تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
رپورتاژ آگهی

زگیل چیست ؟ علل، علائم تا تشخیص و درمان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

علائم تا تشخیص و درمان زگیل

آیا به دنبال تشخیص و درمان زگیل هستید ؟ تا آخر این مقاله با تاپ تراول همراه باشید .

زگیل ها زوائد گوشتی کوچکی هستند که بر روی پوست رشد می کنند و معمولا بدون درد هستند. بعضی از زگیل ها خارش دارند و ممکن است باعث آسیب و صدمه شوند، مخصوصا اگر آنها روی دستگاه تناسلی شما رشد کنند. در ادامه به بررسی این بیماری مقاربتی خواهیم پرداخت.

تشخیص و درمان زگیل
تشخیص و درمان زگیل

انواع زگیل تناسلی

پنج نوع زگیل وجود دارد:

  • زگیل های رایج و متداولی که معمولا روی دست ظاهر می شوند.
  • زگیل های صاف که معمولا بر روی صورت و پیشانی ظاهر می شوند.
  • زگیل تناسلی (کاندیلوما) که بر روی ناحیه تناسلی، در ناحیه شرمگاهی و بین ران ها ظاهر می شود.
  • زگیل های کف پایی که در کف پاها دیده می شوند.
  • زگیل های داخلی که در زیر یا اطراف ناخن ها و ناخن های انگشتان پا دیده می شوند.

علائم زگیل ها

در این مورد، علامت و نشانه واقعی، خود زگیل می باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

دلیل بروز زگیل چیست؟

زگیل نوعی عفونت ویروسی می باشد که از خانواده ویروس پاپیلومای انسانی است. بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد. زگیل ها می توانند در تمام قسمت های بدن شما رشد کنند. آنها  بر روی پوست، داخل دهان، اندام های تناسلی و ناحیه مقعد رشد کنند. انواع رایج ویروس پاپیلومای انسانی، معمولا باعث ایجاد زگیل بر روی پوست (مانند دست ها و انگشتان دست) می شوند.

انواع دیگر این نوع ویروس باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی و مقعد می شوند. بعضی از افراد به طور طبیعی نسبت به ویروس های پاپیلومای انسانی مقاوم هستند و به نظر می رسد که نسبت به سایر افراد، به راحتی دچار زگیل نمی شوند.

زگیل ها چگونه تشخیص داده می شوند؟

اغلب اوقات، پزشک قادر خواهد بود فقط با نگاه کردن، زگیل را تشخیص دهد. در بعضی موارد، ممکن است زگیل را خراش دهد تا لکه های ریز و کوچک آن را ببیند. این ها نشانه هایی از بسته شدن عروق خونی هستند که در برخی از زگیل ها شایع می باشند گاهی پزشک در مورد رشد زگیل بر روی پوست شما دچار شک و تردید می شود و  ممکن است قسمتی از زگیل را برای تشخیص، به آزمایشگاه بفرستد.

آیا از ایجاد زگیل می توان پیشگیری یا ممانعت کرد؟

از بروز برخی زگیل ها می توان جلوگیری کرد و از بعضی دیگر خیر. زگیل ها ممکن است به طور طبیعی ایجاد شوند و  بستگی به این دارد که چه چیزی باعث ایجاد آن شده است. اما زگیل ممکن است از فردی به فرد دیگر و در صورت لمس زگیل ها، منتقل شود. همچنین ممکن است بر اثر استفاده از حوله یا اشیاء دیگری که توسط فرد مبتلا به زگیل، مورد استفاده قرار می گیرد، منتقل شود.

زگیل های تناسلی بسیار مسری هستند و می توانند از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعد به شخص دیگری منتقل شود. اگر شما یا شریک جنسی شما، دارای زگیل تناسلی می باشید، مهم است که یک رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید. در زنان، زگیل ها بر روی دهانه رحم (داخل واژن) نیز می توانند رشد کنند و حتی ممکن است یک زن، از وجود این زگیل ها بی اطلاع باشد و عفونت را به شریک جنسی خود بدون اینکه بداند، منتقل کند.

درمان زگیل

بیشتر زگیل ها به خودی خود از بین می روند، اما ممکن است چندین ماه یا حتی چندین سال طول بکشد تا زگیل ها از بین بروند. اما بعضی از زگیل ها به خودی خود از بین نمی روند. پزشکان در این مورد که چرا برخی از زگیل ها از بین می روند و برخی دیگر از بین نمی روند، نظر قطعی ندارند.

آیا زگیل هایی که بر روی پوست ایجاد می شوند، نیاز به درمان دارند؟

بله، معمولا به درمان نیاز دارند. زگیل های معمولی اغلب دردسر آفرین هستند. بر اثر ضربه، خونریزی می کنند و باعث بروز درد می شوند. مثلا اگر بر روی صورت شما، زگیل رشد کند، می توانند باعث خجالت شما شوند. درمان زگیل ها، ممکن است خطر اینکه زگیل ها در مناطق دیگری از بدن رشد کنند و یا به افراد دیگر منتقل شود، را کاهش می دهد.

زگیل ها چگونه از روی پوست برداشته می شوند؟

ابتدا باید بدانید که زگیل های پوستی (مانند زگیل های انگشتان، پا و زانو) و زگیل های تناسلی، به روش های مختلفی برداشته می شوند. برای از بین بردن زگیل تناسلی، از داروهای خانگی یا داروهای بدون نسخه استفاده نکنید. با استفاده از مواد شیمیایی خاص، می توانید به ناحیه تناسلی خود آسیب برسانید. همچنین نباید زگیل های صورت خود را بدون مشورت با پزشک، تحت درمان قرار دهید. در زیر مواردی برای برداشتن زگیل های معمولی که بر روی پوست ایجاد می شوند، ذکر می کنیم. در مورد درمان مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از اسید سالیسیلیک

برای درمان زگیل هایی که بر روی دست ها، پاها یا زانو ها به وجود می آیند، می توانید از اسید سالیسیلیک با نام تجاری  Compound W  استفاده کنید. برای کسب نتایج خوب، باید این اسید را هر روز و به مدت چند هفته استفاده کنید. پس از حمام یا دوش گرفتن، پوست خود را به آرامی با یک حوله خشک کنید و سپس اسید سالیسیلیک را روی زگیل هایتان بگذارید. بر روی پوست مرطوب، اسید به عمق پوست رفته و بهتر عمل می کند. روز بعد، قبل از دوش گرفتن و یا حمام، از یک تکه سنباده یا سنگ پا برای پاک کردن پوست مرده زگیل ها، استفاده کنید.

استفاده از کانتاریدین

 پزشک ممکن است از کانتاریدین برای زگیل ها و یا زگیل تناسلی خفیف ،استفاده کند. در این درمان، پزشک روی زگیل را با این ماده شیمیایی می پوشاند. بیشتر افراد، وقتی که از مواد شیمیایی برای درمان زگیل استفاده می کنند، احساس درد ندارند. شما فقط در حدود 3 تا 8 ساعت، درد و تاول زدن زگیل را تجربه خواهید کرد. پس از درمان با کانتاریدین، پزشک، روی زگیل را با یک باند، می بندد. باند را بعد از 24 ساعت می توانید بردارید. با ترکیبی از کانتاریدین و سایر مواد شیمیایی، باند را بعد از 2 ساعت می توانید بردارید. در ویزیت بعدی، پزشک، پوست مرده زگیل را از بین می برد. اگر زگیل پس از یک بار درمان از بین نرود، پزشک ممکن است درمان دیگری را پیشنهاد کند.

تشخیص و درمان زگیل
تشخیص و درمان زگیل

استفاده از نیتروژن مایع

پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می کند. این درمان سرما درمانی نیز نامیده می شود. استفاده از نیتروژن مایع بر روی زگیل، کمی باعث ناراحتی می شود. برای درمان کامل زگیل، درمان با نیتروژن مایع ممکن است 1 تا 3 هفته و مجموعا 2 تا 4 بار مورد نیاز باشد. اگر پزشک متوجه هیچ گونه بهبودی نباشد، نوع دیگری از درمان را توصیه می کند.

درمان های دیگر برای زگیل های پوستی

 پزشک می تواند زگیل های روی پوست را با سوزاندن، بریدن یا با لیزر بردارد. این درمان ها موثر هستند، اما ممکن است باعث به جا ماندن، زخم شوند. اینگونه درمان ها  معمولا برای زگیل هایی که با هیچ نوع درمان دیگری از بین نمی روند، در نظر گرفته می شوند.

انجماد درمانی چگونه انجام می شود؟

فریز زگیل  یک فرایند دو مرحله ای است که زگیل را بدون اینکه به پوست اطراف آن آسیبی وارد شود، بر می دارند. اولین مرحله این است که زگیل را آماده برداشتن می کنند. شما می توانید در این مرحله کمک کنید. مرحله دوم، منجمد کردن زگیل است، که توسط پزشک و در مطب انجام می شود. قبل از اینکه زگیل به طور کامل برداشته شود، ممکن است  به چندین مرحله انجماد درمانی نیاز داشته باشید.

برای انجماد درمانی باید چه کار کنم؟

شما باید در خانه، کارهای خاصی را به منظور برداشتن زگیل، انجام دهید. انجام این کارها قبل از اینکه به مطب پزشک برسید، می تواند تعداد دفعات انجماد مورد نیاز را کاهش دهد. شما باید کارهای زیر را انجام دهید:

هر شب و به مدت 2 هفته، زگیل را با صابون و آب تمیز کنید و ژل اسید سالیسیلیک 17٪  را روی آن قرار دهید.

پس از قرار دادن ژل، زگیل را با یک تکه پد اسید سالیسیلیک 40% با نام تجاری Mediplast بپوشانید. پد را برش دهید تا یک کم بزرگتر از زگیل باشد. پد دارای یک پشتی چسبنده می باشد که باعث نگه داشتن آن بر روی زگیل می شود.

پد را به مدت 24 ساعت بر روی زگیل بگذارید. در صورت زخم یا قرمز شدن اطراف زگیل، از ژل و پد استفاده نکنید و با مطب پزشک، تماس بگیرید.

پس از برداشتن پد، محل زگیل را با صابون و آب تمیز کنید و ژل بیشتری را روی زگیل قرار دهید و با یک پد دیگر، رویش را ببندید. اگر در طول روز فعالیت زیادی دارید و پد از روی زگیل، حرکت می کند، می توانید در طول روز روی زگیل را نپوشانید و فقط در شب پد را روی زگیل قرار دهید.

بعد از این چه اتفاقی می افتد؟

پس از 2 هفته از انجام این درمان، زگیل ها سفید شده و نرم و پرز مانند می شوند. پزشک، پس از آن می تواند لایه پوست سفید رنگی که روی  زگیل را پوشانده، بردارد و ریشه زگیل را با استفاده از عمل انجماد درمانی، منجمد کند. اگر پوست شما شدیدا به سرما واکنش نشان می دهد، قبل از عمل جراحی، پزشک خود را در جریان بگذارید.

انجماد درمانی، می تواند ناراحت کننده باشد، اما معمولا خیلی دردناک نیست. انجماد تا حدودی باعث بی حسی می شود. هنگامی که پزشک وسیله جراحی را به منظور انجماد بر روی پوست قرار می دهد، اینطور به نظر می رسد که یک تکه یخ را روی پوست شما گذاشته اند. پس از آن، هنگامی که پوست شما شروع به خنک شدن می کند، احساس سوزش خواهید داشت.

پس از انجماد درمانی، زمان زیادی طول نمی کشد که بهبود پیدا می کنید. شما احتمالا پس از بهبودی، می توانید تمام فعالیت های معمولی خود را انجام دهید و از آنها لذت ببرید، از جمله حمام کردن یا دوش گرفتن. انجماد درمانی یک زخم کوچک و گاهی هم حتی زخمی را به جا نمی گذارد. پس از بهبودی، رنگ پوستی که تحت درمان قرار گرفته، ممکن است کمی روشن تر از رنگ پوست اطراف آن باشد.

زگیل های ناحیه تناسلی چگونه بهبود پیدا می کنند؟

زگیل تناسلی باید توسط پزشک درمان شود. امکان برداشتن زگیل تناسلی وجود دارد، اما برای زگیل هایی که بر اثر عفونت ویروسی ایجاد شده اند، درمانی وجود ندارد. این بدان معنی است که زگیل ممکن است حتی پس از برداشتن، دوباره عود کند. در مورد درمان گیاهی زگیل تناسلی چیزی شنیده اید؟

زندگی با وجود داشتن زگیل

در بیشتر موارد، درمان زگیل های پوستی موفقیت آمیز هستند و زگیل ها به خوبی از بین می روند. سیستم ایمنی بدن شما معمولا می تواند  هر ذره کوچکی از زگیل را که ممکن است پس از درمان، هنوز باقی مانده باشد را از بین ببرد. زگیل های تناسلی به احتمال زیاد می توانند عود کنند، زیرا درمانی برای ویروس هایی که باعث ایجاد این گونه زگیل ها می شوند، وجود ندارد و همچنین ممکن است به خاطر اینکه کنترل کردن آنها در محیط مرطوب سخت است، دوباره برگشت کنند. در صورت عود مجدد زگیل ها، به پزشک مراجعه کرده و در مورد روش های درمانی دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: دکترسلام


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *