونی وجود دارد؟

شاید این کار به عبارتی دور زدن قانون به حساب بیاید، اما راه‌کار‌های قانونی برای آن وجود دارد. در ادامه این راه‌کارها را معرفی می‌کنیم:

اخذ اقامت اروپا برای بیش از 90 روز چگونه است؟
اخذ اقامت اروپا برای بیش از 90 روز چگونه است؟

آسان‌ ترین راه برای اقامت قانونی بلندمدت در اروپا

با وجود قوانین مختلف ویزا در کشورهای مختلف، ماندن در اروپا به مدت بیش از ۹۰ روز به عنوان یک توریست کار مشکلی نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که از کشورهای مختلف بازدید کنید.

بر اساس قوانین کشور انگلستان، شما می‌توانید در یک سال، تا ۱۸۰ روز در این کشور اقامت داشته باشید. بیش‌تر کشورهای غیر عضو شینگن مانند اوکراین، مولداوی، کرواسی، ایرلند، و برخی از کشورهای بالکان به شما این اجازه را می‌دهند که حداکثر ۶۰ یا ۹۰ روز در آن‌ها اقامت داشته باشید.

این مطلب را از دست ندهید:  مهاجرت به ایتالیا ؛ مهد تاریخ، فرهنگ و هنر در قلب مدیترانه

بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که تنها ۹۰ روز از مدت اقامت خود را در منطقه شینگن سپری کنید. بقیه زمان خود را می‌توانید به کشورهای غیر عضو شینگن سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری این کشورها هم استفاده کنید. اگر سفر خود را خوب برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید به راحتی ۹۰ روز را در خارج از منطقه شینگن گذرانده و پس از این مدت دوباره به اقامت خود در کشورهای عضو شینگن ادامه دهید.

اقامت قانونی در منطقه شینگن به مدت بیش از ۹۰ روز

اما اگر واقعا نیاز است که بیش از ۹۰ روز در منطقه شینگن بمانید راه حل چیست؟ اگر تمام برنامه‌ریزی سفر شش ماهه شما به اروپا مربوط به منطقه شینگن باشد چه؟ اگر قصد زندگی و کار در اروپا را داشته باشید چطور؟

منطقه شینگن شامل ۲۶ کشور اروپایی می‌شود. مشخص است که بازدید از همه آن‌ها در ۹۰ روز مقداری مشکل است (به طور میانگین برای هر کشور ۳/۴ روز فرصت خواهید داشت.).

اگر می‌خواهید که سفر طولانی‌تری داشته باشید، قصد تحصیل در خارج از کشور در یکی از این مناطق را دارید یا می‌خواهید در این کشورها زندگی کنید و خانواده تشکیل دهید، توصیه‌های قسمت اول را به کلی فراموش کنید. اگرچه راه‌های موجود برای اقامت بیش از نود روز در منطقه شینگن زیاد و آسان نیستند، اما در هر حال این کار غیرممکن هم نیست.

بر اساس قوانین شینگن، شما نمی‌توانید بیش از ۹۰ روز در منطقه شینگن بمانید. در صورت نقض این قانون، جریمه یا از منطقه اخراج خواهید شد. با این وجود، شدت اجرای این قانون در کشورهای مختلف متفاوت است. در برخی کشورهای جنوبی اروپا مانند یونان ،ایتالیا یا اسپانیا اقامت چند روز بیش‌تر از مهلت قانونی، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر اقامت شما زیاد طولانی شود قطعا با شما برخورد خواهد شد.

اما کشورهایی مانند آلمان، هلند، لهستان، سوییس و کشورهای اسکاندیناوی، قوانین بسیار سرسختانه‌ای در مورد ورود و خروج مسافران دارند. اگر بیش از مدت یک هفته پس از اتمام اقامت قانونی خود در این کشورها بمانید، به احتمال زیادی با شما برخورد قانونی خواهد شد.

شاید این سوال در ذهن شما پیش آمده باشد که آیا این مدت ۹۰ روزه قابل تمدید است؟

جواب ساده است. خیر. ویزای توریستی ۹۰ روزه قابل تمدید نیست. در نتیجه برای اقامت بیش‌تر در اروپا باید چاره‌ای دیگر اندیشید.

دریافت ویزای کاری برای اقامت قانونی شینگن

دریافت ویزای کاری، کار مشکلی نیست. این راه، بهترین راه موجود برای افزایش مدت اقامت قانونی است. حتی اگر قصد کار هم نداشته باشید می‌توانید از این روش استفاده کنید. برای این کار باید از کشور خودتان برای این ویزا درخواست بدهید. مدت زمان اقامت از طریق این ویزا حتی گاهی تا یک یا دو سال هم می‌رسد. البته برای دریافت ویزای کاری شرط سنی کم‌تر از سی سال وجود دارد. برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به سفارت کشوری که قصد سفر به آن را دارید، مراجعه کنید.

این مطلب را از دست ندهید:  مهاجرت به اسپانیا؛ کشوری مملو از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری

ویزای کاری برای یک کشور خاص صادر می‌شود و شما نمی‌توانید با یک ویزای کار در تمام منطقه شینگن کار کنید. برای افزودن به مدت اقامت خود، می‌توانید چند ویزای کار برای چند کشور مختلف منطقه شینگن دریافت کنید.

اخذ اقامت اروپا برای بیش از 90 روز چگونه است؟
اخذ اقامت اروپا برای بیش از 90 روز چگونه است؟

دریافت ویزای بلندمدت برای اقامت قانونی شینگن

دریافت ویزای بلند مدت برای بیش‌تر کشورها کار آسانی نیست. اما غیرممکن هم نیست. این نوع ویزا، یک ویزای اقامت نیمه دائمی برای مدت حدود یک سال است. دریافت این ویزا بستگی به کشوری دارد که برای آن درخواست می‌دهید. با وجود این که تمام این کشورها در یک منطقه قرار دارند، قوانین و مقررات دریافت ویزای بلندمدت از آن‌ها متفاوت است.

دریافت این نوع ویزا برای برخی کشورها تقریبا غیر‌ممکن و برای برخی بسیار مشکل است. اما کشورهایی هم وجود دارند که دریافت ویزای اقامت بلندمدت در آن‌ها آسان‌تر است. برخی از این کشورهای اروپایی عبارت اند از: فرانسه، سوئد و ایتالیا.

البته یونان، اسپانیا و پرتغال هم ویزاهای اقامت طولانی مدت صادر می‌کنند. اما این ویزاها بیش‌تر برای کسانی صادر می‌شود که در کشور خود بازنشسته شده و به دنبال سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود و کار در این کشورها هستند.

دریافت ویزای تحصیلی برای اقامت قانونی شینگن

یکی از راه‌های اقامت قانونی بلندمدت در منطقه شینگن که برای تمام کشورهای منطقه هم جواب‌گو است، دریافت ویزای تحصیلی است. البته برای دریافت این ویزا باید در یک دوره تحصیلی خاص ثبت نام کرده و مشغول تحصیل باشید. بهترین کشور برای دریافت این نوع ویزا، کشور اسپانیا است. البته کشور پرتغال هم نسبت به سایر کشورها راحت‌تر این ویزا را صادر می‌کند.

نکته‌ای که در مورد این روش باید در نظر داشته باشید هزینه‌های آن است. هزینه‌های زندگی، شهریه و دریافت ویزای تحصیلی کمی بالا هستند. اما اگر واقعا می‌خواهید که در حدود یک سال در اروپا بمانید، ارزشش را دارد که این هزینه‌ها را بپردازید.

دریافت ویزای فریلنسری برای اقامت قانونی شینگن

در بین کشورهای اروپایی، کشورهایی هستند که ویزای فریلنسری صادر می‌کنند. البته فرآیند دریافت این نوع ویزا کمی پیچیده‌تر از دیگر روش‌ها است. این ویزا مناسب کسانی است که قصد زندگی دائمی در اروپا را دارند و برای گردشگران توصیه نمی‌شود.

نکته جالبی که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که اگر برای دریافت ویزای فریلنسری درخواست دهید، تا زمانی که مدارکتان در حال بررسی باشد، ویزای شینگن شما تمدید خواهد شد. در نتیجه حتی اگر می‌دانید که واجد دریافت ویزای فریلنسری نیستید هم می‌توانید با درخواست دادن برای آن، کمی زمان بیش‌تر برای اقامت خود بخرید. البته با توجه به مشکل بودن این کار، چند روز اقامت قانونی بیش‌تر ارزش آن را ندارد. پس بهتر است برای اقامت موقت به دیگر راه‌ها فکر کنید.

برای دریافت ویزای فریلنسری و اقامت دائمی در اروپا، بهترین کشور آلمان است. اگر در زمینه ترجمه، کارهای هنری یا دیگر زمینه‌های کاری فریلنسینگ وارد هستید، می‌توانید برای دریافت این ویزا و اقامت یک یا دو ساله در اروپا اقدام کنید. البته این ویزا، ویزای کاری آلمان نیست و نمی‌توانید به وسیله آن شرکت خود را به اروپا منتقل کنید. اما اگر نیروی کار قراردادی، هنرمند، مدیر وب یا مشغول در مشاغل آزاد دیگر هستید می‌توانید با این ویزا به مدت یک یا دو سال در اروپا اقامت کنید.

این مطلب را از دست ندهید:  ویزای ترانزیت چین و شرایط سفر بدون ویزا به چین

کشور جمهوری چک هم چنین ویزایی را صادر می‌کند. برای دریافت ویزای فریلنسری در جمهوری چک، علاوه بر دیگر مدارک، باید حداقل ۶۰۰۰ دلار در حساب بانکی خود داشته باشید. علاوه بر دو کشور ذکر شده، کشور اسپانیا هم در سال‌های اخیر شروع به صدور ویزای فریلنسری خاص خود که autonomo نام دارد کرده است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این مورد می‌توانید به وبسایت Spainguru مراجعه کنید.

سه کشوری که معرفی کردیم، بهترین کشورها برای دریافت ویزای فریلنسری هستند. در سایر کشورهای اروپا هم این نوع ویزا صادر می‌شود. اما شرایط آن مانند مدارک کافی بودن درآمد، مدارک مالیاتی و مدارک لازم برای اثبات واقعی بودن قصد شما برای زندگی و کار در این کشور کار را کمی مشکل‌تر می‌کنند.

تشکیل خانواده برای اقامت قانونی شینگن

شاید این راه کمی عجیب به نظر برسد. اما این هم جزو روش‌هایی است که می‌تواند اقامت شما در اروپا را دائمی کند. اگر در سفر خود به اروپا شخصی از مردم اروپا را مطابق معیارهای خود پیدا کردید، می‌توانید برای ازدواج اقدام کنید. بعد از ازدواج می‌توانید برای اخذ ویزای پیوست به خانواده و اقامت دائم درخواست دهید.

همان طور که دیدید، اقامت قانونی بیش از نود روز در منطقه شینگن کار غیرممکنی نیست. اگر قصد این کار را دارید، می‌توانید از هر یک از راه‌های ذکر شده که مناسب شرایط شما است استفاده کنید. حتی اگر نمی‌خواهید از این روش‌ها استفاده کنید، می‌توانید مدتی که بیش از نود روز می‌خواهید از اروپا دیدن کنید را صرف بازدید از کشورهای خارج از منطقه شینگن کنید. سفر خوبی را برای شما آرزومندیم.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *