تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, یزد

بافت قدیمی یزد 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بافت قدیمی یزد

در این مطلب از بخش جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای یزد یعنی بافت قدیمی یزد را به شما معرفی می کنیم. در ادامه با مجله تاپ تراول همراه باشید.

یزد به عنوان یک شهر تاریخی در تاریخ ۱۸ تیر (۱۳۹۶) در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد اما پیش از آن هم گردشگران را به خود جذب می کرد.

نمونه اش گردشگری کانادایی است، که این مکان زیبا برای عکاسی، را در دی ماه ۹۱ اینگونه توصیف کرده:

«بافت قدیمی شهر از بهترین جاها برای گشت و گذار و گم شدن است؛ خیابان های باریک و رنگ فوق العاده ی دیوارها و ساختار بناها شگفت انگیزند. خیلی از خانه ها درشان باز است و می توان وارد آنها شد و نگاهی انداخت؛ برخی هاشان هم برج های بادگیر دارند که می توانید زیر آنها بروید و خنک شدن واقعی بدون استفاده از برق را تجربه کنید».


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
بافت قدیمی یزد
بافت قدیمی یزد

مسافر استرالیایی از آنجا با صفت خیره کننده یاد کرده است:

«عاشق یزد و بافت قدیمی اش شدم؛ می توانستم روزها آنجا باشم. آنجا نانوایی ای سنتی پیدا کردم، نان تازه گرفتم و در پارک کوچکی که در میان درختان انار محصور شده بود با پنیر خوردم. در آن طرف مردی در کوچه ای باریک داشت کاشی درست می کرد. اینها لحظات دوست داشتنی هرروزه ی اینجاست».

گردشگری که شهریورماه ۹۳ از کشور چک به یزد آمده بود، دیدن از آنجا را مانند گشت و گذار در دنیایی دیگر توصیف کرده است:

«مانند قدم زدن در فضای فیلم های تاریخی است. حتماً باید به بافت قدیمی یزد رفت. پیشنهاد می کنم دوبار به بافت قدیم بروید: اول بین ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر، که خیابان های تونل مانندش خالی هستند و پرتوهای خورشید از لابه لای حفره ها نظر می اندازند و دیگر حدود ساعت ۷ عصر که مردم در آن رفت و آمد می کنند».

مسافر آمریکایی اما انگار موفق شده همتایی برای یزد پیدا کند:

«شهر خشتی زیبایی است. جاهای زیادی در راه شهر قدیم وجود دارد اما بهتر آن است که فقط حظ کنید. یزد پتانسیل خوبی دارد؛ اگر رویش سرمایه گذاری شود خیلی بهتر می شود. برای تجربه ی واقعی خشت و گل به خیوه ی ازبکستان بروید».جان و انیا، زوج جهانگرد معروف انگلیسی، در خرداد ۹۴ به یزد رفتند و با اشتراک گذاشتن تجربه ی سفرشان خیلی ها را مشتاق سفر کردند.

بافت قدیمی یزد
بافت قدیمی یزد

کامی (Kami)، دختر جهانگرد لهستانی که حسابی معروف شده، تجربه اش از سفر به بافت تاریخی یزد در شهریور ۹۴ را در سایتش (mywanderlust) نگاشته و آنجا را، جدا از اینکه بهترین جای ایران دانسته، در کل یزد را به عنوان زیباترین شهر کویری جهان معرفی کرده است.

توریست چینی، که بعدازظهر خود را در بافت قدیم یزد گذرانده، در دی ماه ۱۳۹۵ می نویسد:

«محل خوبی برای قدم زدن است؛ به خوبی از آن نگهداری خواهد شد و خوشحالم که خیلی تجاری نشده است. خوراک گم شدن است. خورشید یامسجد جامع را به عنوان نشانه در نظر بگیرید تا دریابید که در چه موقعیتی قرار دارید».

در خردادماه سال ۱۳۹۶، درست یک ماه قبل از آنکه بافت تاریخی یزد در فهرست جهانی یونسکو قرار گیرد، گردشگر کنجکاو فیلیپینی، که در بافت تاریخی در پی قنات زارچ می گشت، اینگونه نوشته است:

«خیلی از نشانه ها در اصل دارند مسیر حرکت قنات را نشان می دهند. درون مسجد پایابی قرار داشت و در اصل یکی از دهانه های قنات بود. درون مسجد یک راه پله بود که در عمق ۳۰ متری آن به چاه می رسید. بعدها فهمیدیم که قنات از زیر مجموعه امیرچخماق نیز می گذرد. زمانی که در کافی شاپی درون شهر بودم به صاحب آنجا درباره ی کشفیاتم از قنات گفتم. در عین ناباوری او سرپوشی را درون مغازه اش کنار زد و نشان داد که یکی از چاه های قنات زارچ درون مغازه اش هست؛ خیلی عمیق بود و می شد صدای جریان آب را شنید.

قنات زارچ بیش از ۲۰۰۰ دهانه و ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و سندی است برای اثبات آنکه ایرانیان استادان مهندسی هیدرولیک بوده اند. ماه دیگر پرونده ی یزد در اجلاس یونسکو در کراکوف لهستان بررسی خواهد شد. امیدوارم یزد به حق خودش برسد».

خب، در آن اجلاس یزد به حق خودش رسید و شهرتش به رسمیت مزین گشت. بافت قدیمی یزد هر آنچه غربی ها از دنیای شرق فکر می کنند را برآورده می کند؛ آنها به هیچ عنوان چنین بافتی را در اروپا پیدا نمی کنند و به همین دلیل در آن غرق خواهند شد. آنها همانند علاءالدین هزار و یک شب از خانه های خشت و گلی بالا می روند و روی بام بناها به نظاره ی غروب آفتاب می نشینند.

حضور تعداد زیادی گردشگر آمریکایی در طول ۵-۶ سال گذشته قابل توجه است؛ به طوری که می توان گفت غالب گردشگران خارجی از آن کشور یا استرالیا و بریتانیا هستند.

زندان اسکندر، مسجد جامع، زورخانه و موزه ی آب از جمله جاذبه های بافت قدیم یزد هستند که گردشگران خارجی دیدن از آنها را توصیه کرده اند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. روستای قلعه باباخان

    ممنون اطلاعات خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *